Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kønbestemmelse af kochin  (Læst 5239 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mawi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
kønbestemmelse af kochin
« Dato: 06 Februar , 2017, 09:49 »
Hejsa
Jeg har udruget 6 Kochin i sommers, men stadig ikke set nogen æg :-[
Vi har ikke lys i hønsehuset, så jeg havde egentlig tænkt at det måske var derfor. Men jeg synes heller ikke rigtig jeg kan se den store forskel på dem, så nu frygter jeg jo at det i virkeligheden er fordi de bare allesammen er haner at der ikke er kommet nogen æg....
Så nogen bud på kønnet ud fra billederne? (Ved godt det ikke er de bedste billeder men håber at nogen alligevel kan kommet med et gæt.... )

Vh Maria

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: kønbestemmelse af kochin
« Svar #1 Dato: 06 Februar , 2017, 11:43 »
Det ligner høner alle sammen, de er jo fint røde i kammene,  så de skal nok snart komme i gang med at lægge æg nu hvor det bliver lysere.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: kønbestemmelse af kochin
« Svar #2 Dato: 06 Februar , 2017, 16:26 »
Ser ud til alle at være høner, men desvære ikke renracet Kochin så nok snarre blandinger du skal kalde dem fremover. Kochin er meget sent om at blive udvokset og ikke altid den bedste æglægger heller så kan være det som gør de er lidt sene om at komme igang. For som Pia skriver er de flotte røde i hoveddelene de fleste og derfor må være tæt på.

Kochin kan også have en tendens til at blive fede og fede høns lægger ikke mange æg, men kan ellers være pæne i udstrålingen. Noget man måske også kan tjekke om det er derfor.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: kønbestemmelse af kochin
« Svar #3 Dato: 06 Februar , 2017, 19:41 »
Altid ved manglende æglægning eller æglægning, som ikke opfylder forventninger, der må man gå ind og se på forholdene, hvor især foderet spiller en stor rolle.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline mawi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: kønbestemmelse af kochin
« Svar #4 Dato: 07 Februar , 2017, 11:24 »
Tak for svar!  :D
Selv havde jeg gættet på at to af dem var haner..... men så vil jeg læne mig tilbage og vente på at æggene begynder at komme /o

Frank: Egentlig temmelig træls hvis de ikke er rentracet, for det er de købt som. Hvorfor tror du ikke at de er det?
Jeg har købt dem som rugeæg fra Stevns racehøns og selv ruget dem ud i maskine.
Ikke at jeg skal have udstillingshøns, min grund til at prøve denne race er mere fordi jeg havde hørt at de ikke skraber så meget når de går løst i haven. Men jeg føler mig da lidt taget ved næsen hvis de sælger rugeæg fra blandinger, som ren race, det kunne jo være jeg havde været mere seriøs avler som skulle ha nyt blod til besætningen.....

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: kønbestemmelse af kochin
« Svar #5 Dato: 07 Februar , 2017, 16:27 »
En Kochin skal være stor, bred og rund især. Og selv hvis Kochin'en ikke har den bedste størrelse eller kropsfylde vil befjeringen stadig få den til at se stor og rund ud.

Dine høner er noget forskellige i kvaliteten hvor de blå og den sorte ligner mest store Kochin i ringe kvalitet. Dog med en tilspidset stram haleafslutning som ikke er Kochinagtig.

Den splash/Andalusierhvide/spættet mangler fodbefjering og kroppen ligner mere en Maran på billed 2 end en Kochin når det kommer til stykket. Ikke at det nødvendigvis er det der er krydset ind over.

Den Gul blå-columbia og Gul splash(hvid)-columbia ligner mere middel til dårlige Brahma i typen på afstand plus det er typiske Brahmafarver. Dog kan de farver også forekomme hvis man blander farverne i Kochin.

Så dine dyr er simpelthen for stramtfjeret og smalle samt forkert haletype til det selv er ringe kvalitets Kochin. Dog kan de sikkert være fine havehøns, som stadig har bibeholdt en del af Kochinens eneskaber.

Synes princippet er godt i Stevns racehøns, men ville ønske de måske lige tog en fjerkrækyndig eller fjerkrædommer med på sidelinjen til lige og vurdere om det er racetypisk nok til at være renracet eller om der har været blandet noget andet indover på et tidspunkt. Da de jo også kan blive snydt når de indkøber nye avlsdyr for at undgå indavl og dermed kan sprede det i endnu større grad blandinger som renracet end en privatperson der bare sælger en smugle på sidelinjen.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: kønbestemmelse af kochin
« Svar #6 Dato: 07 Februar , 2017, 23:28 »
Jeg synes også rigtigt godt om konceptet hos Stevns Racefjerkræ, og jeg drømmer selv lidt om at starte op med lignende. For jeg synes at det er fedt, hvis folk vælger racehøns i stedet for alle de hybrider, som forhandlerne sprøjter ud i 1000 vis, og for øvrigt også kalder for racehøns og dermed tørrer folk noget så grundigt.

Racehøns findes i mange kvaliteter alt efter om hvor meget eller lidt at opdrætteren går op i standarderne for racerne. Og kochin er desværre ikke just en race, hvor det bugner med super dyr i forvejen. Da de ikke er specielt talrige.

Og så tror jeg for øvrigt ikke at seriøse opdrættere vil købe høns et sted, som Stevns Racehøns, for opdrætterne køber helst fra folk, som selv opdrætter og også udstiller.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: kønbestemmelse af kochin
« Svar #7 Dato: 07 Februar , 2017, 23:30 »
Her er et link hvor der kan ses lidt forskellige varieteter af kochin: http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/31093833
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub