Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dorking hane med 6 tæer ....  (Læst 3094 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kim lund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Dorking hane med 6 tæer ....
« Dato: 03 Oktober , 2012, 23:35 »
Hej ..
Er ved at gennemgå mine dorking hanekyllinger for at finde en avlshane til næste år og den som egentlig tegner bedst ang størrelse , kam og farve , viser sig at ha 6 tæer , mellem tå 4 og 5 sidder en lille ekstra tå med negl på , på begge ben , så nu er spørgsmålet om det er noget som vil blive overført til næste års kyllinger ?? Har også en høne med 6 tæer på begge ben , er det øksen eller kan de bruges i avl ?
Kim

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dorking hane med 6 tæer ....
« Svar #1 Dato: 04 Oktober , 2012, 08:39 »
Jeg har flyttet din tråd til Arvelighedslære, jeg tror du får bedre svar her, jeg ved desværre ikke nok til at kunne svare dig.
Marianne - admin
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Dorking hane med 6 tæer ....
« Svar #2 Dato: 27 Oktober , 2012, 00:45 »
Hej Kim

Kan se at du umeldbart ikke har fået noget svar endnu. Så vil prøve så godt jeg kan at svare på dit spørgsmål.

Så vidt jeg har forstået er genet for flere tæer dominant, MEN kan nemt påvirkes af andre gener og derfor give et andet resultat. Derfor synes jeg det vil være farligt at bruge dem i avlen for du ved ikke helt hvordan det vil påvirke din stamme for eftertiden. Enten kan du se at der kommer flere med ekstra tæer og så skal de sorteres væk og hvis der ikke kommer nogle overhovedet med seks tæer kan du nok regne med at der fremover nok vil komme flere og flere med en ekstratå og langsomt være stigende eller faldende som årene går alt efter hvor godt man får luget ud af genet.

Hvis du endelig vælger at bruge en sekstået i avl må du kun bruge den ene og ikke dem begge, da de sat sammen nok vil give rimelig mange med seks tæer. Og hvis de får nogle med fem tæer vil de nok stadig kunne give kyllinger med seks tæer eller sprede muligheden for det til fremtidige generationer.

Håber du måske kunne bruge det til noget eller nogle andre kan komme på banden og sige hvad der er rigtigt og forkert.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Dorking hane med 6 tæer ....
« Svar #3 Dato: 27 Oktober , 2012, 05:17 »
Jeg prøvede for nogle år siden, at forbedre farven på nogle gule dværg-sussex ved at krydse dem ind med nogle gul/sort columbiafarvede dværg-wyandotter. Det gik godt i nogle generationer. Kammene var nogle fine enkeltkamme. Men på et tidspunkt fik jeg hvert år nogle høner, der enten havde dorn i stedet for den korrekte bagkam eller havde spaltet bagkam. Dem var jeg nødt til at slagte uanset, hvor gode de ellers var.

Ud fra min erfaring vi jeg sige, at det kommer an på, hvordan du sætter din eller dine stammer. Hvis du bruger flere stammer, kunne du prøve at bruge ham, hvis han ellers er noget bedre end de andre haner. Men du skal være indstillet på stort tillæg og kraftig sortering i nogle år.

Hvis du kun kører med én stamme eller kun lægger få kyllinger til, ville jeg slagte ham. God fornøjelse.

Venlig hilsen

Erik

Offline kim lund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Dorking hane med 6 tæer ....
« Svar #4 Dato: 03 November , 2012, 00:47 »
Hej ..
Tak for svar til jer begge . Jeg er også kommet frem til den konklusion at det var bedre at slagte ham end at bruge ham i avlen , da der nok ville komme for mange kyllinger der skulle sorteres fra , også fordi som der bliver skrevet at genet med den ekstra tå er dominant , men jeg så været så heldig at få kontakt til en anden der også har Dorking hvor jeg har kunnet købe en super flot stor hane så nu ser det meget lovende ud til næste sæsons avl , det burde ihvertfald give ekstra størrelse på kyllingerne med den nye hane og ingen ekstra tæer , håber jeg :-))
Kim