Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Burhøns` forvandling  (Læst 23083 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #30 Dato: 01 Marts , 2010, 21:00 »
Men fortæl mig så, hvorfor man vil have hybrider, når der findes så mange lækre, smukke, dejlige og sunde racer ?

For mit vedkommende for at lave en fotodagbog over forvandlingen. Og så var det en fantastisk livsbekræftende fornemmelse at se dem folde sig ud som høns for fulde gardiner, med behørig tanke for, hvor usselt et liv de kom fra!

Nu har jeg, efter endnu et hold hybrider, besluttet at hoppe over på Lys Sussex i stedet. Men det ændrer ikke på, at jeg har haft en masse fine oplevelser med hybriderne. Bl.a at se 4 hold kyllinger blive ruget ud af eksemplariske kyllingemødre. Og jeg har lært noget, jeg aldrig havde vidst, hvis ikke jeg havde gjort forsøget. Nemlig at målrettet avl mod industriens krav aldrig kan fjerne dyrenes basale krav til tilværelsen. Og med den baggrund kan jeg belægge mine ord med større vægt, når jeg belemrer venner og bekendte med mine holdninger til høns og kyllinger.
Johan Gadegaard

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #31 Dato: 01 Marts , 2010, 21:00 »
@ Anne Vibeke, for mig er der stor forskel. I køledisken/fryseren er kyllingen/ægget PRODUKTET som der tjenes penge på. De brugte høns er produktionsapparatet, der regnes for nedslidt når det går i fældning og derfor kasseres. For vi snakker vel ikke om køb af daggamle, næbkuperede  hybridkyllinger til hobbybrug, vel?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #32 Dato: 01 Marts , 2010, 21:13 »
Men jeg forstår ikke du ser afhentningen af levende burhøns på anden måde som at hente dem i køledisken?

Du går jo på kompromis med noget, jeg ikke troede du gik ind for :-(

Det synes jeg, Ankerine redegør meget fint for /o

Vil du støtte en kyllingeproducent, skal du købe hans kyllinger. Vil du støtte en ægproducent, skal du købe hans æg. Køber du et par af ægproducentens høns, køber du en umærkelig del af hans produktionsapparat, som det helt sikkert ikke kan betale sig for ham at forny, før hele holdet alligevel skal skiftes. Dermed støtter du hverken ægproducent eller leverandøren af hybrider.
Johan Gadegaard

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #33 Dato: 01 Marts , 2010, 21:25 »
Jeg synes Pernelles forslag er rigtig godt, nogle plancher eller collager med dine billeder, Johan. Det der var i  (vistnok) Dyrevennen var super godt. Man må kunne lave noget tilsvarende i planche/collage-form. Det må da helt bestemt give stof til eftertanke, at se at høns, der har været tvunget til at leve på så lidt plads "fordi almindelig hønseadfærd var avlet bort", lynhurtigt genoptager den såkaldt bortavlede naturlige adfærd.
Min kæphest er jo oplysning, oplysning og mere oplysning.

Til det formål er I velkomne til at bruge både billeder og tekst.

Mht. hønsenes naturlige adfærd er det lige præcis det, jeg vil frem til. Industrien har mange gange forsøgt at dække sig ind under, at moderne produktionsdyr er resultatet af målrettet avl mod et liv i bur. Har man set en burhøne blive sluppet fri i en have, må man undre sig over, hvem der så har lært dem at skrabe, støvbade osv. For det kan de med det samme!
Johan Gadegaard

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #34 Dato: 01 Marts , 2010, 22:15 »
Her er en lille folder, som også gerne må bruges, hvis den dur til formålet  :)
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #35 Dato: 02 Marts , 2010, 05:59 »
Det vil jeg lige se, om jeg kan påtage mig, altså det med plancherne, men jeg skal lige have tjekket, om nogen vil være med. Hvis nu plancherne bliver lavet i A3 og bliver laminerede, så kan de holde til evt. regn og også genbruges ved lignende lejligheder.
Din (Jake) folder vil da også være en god idé at have liggende, især da der er en af dine smukke tegninger.
Hvis andre skulle have lyst til at lave plancherne, så er det bare om at komme på banen.
Vi skal også lige høre, hvad Peter Agger mener om det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #36 Dato: 02 Marts , 2010, 06:31 »
Det er helt OK med mig. Vi har nogle 3 x 3 pavilioner, så man kan få sådan et tema samlet. 
Jeg syntes også at Jake's folder vil være et super supplement, måske sammen med den rigtig gode historie om røde mor.
Hilsen
Peter

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #37 Dato: 02 Marts , 2010, 17:06 »
Hvad siger man " mange bække små" så længe folk køber hybrider, så holdes hjulene igang. Og det er ikke privates ansvar at "redde" dem.

Og hvorfor egentlig købe hybrider, når der findes så mange dejlige racer i alle størrelser og farver. Og som der er skrevet i en anden tråd af en anden herfra Forum "så lægger hybrider ikke så mange æg hos private, som når de bliver pæset frem i industrien" og hvad er så pointen med dem ??
Tænk på hvem er stamfædre til hybrider ?
Og tænk på hvad man brugte i "gamle" dage i industrien ?
Så hvorfor ikke støtte op om racefjerkræet ? for industrien skal nu nok klare sig !!

Men de er jo BILLIGE især de afdankede, køb fem og få tre smidt i nakken, det er noget folk elsker.

Jeg synes ikke at de i det hele taget burde sælges til private, jeg undskylder, men det er nu min mening, og jeg får garanteret på hattepulden med dette indlæg.

Men jeg synes HELT sikkert at de burde have det MEGET bedre i industrien og at burhøns er under AL kritik.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #38 Dato: 02 Marts , 2010, 17:35 »
Ingen hak i hattepulden herfra Lestat. Jeg er fuldstændig enig i hele smøren :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #39 Dato: 02 Marts , 2010, 17:41 »
Jeg synes faktisk "skrabehøns" har det værre en burhøns, men ingen af dem har det godt. Og så lyder det så tilforladeligt med skrabehøns, hvorimod burhøns trods alt har en negativ klang.
Med skrabehøns får man nemt et billede på nethinden af en flok høns, der går og skraber i en hyggelig hønsegård, mens virkeligheden er næbtrimmede, stressede dyr i kæmpehaller.  <W
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #40 Dato: 02 Marts , 2010, 18:52 »
@Lestat, vil det sige at det er "hybrid"-begrebet, du er imod? Ikke deres levevilkår? Så vil jeg da sætte spørgsmålstegn ved, om det er mere moralsk at avle udelukkende på udseende (kassere høns f.eks. pga en forkert kam eller en forkert løbsfarve) end at avle efter produktivitet. Ville det være bedre, hvis industrien proppede racerene italienere i burene? Var det så OK at købe dem når de (ifølge industrien) var udslidt?
I øvrigt er hybridhønniker vel ikke billige? Det er kun de kasserede. Som under alle omstændigheder aflives fordi industrien ikke vil fodre på dem mens de fælder og ikke lægger æg. Så er det mere produktivt at købe nye hønniker.
Jeg tror at vi grundlæggende er enige i at det er en forkastelig produktionsmetode. Det er megen svineproduktion også. Alligevel spiser jeg skinke :(. Jeg kan ikke have ondt af at min nabo årligt køber et par smågrise til opfedning. De har - i modsætning til deres søskende - et naturligt svineliv med mudderpøl og madrester. Jeg tror heller ikke at det er det salg, der holder liv i svineproduktionen. Heller ikke i relation til hønsene. Det er nok et forsvindende lille antal, der bliver "reddet" og får en sjov afslutning som havehøns. Lovgivningen burde ændres i retning af mere dyrevelfærd. Men ingen vil åbenbart genere forbrugerne med højere priser .
« Senest Redigeret: 02 Marts , 2010, 20:35 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #41 Dato: 02 Marts , 2010, 19:10 »
Jeg er MEGET imod at vores produktionsdyr bliver behandlet som de gør, det skriver jeg vist også i den sidste linje af min tråd.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #42 Dato: 02 Marts , 2010, 19:32 »
Lene, du ville have ret, hvis omfanget af hybrider i danske haver var så stort, at der blev produceret flere af den grund. Det er dét, jeg ikke tror på. Og så bliver "støtten" til industrien et lidt tomt begreb. Hvis det er der, du vil hen. Det ved jeg ikke.

Ja, mange bække små gør en stor å. Og vi kan jo i alle livets forhold spørge os selv, om der var plads til vores adfærd, hvis alle gjorde det samme. Jeg er sikker på, det blev ret svært at eksistere, hvis det blev en rettesnor. Så er det sør'me heldigt, at alle ikke gør det samme :) Og så bliver der plads. Sålænge jeg ikke tror på, at hobby-folkets hold af hybrider påvirker efterspørgslen efter hybrid-hønniker, anerkender jeg ikke, at det skulle være et problem.

Johan Gadegaard

GKV

  • Gæst
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #43 Dato: 02 Marts , 2010, 20:19 »
Jeg synes da godt nok, at man bruger betegnelsen hybrid lidt lemfældigt. Er det ikke diskussion om burhøns vi her taler om? Hybrider findes mig bekendt også i stor stil hos hobbyfjerkræejere, ikke alle deres høns er renracede, heller ikke dem der bliver solgt. Det ser jeg ikke noget forkert i.

Jeg har købt ni styks hos Raunsmed sidste år. Om de går under betegnelsen hybrider eller om vi skal kalde dem New Hampshire, Hellevad og Skalborg Italienere aner jeg ikke, men det er hans betegnelse for dem. Hvem og hvad han leverer til ved jeg ikke, men mine var kyllinger da jeg købte dem. Havde jeg ikke haft dem, havde jeg ikke haft æg nok til vores eget forbrug. Nu har jeg i rigelig mængde og alle er glade for dem, både katte, hunde, kyllinger og os selv.

 Her lagde 2 Kochin 20 æg tilsammen , blev skruk på ubefrugtede æg og er ikke kommet igang endnu med at lægge æg igen. Silkerne er det det samme med. Antallet taget i betragtning, 10 stks høns, så er tre æg dagligt magert.Jeg kan forstå, at det er ganske normalt, at en silkehøne lægger et vist antal æg, så bliver hun skruk og så er der en god lang pause. Det er både sødt og hyggeligt, men giver ikke mange æggekager på bordet.

Araucanerne til gengæld har gjort alt, hvad de kan, for at hamle op med Raunsmed hønsene og det er lykkes for dem hele vinteren igennem. Det er jo ikke hybridhøns mig bekendt og jeg håber da ikke, de slider sig selv op. Kun en af dem er blevet skruk indtil videre.

Når jeg har ruget æg ud har jeg, hvis der var plads, fyldt op med æg fra fra Raunsmed hønsene, det er der kommet dejlige blå, røde og tværstribede flerfarvede kyllinger ud af, ja en perlegrå er det også blevet til. Det er hybridhøns,for hanen er en blandingshane af "fine høns" og en rød amerikaner. DERES tilværelse er skam god nok og jeg forventer da, at de vil lægge pænt med æg med tiden. Hvis nogen skulle være interesseret, vil der blive nogen til salg senere.

Hvis folk vil være sikre på at have æg til husbehov er disse udskældte såkaldte hybridhøns altså en god løsning, så kan man jo håbe på at interessen for racehønsene kommer til.

Jeg synes det er en fremragende ide at få lavet en plakat eller noget, hvor man viser hvor elendigt industrifjerkræ og især burhøns har det, hvor ringe deres kondition er og hvor pæne de også kan være, hvis de fik ordnede forhold. Om man vil redde et par stykker fra døden gør vist ikke den store forandring i det spil.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #44 Dato: 02 Marts , 2010, 20:36 »
Hmm mit svar forsvandt vist?

Ja man støtter æggefabrikken ved at købe 8 aflagte hybrid høns for en lille slat penge, en 50-100 kr...

8 æg om dagen fremover... Det er vist en familie der er selvforsynende med æg fremover? Det vil sige penge æggefabrikken går glip af... Har hønsene så ikke vundet der?
Nu tilbage som Johanne Schiødt