Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Får vil ikke spise hø ?  (Læst 3879 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Får vil ikke spise hø ?
« Dato: 01 Oktober , 2013, 18:23 »
Mærkeligt i år vil mine to får ikke spise mit super lækre hø, det fejler absolut intet. Ponyerne spiser gladeligt af det. Jeg har lige prøvet med en balle som ikke er mit, men ak, det vil de heller ikke æde ??  De får korn pt men der er ingen særlig græs på deres fold. Mit ene får bræger hele tiden og har tabt sig det sidste måned ( fik 2 lam for 3 uger siden) jeg kunne nu godt fylde mere korn, vitaminer og fuldfoder på dem, men det er jo heller ikke super godt og hvor meget er for meget ? De ser ellers fine ud, så hvorfor vil de ikke spise det gode hø ? Nogen forslag ?

Offline madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 832
Sv: Får vil ikke spise hø ?
« Svar #1 Dato: 02 Oktober , 2013, 09:33 »
Dine får er helt bevidste om, at du kommer med foderpiller til dem, de skal helst have stråfoder til. De er ikke sultne nok, og vælger den nemme løsning.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Får vil ikke spise hø ?
« Svar #2 Dato: 02 Oktober , 2013, 11:58 »
Fåret er drøvtygger og har brug for stråfoderet, for ikke at få fordøjelsessygdomme.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Får vil ikke spise hø ?
« Svar #3 Dato: 02 Oktober , 2013, 16:34 »
Jeg vil også foreslå, du skærer ned på det andet foder i en periode. Måske fjerner det helt, for ellers risikerer du store problemer. Hvis de er sultne nok, skal de nok spise det, og der sker ikke noget ved, at de ikke får andet i en periode. + masser af frisk vand selvfølgelig.

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Får vil ikke spise hø ?
« Svar #4 Dato: 02 Oktober , 2013, 19:38 »
Hmm, jeg må lukke ørene :-/ jeg er bare bekymret for mit får med 2 lam, da hendes huld er på to og plejer at være fire/fem.. Lammene er begyndt at gå i deres lammeskjul og spise mad, de voksne får ca 3 kg korn/tilskud dagligt. Samt hø de kun nipper i / i høhæk. Halm sover de i. Men undre mig for jeg har haft dem i 5 år og har aldrig haft ikke spisende hø får !

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Får vil ikke spise hø ?
« Svar #5 Dato: 02 Oktober , 2013, 19:53 »
Malena, dine får sulter bestemt ikke  ;)  når de får 3 kg. Korn/kraftfoder daglig pr. får.
Når jeg om vinteren foder med hø af god kvalitet, tildeles lakterende får ikke mere end mellem 0,5 og 0,75 kg. korn/kraftfoder. Med denne foderplan malkes der godt til lammene som har stor tilvækst, og moderfårene tærer ikke nævneværdig på krops-reserverne.
Det skal nævnes mht. den lille mængde kraftfoder, at vores race er de nøjsomme Shropshire.
NB: vi fodrer altid lam i lamme skjul, såvel på stald som på markerne.