Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Begrænsningens kunst  (Læst 2963 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Begrænsningens kunst
« Dato: 04 Juni , 2019, 11:22 »
Kender i det - når kyllinge sæsonen går ind - at der er dødsvært at begrænse sig?

Jeg får vist altid ruget liige liidt for mange kyllinger ud, men det sværeste synes jeg - det er når der skal slagtes... Det går meget godt med de halvstore haner. De er som regel på det tidspunkt irriterende, generer flokken, laver uro og spektakel. Så det er fint nok at komme af med dem. Men jeg ender altid med at have flere høner tilbage end jeg egentligt har plads til... Jeg nænner ikke rigtig at slagte hønniker som snart går i æglægning, og så ender jeg med at have for mange til at gå vinteren over...

Så hvad gør I? Sælger i hønekyllingerne, slagter dem, eller hvad gør i? Hvis i sælger dem, hvor gamle er de så når i sælger?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Begrænsningens kunst
« Svar #1 Dato: 04 Juni , 2019, 19:41 »
Jeg ender også altid med for mange kyllinger. Det er så min erfaring, at det er nemt at sælge hønniker. Selv de små blandinger, forårsaget af "hul i hegnet". Med andre ord ikke fremkommet med min gode vilje. I samme sekund, kyllingen er klækket, kan jeg se på dens farve, at den er gal. men især børnefamilier aftager gerne de små blandinger som kæledyr til deres børn. Overskuddet af haner må aflives.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Begrænsningens kunst
« Svar #2 Dato: 04 Juni , 2019, 20:00 »
Tjaaaa...de "problemer" opstår jo kun, hvis hønsene er beregnet til at ende i køkkenet  ::)
Jeg har mine dværgdotter, fordi jeg synes de er hyggelige, og det er da helt fint, hvis de lægger nogle æg, men jeg skal ikke have flere, end jeg synes er hyggeligt.

Nu har de ikke lagt æg de sidste 2 år, men det betyder bestemt ikke, at øksen kommer frem, for det er ikke det det drejer sig om  8)

Lige nu har Frk. Gul 6 kyllinger, fordi jeg håber på, at jeg dermed kan få nogle få høner og dermed bringe flokken op på ca. 7 stk, som er det antal, som giver en "naturlig" flok, med en naturlig adfærd (vi må ikke have haner i Odense Kommune  :().

 Jeg tror, at hun må være den mest lykkelige høne i DK (hvis ellers høns kan være lykkelige  ;)) for hun har nu kyllinger for 3. gang, og hvor i DK finder vi ellers en høne, som har haft et sådant liv! De har fået øksen længe før!

Billedet viser en kyl, som var syg dagen efter de først kom ud i haven. Den har sikkert spist noget den ikke kunne tåle, men var ok dagen efter. Inden da, havde hun varmet sig i mine hænder flere gange, og for mig, var det en rigtig dejlig oplevelse, som også har betydet, at kyllen nu er helt tryg ved mig.
Jeg har ingen høns i fryseren, og får det aldrig.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Begrænsningens kunst
« Svar #3 Dato: 04 Juni , 2019, 22:35 »
Det lyder rigtig hyggeligt :)

Men hvad gør du, hvis det nu viser sig at alle kyllingerne er haner? Det sker desværre engang imellem.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Begrænsningens kunst
« Svar #4 Dato: 04 Juni , 2019, 23:09 »
Ja Margrethe, det er det værste ved at få kyllinger! Man er nødt til at aflive hanerne  :'(. Ingen vil have dem, for alle får hanekyllinger.
Frk Gul er som alle andre Dværgdotter jævnligt skruk, men tanken om at skulle aflive hanekyllerne, som ofte er de mest tillidsfulde, har afholdt mig fra at få flere kyllinger, end der skulle til, for at få en passende flok på 6-7 høner.
I 2017 fik jeg den ide, at hun selvfølgelig kunne få nogle fasanæg, når hun nu alligevel lå der i op til 6 uger  8). Hun fik et antal æg, som desværre kun resulterede i 3 kyllinger, men nu var det ligegyldigt, om der var tale om høner eller haner, for når de blev selvstændige, kunne de gå/flyve når de havde lyst.
En rigtig god oplevelse, for de havde naturligvis deres frihed, sov i træerne i haven, fløj over åen til engen om dagen, og kom tilbage et par timer senere.
En høne og en hane kom ikke tilbage ca. oktober, men den sidste høne blev til foråret 2018. Jeg forventede, at når de mødte en flok vilde fasaner, ville de ikke komme tilbage. Jeg havde sat en ring om deres ben, så jeg kunne kende dem, men så dem desværre aldrig igen  :-\

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Begrænsningens kunst
« Svar #5 Dato: 05 Juni , 2019, 07:09 »
Det var interessant med fasanæg til en skruk. Det var måske værd at prøve. Er der ingen problemer i forhold til hønens pasning af dem? Det er jo immervæk ikke samme art?

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Begrænsningens kunst
« Svar #6 Dato: 05 Juni , 2019, 09:05 »
For skrukhønen er der ingen problemer, og faktisk har hun det lidt nemmere end med normale hønsekyllinger, fordi Fasankyllingerne har deres medfødte instinkt, som  fortæller dem, hvordan de skal overleve i naturen. Kyllerne ved bl.a. at de ikke skal larme, men bevæge sig lydløse rundt. Naturligvis vil en fasanmor ikke højlydt fortælle kyllerne når den finder noget spiseligt (rovdyrene vil høre det), og derfor kunne Skrukhønen ikke "bare" kalde på dem.
Så snart fasankyllernes vinger kan bære bare en lille smule, forsøger de at flyve op i et sovetræ om aftenen. De er nok ikke mere end to uger gamle, før dette sker.
I den store hønsegård, står flere store træer, og især den tætte Thuja var tiltrækkende. Fra min plads ved skrivebordet, havde jeg hver aften udsigt til deres forsøg på at flyve så højt op i Thujaen som muligt, og det var svært! De var ikke tilfreds med kun at flyve 1-2 m op, så de faldt ned igen når de ikke nåede op.
Jeg var rigtig nervøs på kyllernes vegne, for kom de ikke op i træet, hvor var de så om natten?
Mere end een gang, har jeg overværet mislykkede forsøg, og ikke set den/dem komme op i træet, og har været nødt til at gå ud og finde kyllingen, som havde gemt sig på jorden, og lægge den ind til skrukhønen. Jeg mente også det var lidt for koldt udenfor, men det gav ingen problemer.
Om morgenen kunne jeg være heldig at se en eller flere kyllinger flyve ned fra sovepositionen, og efterhånden som kyllerne blev større, nåede de næsten toppen af den 8m høje Thuja ;D. Kraftig vind var et problem, for den forstod de ikke at tage højde for ::). De var dog kloge nok til først at flyve op på garagetaget, og derfra resten af vejen op.
Selv som voksne spiste fasanerne af hånden, og kom løbende, når jeg åbnede terassedøren. Især den ene høne var meget tam. 

Skrukhønen og fasanerne havde et godt og harmonisk forhold i al den tid de var sammen. Hendes første kuld (hønse)kyllinger(2015) plagede livet af hende, bl.a. om natten, hvor alle ville ind under hendes fjer. Da de var 6 uger blev de "sparket ud", for nu var hun bare SÅ træt af dem, og var nødt til med hak at vise, at de skulle holde sig væk fra hende. Det skete aldrig med fasankyllerne, for de var ingen belastning.
« Senest Redigeret: 05 Juni , 2019, 09:37 Fra Gok »

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Begrænsningens kunst
« Svar #7 Dato: 05 Juni , 2019, 10:46 »
Jeg ender også altid med for mange.
 
Lige som dig synes jeg at det er relativt nemt at slagte hanekyllingerne fordi de er så irriterende og laver så meget ballade.
Men jeg har gjort den erfaring, at hvis jeg lader hønnikerne leve til året efter, så bliver det lidt nemmere.

-  De har lagt lidt æg i løbet af vinteren, når de gamle holder pause.

-  Hvis de vil, får de også lov til at have lidt kyllinger, så kan jeg se, om de er gode til det.
 
I år kan jeg se at nogle af dem bliver meget hurtigt slidte af hanen, som har masser og høns og ikke er for stor eller voldsom.

Nu er det lidt nemmere at slagte nogen af dem, og de nye kan komme til.

Det skal lige siges, at de fleste af mine kyllinger er af ubestemmelig herkomst.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Begrænsningens kunst
« Svar #8 Dato: 05 Juni , 2019, 14:11 »
Vi må jo alle gøre, som vi føler for.
Vores hanekyllinger vokser sig store og sunde hele sommeren og hen i efteråret, de har en stor indhegning på ca 4000 m2, fortrinsvis græs, men også mange frugttræer og levende hegn langs to sider.
Når slagtetiden nærmer sig, bærer jeg dem stille og roligt til huggeblokken, eftersom de er trygge ved mig, sker det uden stress.
Vi nyder at kunne spise kød fra dyr, der er vokset op, hvor dyrevelfærd er i højsædet, det kan vi spise med god samvittighed i modsætning til hybridslagtedyrene, der når en slagtevægt på helt ned til 32 dage! Og desuden skal de gennem en stressende transport og en voldsom håndtering.
Mine høner får også lov til at ruge, og vi har såmænd også høner, der er både tre og fire år gamle. Pt har vi tre høner, der går med kyllinger, og den ene er med hvid fodring dvs fra 2015.
  /o /o /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Begrænsningens kunst
« Svar #9 Dato: 05 Juni , 2019, 20:07 »
Meget enig Marianne  /o ;) Jeg slagter også selv mine høns, fordi jeg så ved de har haft et godt og langt liv i fht slagtehybriderne! Vi har ikke spist købekylling siden vi fik vores egne, hellere undvære end spise industri :-[

Men måske jeg skal gøre mere i at sælge hønniker
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Begrænsningens kunst
« Svar #10 Dato: 06 Juni , 2019, 20:56 »
Det er min erfaring, at der er stor efterspørgsel på høner specielt om foråret. Så hvis ellers du har plads til at beholde dem om vinteren, er de næsten alt for nemme at komme af med. :)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk