Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Siddepinde  (Læst 15577 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanssc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Siddepinde
« Dato: 16 August , 2014, 07:20 »
Hej! Vi skal snart have vores første høns og har ingen erfaringer (ud over hvad jeg nu har googled mig til). Håber I vi hjælpe med et par svar!

Jeg kan forstå at høns helst vil sidde på firkantede pinde og at mål på omkring 3*5 cm anbefales. Men er det 3 eller 5 cm på det vandrette led?  Og skal de i det hele taget vende så der er vandrette og lodrette led?

Mange anbefaler at have siddepinde i forskellige højder. Så jeg laver to siddepinde i hver sin højde. Men jeg vil vide hvorfor det er en fordel. Er der nogen der kan fortælle det?

Hvor lang afstand mellem siddepind og væg bør der minimum være?

Hvor stor vandret afstand bør der være mellem paralt placerede siddepinde?

Hvor stor afstand mellem siddepind og loft bør der være?

Hvor stor afstand mellem siddepind og møgbræt bør der minimum være?

Vi har ikke styr på hvilke høns vi skal have. Så huset skal passe til alle slags.

På forhånd tak!
Hans

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Siddepinde
« Svar #1 Dato: 16 August , 2014, 10:19 »
Velkommen til forum :). Se mine svar nedenunder.

Hej! Vi skal snart have vores første høns og har ingen erfaringer (ud over hvad jeg nu har googled mig til). Håber I vi hjælpe med et par svar!

Jeg kan forstå at høns helst vil sidde på firkantede pinde og at mål på omkring 3*5 cm anbefales. Men er det 3 eller 5 cm på det vandrette led?  Og skal de i det hele taget vende så der er vandrette og lodrette led? 5 cm på den vandrette led, så hønen har en stor flade at hvile foden og brystbenet på. Høvl kanterne til, så de bliver let afrundede, og pensel dem med lugtfri petroleum inden du sætter dem op (for at elminere evt. utøj).

Mange anbefaler at have siddepinde i forskellige højder. Så jeg laver to siddepinde i hver sin højde. Men jeg vil vide hvorfor det er en fordel. Er der nogen der kan fortælle det? Nok noget med hieraki at gøre. De højest rangerede høner sidder højest, og kan ikke hakke på dem der sidder nederst, og det er en fordel når de skal gå til ro, så der ikke er så meget "tøsefnidder".

Hvor lang afstand mellem siddepind og væg bør der minimum være? Gerne 40-50 cm, ellers bliver bagvæggen hurtigt sølet ind i hønsemøg.

Hvor stor vandret afstand bør der være mellem paralt placerede siddepinde? 50 cm ved større hønseracer. Igen, så vil hønsene hakke efter hinanden, hvis de sidder lige over for hinanden, og især hvis pindene er tæt på hinanden. De kan også nemmere komme til at klatte på hinanden, når pindene sidder for tæt.

Hvor stor afstand mellem siddepind og loft bør der være? Min. 50 cm er mit bud.

Hvor stor afstand mellem siddepind og møgbræt bør der minimum være? ? Jeg bruger ikke møgbræt, så her må en anden svare :).

Vi har ikke styr på hvilke høns vi skal have. Så huset skal passe til alle slags.

På forhånd tak!
Hans
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline palleti

  • Bruger
  • Indlæg: 259
  • Livet er kort - spil bridge!
Sv: Siddepinde
« Svar #2 Dato: 16 August , 2014, 10:35 »
Tillykke m beslutningen og held og lykke. Der er mange veje til Rom, og som du vil opleve kan hønsene finde på at sætte sig på mange mystiske overflader som vi ikke selv ville finde behagelige :)

Jeg ville anbefale at du skynder dig på biblioteket og låner Den Store Hønsebog af Jørgen Liljensøe. Han har også skrevet flere andre bøger om havehøns, så støvsug bare hylderne - der findes også flere andre hønsebøger. Og så skal du bare pløje Forum her igennem, og endelig spørge. De eneste dumme spørgsmål er dem du ikke får stillet  /o

Det anbefales at bruge de alm. ikke-imprægnerede små lægter, str. 38x57 mm, med den brede side opad, og høvlet eller slebet så de ikke er så skarpkantede. Jeg har også set dem sidde på et bræt 16x100. De skal helst laves aftagelige så man let og ofte kan komme til at gøre rent under pindene.

Vi har to lægter i forskellig højde - der er ingen som vil sidde på den laveste, den bruger de kun som mellemstation. De klumper sig sammen på den øverste. Det kan kræve lidt tilpasning for de er ikke alle sammen lige gode venner, og de store kyllinger skal arbejde lidt for at finde en god plads :) Jeg tror der ca. en halv meter fra pind til loft-væg-pind. Det kommer alt sammen an på hvor meget plads du har til rådighed, hønsene skal nok tilpasse sig. Pas dog på træk.

Nogle mener at højdesøgningen hænger sammen med placeringen i hakkeordenen, og givet er det at kun de svageste vil acceptere at sidde på den lave. Jeg tror det hænger sammen med at høns helt naturligt søger så højt op som muligt, som værn mod rovdyr. Er der ikke plads foroven er du mere udsat for at blive hapset nedefra, - så der vil ingen være.

Igen held og lykke. Husk at bygge med mulighed for udvidelse, for det plejer at gribe om sig  ;D
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline hanssc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Siddepinde
« Svar #3 Dato: 16 August , 2014, 13:24 »
Tak for svar!

Jeg tilføjer lige et par billeder af projektet

Offline hanssc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Siddepinde
« Svar #4 Dato: 16 August , 2014, 13:26 »
det kunne jeg så ikke lige finde ud af  ???

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Siddepinde
« Svar #5 Dato: 16 August , 2014, 13:35 »
det kunne jeg så ikke lige finde ud af  ???
Tryk på svar, og så på + tegnet hvor der står "Vedhæftninger samt øvrige indstillinger", så kan du vedhæfte. Billederne må ikke være alt for store. Har du problemer så spørg, så hjælper vi gerne :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline hanssc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Siddepinde
« Svar #6 Dato: 16 August , 2014, 13:48 »
muligvis noget med størrelsen. Jeg ser om jeg kan finde et program der kan konvertere dem

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Siddepinde
« Svar #7 Dato: 16 August , 2014, 13:59 »
Du kan bruge Paint, som følger med de fleste PC'ere :). Hvis du holder dig nogenlunde under 1000 pixels i bredden, burde billederne blive tilpas små i str.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline hanssc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Siddepinde
« Svar #8 Dato: 16 August , 2014, 21:50 »
Prøver lige igen  :)


Offline hanssc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Siddepinde
« Svar #9 Dato: 16 August , 2014, 21:53 »
fik kun det sidste med her kommer de andre

Offline hanssc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Siddepinde
« Svar #10 Dato: 16 August , 2014, 21:54 »
1

Offline hanssc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Siddepinde
« Svar #11 Dato: 16 August , 2014, 21:55 »
2

Offline hanssc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Siddepinde
« Svar #12 Dato: 16 August , 2014, 21:56 »
3

Offline hanssc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Siddepinde
« Svar #13 Dato: 19 August , 2014, 09:34 »
Er det bedre at have to siddepinde i forskudt højde end bare at have een lang? Jeg overvejer at ændre planen lidt, og kun have een pind på det led hvor huset er længst, i stedet for to pinde på det korte led. Er der behov for to pinde, af hensyn til at hierarkiet fungere?

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Siddepinde
« Svar #14 Dato: 19 August , 2014, 11:54 »
En pind burde fungere  /o Har du overvejet at sætte et gødningsbræt under - det gør det så meget nemmere at holde bundlaget rent  :angel:

Ellers et rigtig flot hus  :) Hvad er den underjordiske tunnel til  :-[
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder