Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: arvelighed kamform  (Læst 8271 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
arvelighed kamform
« Dato: 10 Maj , 2015, 19:53 »
Hjælp  ;D

Jeg ved at poleret rosenkam er arveligt, men

Hvis jeg krydser en rosenkam med en poleret rosenkam, giver det så samme arvelighed som rosenkam x pudekam (altså 50%/50%) ? eller bedre/værre
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: arvelighed kamform
« Svar #1 Dato: 11 Maj , 2015, 18:34 »
slet ingen bud ?
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: arvelighed kamform
« Svar #2 Dato: 11 Maj , 2015, 19:15 »
Jeg ved ikke meget om de forskellige kamme, men om arvelighed kan man jo forsimple det til om det er dominant eller recessivt.
Så kan man tage den derfra.  :)
« Senest Redigeret: 11 Maj , 2015, 19:17 Fra DoktorLarsen »

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: arvelighed kamform
« Svar #3 Dato: 11 Maj , 2015, 19:25 »
jo det er jeg med på :)

kender også godt svaret hvis det var en pudekam x en rosenkam, men er i tvivl om hvorledes en poleret rosenkam ser ud genetisk (hvis du forstår hvad jeg mener) - jeg har kun kunnet finde litteratur der beskriver de almindelige kamformer og deres genetisk sammensætning og deraf kan man jo så udlede hvorledes krydsningerne vil se ud statistisk set.

Jeg mangler sådan se svaret på om poleret rosenkam er noget hønen er homozygot for eller om jeg har 50% chance for at få skidtet væk ;)

worst case må det jo komme an på en prøve :(
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: arvelighed kamform
« Svar #4 Dato: 11 Maj , 2015, 19:32 »
Det var mest et indlæg for udtrykkelse af håb om, at nogen der måske vidste noget om arvemønsteret kunne give et bud. Præcis som du efterspørger lige ovenfor.  :)

Ved du evt hvad den type kam hedder på engelsk? Måske har andre allerede udført eksperimentet og konkluderet noget eller offentliggjort deres data.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: arvelighed kamform
« Svar #5 Dato: 11 Maj , 2015, 20:04 »
Prøv at google disse ord: comb shape morphology in chicken genetics

...der kommer en masse jeg ikke fatter en fregne af, men det ser interessant ud, og flotte billeder - krydsningsskemaer osv.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: arvelighed kamform
« Svar #6 Dato: 11 Maj , 2015, 20:55 »
Undskyld at jeg spørger, men hvad er en poleret rosenkam kontra en normal rosenkam?

Umeldbart er rosenkam 100 % dominant over andre kamformer, men derfor kan den somme tider tage et vis form for anderledes udseende til sig når den blandes med andet.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: arvelighed kamform
« Svar #7 Dato: 12 Maj , 2015, 10:04 »
tak Bente, det var lige morphology jeg manglede for at få nogle gode resultater på google - havde forsøgt lidt forskelligt men fandt ikke rigtigt noget brugbart - jeg fandt en rigtig interessant artikel der dog er ret teknisk, så den skal lige læses langsomt ;-)

Frank, poleret er når den ligesom mangler "knopperne" - det er beskrevet i standarden flere steder som en kamfejl, jeg kan evt. se om jeg kan få et godt billede af hende. Rosenkam er ikke dominant, det er pudekam der er 100% dominant med formlen RRPP, hvor rosenkam med RRpp kun er dominant over alm. enkelt kammede (rrpp).

Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: arvelighed kamform
« Svar #8 Dato: 16 Maj , 2015, 08:39 »
Hvis det kan interessere nogen så har jeg konkluderet med mig selv at poleret rosenkam må være en fænotype.

Det er især sket på baggrund af denne artikel http://journals.plos.org/plosgenetics/article?id=10.1371/journal.pgen.1002775, hvor der er billeder af en række fænotyper, dyrene er også gentestede så man kan virkeligt se forskellene selvom genotypen er ens.

artiklen sandsynliggør i øvrigt at homozygot rosenkammede haner har meget dårlig spermmobilitet, og det kan overvindes ved at bruge heterozygot rosenkammede haner i avlen og det kan gøres uden betydning for fænotypen :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: arvelighed kamform
« Svar #9 Dato: 16 Maj , 2015, 10:43 »
Jeg har også måtte konkludere at min racerene wyandothøne er split for enkeltkam, og har kunne læse at der faktisk af og til dukker enkeltkamme op i wyandotstammer.

Jeg mener ikke du kan stille det op som at alm rosenkam og poleret rosenkam er helt ens genetisk. De er jo nok ift det materiale du har fundet, ens i R og P generne. Men det tyder jo på at der er en del modifier gener til rosenkammen, som bestemmer om der kommer takker eller ej. Og så er det jo, at det bliver virkelig kompliceret, når mange "smågener" er medvirkende til at bestemme en fænotype. Under alle omstændigheder så ville jeg nok ikke bruge en hane med poleret rosenkam, da han giver sine gener videre til alle kyllinger. Men det kunne måske være spændende at bruge en enkelt høne og se om hendes kyllinger arver det.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.