Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sorte maraner  (Læst 8427 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sorte maraner
« Dato: 25 Januar , 2015, 12:47 »
Jeg har i august udruget et kuld sort kobber maraner af indkøbte rugeæg. Der kom 4,7. Ud af de 4 haner er der en der er helt sort uden nogen tegn på kobber, og de fleste høner har heller ikke noget kobber. Er det noget, der kan nå at udvikle sig senere? Eller må jeg bare konstatere at de i hvert fald ikke er særlig race/farvetypiske?

Her er lidt billeder:

Sort kobber og helt sort hane


Den høne med mest kobberfarve. De fleste er helt sorte.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sorte maraner
« Svar #1 Dato: 25 Januar , 2015, 14:40 »
Maran findes i en helt sort varietet, den er bare sjælden.

Men når de nu skulle være sort/kobber, ja så er det jo en fejl. Og jeg er heller ikke så pjattet med alt det hvide han har i ansigtet.

De andre sort/kobber er også en tand for lyse og bliver nærmest strågule i stedet for og hanen er nærmest fler farvet. For kobber farven skal være den samme på hals, ryg og vingebuer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Sorte maraner
« Svar #2 Dato: 25 Januar , 2015, 15:20 »
Hanerne fra det kuld er også planlagt til at blive slagtet snarest. Jeg har heldigvis 3 sort kobber haner fra en anden opdrætter som er noget bedre både i typen og farven. Men kan jeg med god samvittighed bruge en af dem på mine høner, og så se om afkommet bliver bedre?

Ja om ikke andet, så kan hønerne vel sælges som havehøns. De er allerede startet æglægning og lægger fine brune æg.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Sorte maraner
« Svar #3 Dato: 25 Januar , 2015, 19:32 »
Hvis ellers typen er ok ville jeg nok avle videre med hønerne, mine første marans fik jeg også som rugeæg, og der manglede hønerne også farve men havde en ok type, jeg fik så en god hane der var lidt overtegnet og afkommene blev rigtig gode stort set alle sammen.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Sorte maraner
« Svar #4 Dato: 25 Januar , 2015, 19:50 »
Umiddelbart synes jeg hønernes type er ok. De mangler dog lidt fylde, men de er jo også kun 5 mdr gamle. Er det i øvrigt ikke tidligt at 3 af dem allerede lægger æg? Den første startede for næsten 14 dage siden.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sorte maraner
« Svar #5 Dato: 25 Januar , 2015, 21:15 »
Normalt starter æglægning ved 5-6 måneders alderen, men nogle starter før og andre senere.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub