Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Salg af kød og levende dyr  (Læst 3030 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bøgsted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Salg af kød og levende dyr
« Dato: 22 Januar , 2015, 23:11 »
Hej alle i forum.
Jeg er bange for at jeg er kommet i lidt af en kattepine, jeg er den glade ejer at tre grise som jeg forventer at slagte her om en måned men nu er jeg kommet i tvivl om jeg må sælge kødet til venner og famillie.
1- hvis de bliver slagted på slagterig og de selv afhenter kødet hos slagteren er der vel ingen problemer ?
2- Ved der er noget som hedder kødformidler nogle som kender til det ?
3- skal jeg betale skat af det jeg får for grisene? ( er privat uden moms og CVR nummer)
4- hvis jeg vil sælge vare til gårdbutik skal jeg så betale skat af dem ?
Håber der er nogle som kan hjælpe
Mange hilsner Peter
Høns: 1 lys Sussex høner + 1 dejlig lys sussex hane
Gæs: et avlspar, grå dansk
Samt 5 flotte gæslinger
En hund og en kat
4 grise

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Salg af kød og levende dyr
« Svar #1 Dato: 23 Januar , 2015, 14:52 »
Jeg sælger lammekød og oksekød til slutbruger, og har en godkendelse til dette fra Fødevarestyrelsen. Jeg må kun lade slutbruger/køber selv afhente hos det godkendte slagtehus. Hvis jeg selv vil levere til mine kunder, så skal der f.eks. en trailer med køler på og som forinden er godkendt til transport al levnedsmidler.
Mht. beskatning, så er det jo underordnet om man har CVR nr. / er moms-reg. da al indtægt skal beskattes. Man gør derfor klog i (såfremt man ikke er regnskabspligtig) at lave et nøje regnskab alligevel over indtægter og ALLE udgifter, således at en evt. beskatnings-grundlag minimeres.

Offline Bøgsted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Salg af kød og levende dyr
« Svar #2 Dato: 23 Januar , 2015, 19:39 »
Hej tak for svaret :) ved du om det koster noget med sådan en tilladelse og hvordan man søger den ?
Høns: 1 lys Sussex høner + 1 dejlig lys sussex hane
Gæs: et avlspar, grå dansk
Samt 5 flotte gæslinger
En hund og en kat
4 grise

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Salg af kød og levende dyr
« Svar #3 Dato: 23 Januar , 2015, 19:50 »
Hej tak for svaret :) ved du om det koster noget med sådan en tilladelse og hvordan man søger den ?

Jeg søgte hos FødevareErhverv (vist nu NaturErhverv). De sendte en godkendelse et par uger efter de havde modtaget skemaet fra mig.  Jeg har aldrig betalt noget, hverken i start, eller for opretholdelse af godkendelsen.  Men om de begynder at tage gebyr, er ikke godt at vide. Min "næsten gratis" autorisation til transport af gårdens dyr er blevet til adskillige 1000kr. hvert 5. år den skal fornyes.  Som om systemet fattes penge :)