Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad kan automatiseres og gøres lettere selvforsynende i hønsehus og -gård?  (Læst 40030 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Cath

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Jeg tænker:
en smart automatisk lem (hvordan virker de?),
et fodertrug der kan levere mad til et par dage af gangen (findes det?),
et smart og hygiejnisk vandtrug, der kan levere rent vandt til et flere dage (kan opsamling af regnvand bruges?)
osv...

Nogen der har erfaring eller viden om dette?  :D
Venlig hilsen Cathrine

Bosat på det lille landsted Ny Favrbjerggård <3
(kommende hønseejer og utrolig spændt!)
1,0 hund
1,1 katte
2,0 børn

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Man må ikke bruge opsamlet regnvand til hønsene pga smittefare.

Selvom du får noget smart op at køre, så skal man stadig føre opsyn med sine dyr min en gang i døgnet. Det står i dyreværnsbekendtgørelsen.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Ganske som Pia skriver skal man føre opsyn med sine dyr og en ting er lov stof noget andet er etik og ansvar overfor dyrene... Men jo Du kan kan sagtens automatisere.. Du kan få drikke automater du kobler på vand hanen og fordertrug/tårne der kan indeholde op mod 25 kg og ligeledes automatisk hønselem.. Men du må aldrig lade hjælpemidler afløse et besøg i hønse huset både for din egen men bestemt også for dyrenes skyld! 

Mvh
Kenneth
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Det lyder ikke som om du har tid til at passe dine dyr.Måske skulle du ikke anskaffe dyr.Mine dyr besøger jeg mange gange hver dag for at kontrollere dem.Det er vel for hyggens skyld vi har fjerkræ , og ikke for at de er til overs og skal klare sig selv. /d /d /d /d
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Godt skrevet Leif  /o
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline akyster

  • Bruger
  • Indlæg: 54
Ja, jeg fik kørt samme smøre af da jeg ville forberede mig, og spurgte om man kunne tage hjemmefra en weekend uden at skulle arrangere hønsesitter. Det kan man godt. Og så er det da praktisk at de har mad og rent vand  og kan komme udenfor selv om du er væk hele lørdag. Mange gør det (flertallet, vil jeg tro). Og det er ikke et udtryk for at vi ikke gider vores dyr, men det skal også hænge sammen med job og familie. Jeg tilser mine høns morgen og aften i hverdagene, men kan også tage på weekend besøg uden dårlig samvittighed. Så bare fortsæt Cath.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Tråden startede relativt uskyldigt ;), - kan nogle ting indrettes indrettes på en lettere måde? Hen ad vejen tror jeg de fleste hønseejere tilretter for at gøre de daglige ting mindre arbejdskrævende. Dette er ikke dovenskab, men blot at være praktisk. Jeg har selv indrettet en sluse hvor hønsene frit kan gå ind og ud af hønsehuset. Dejligt at jeg hverken skal åbne eller lukke :D. Både vand- og foderautomater findes i alle størrelser, og kan i princippet holde til flere dage, men..... Hvis jeg er væk over flere dage, så har jeg en god æggeglad nabo som kigger til dem. Han kontrollerer at dyrene har det godt og at de har foder og vand, og tager æggene med hjem. Der skal ses til dem hver dag, ellers har jeg det ikke godt med at være væk. Hvis man har indrettet sit hønsehold på en nem måde, så er det ofte ret let at finde en hønsesitter.
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Veteranen har ret og det skal heller ikke være en "hekse jagt" men syntes at Leif har go pointe i det han skriver.. Man skal have overskud til at ha dyrene og det skal man gøre op med sig selv inden man anskaffer dem... Mener dog stadig at man har et ansvar overfor både sig selv og dyrene.. Og syntes at tråd starter udlægger det som om at de skal være der men ikke må kræve tid.. Syntes måske det kunne være fint hvis cath kunne udspecificere lidt hva hun gerne vil frem til...

Mvh
Kenneth
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Jeg vil også gerne spare tid, og fylder i to foderbeholdere så har de til 3-4 dage. Vandet er pt i en balje hvor der er til 2 dage( dog ikke om sommeren)men jeg har tænkt mig at købe de der drikkenipler så vandet kommer op at hænge så de ikke så let kan skrabe skidt i vandet.
Automatisk hønselem  skal jeg snart købe
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Frydenlyst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Jeg er ny herinde og ny med fjerkræ. Men det er da for dumt ikke at gøre nemt for sig selv. Jeg hånd fodre to gange om dagen udelukkende fordi det er hyggeligt. Men jeg gider bestemt ikke fylde drikkeautomat to gange dagligt, så har fundet en løsning så det er automatisk. Det er ikke fordi de skal klare sig selv...
1.4 moskusænder - 1.5 sussexhøns - 1.23 blandet æglægger

Offline akyster

  • Bruger
  • Indlæg: 54
@Leif og Nielsen86: Det jeg opponerer i mod er at I som det første antager at nybegyndere der spørger på denne måde er ude på at misrøgte deres dyr. Spørg dog ind til baggrunden inden I anbefaler at folk bare skal glemme alt om det inden de er kommet i gang. Måske det ikke er ment sådan fra jeres side, men det lyder sådan.

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Som jeg læser denne tråd så er der nogle som lige har været "lidt hurtige på aftrækkeren" med egen holdning til hvordan man passer høns.
skulle vi ikke vende tilbage til trådens oprindelige emne?

jeg vil selv gerne vide lidt om hvordan man kan effektivisere huset.
så kan jeg have mere kvalitetstid med gokkerne  /o
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
en automatisk lem er en smart ting. Den er let og montere og kræver ikke det store i vedligehold. Min egen er blevet monteret på indersiden af hønsehuset, så jeg kan ikke bruge lyssensoren. Foder er i en beholder på væggen som varer i nogle dage. Vand, det er dog i en 5 liters drikketrug, som så bliver skiftet ud en gang om dagen. Mange af alle de ting der kan "lette" arbejdet har herhjemme flere funktioner. Autolemmen har bla den funktion at den lukker dyrene ud på samme tid hver dag. Det gør den af den årsag, at jeg bor i byzone, og der må haner ikke lukkes ud før et bestemt tidspunkt, så når vi møder tidligt, så bliver der først lukket op når det er tilladt iflg kommunale regulativer.(det er et generelt problem herhjemme, da vi begge skal køre hjemmefra kl 6.30 og regulativet siger kl 7 tidligst) Derudover er det meget nemmere og få nogen til og passe dyrene hvis vi skal på ferie. De skal jo bare komme og tjekke forder, vand og almen tilstand, når det lige passer ind i planerne. det skal ikke være på bestemte tidspunkter. Så jo, forskellige former for automatiseringer kan godt installeres uden og betyde at man ikke har tid til sine dyr.  ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Jeg havde sådan glædet mig til at læse denne tråd....specielt fordi der var kommet så mange svar!
Jeg havde håbet på at få lidt fif til at give mig lidt mere hyggetid med mine høns, men i stedet er der nogle der starter mudderkastning  :o
Vi er jo nogen der ikke går hjemme hele dagen og har en hel masse tid, men som alligevel gerne vil have høns, både for vores egen og for vores børns skyld!
Hvad er der galt i at finde smarte løsninger til at løse de opgaver der tager tiden fra kvalitetstiden med vores elskede høns???
Jeg vil da meget hellere sidde i hønsehuset/gården og hygge med hønsene (og børnene), og give dem lidt guf (altså hønsene ;)), end jeg vil fare frem og tilbage og fylde vandtrug og foder op. Det gør mig vel ikke til en dårlig hønseejer?? Tværtimod, hvis du spørger mig!

Men for at komme tilbage til det oprindelige spørgsmål:
For at spare lidt arbejdstid har jeg:
- større og flere vandtrug, så der kun skal fyldes op hver 2-3 dag (selvfølgelig oftere hvis der kommer skidt i vandet)
- Større fodertrug, af samme årsag
- Jeg har indført "børnearbejde", så vi alle sammen går ud og får fyldt vand og foder op (børnene henter de tomme trug, jeg fylder, og børnene sætter trugene tilbage). Det skal lige siges at jeg har mange høns, og de er fordelt i flere rum i hønsehuset, så der er mange vand- og foder trug). På denne måde lærer børnene at man skal hjælpe til derhjemme, at der både er sjove og ikke så sjove opgaver når man har dyr, at det går meget hurtigere når vi hjælper hinanden osv osv,

Jeg har ikke automatisk hønselem, da jeg har mange rum, og derfor ville det blive meget dyrt.

Jeg håber tråden kommer tilbage på sporet, så der kommer flere gode og brugbare råd.
Håber du får en rigtig god start med dine høns.

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR