Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?  (Læst 33756 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Jeg overvejer at få gris/grise igen ..efter vi for år tilbage havde hængebugsvin. Men synes jeg på et tidspunkt læste noget med at der er lidt flere kringlede regler end i "gamle dage" og noget med hegnets udformning/antal hegn ??? eller nogle der måske ved om jeg kan finde reglerne et sted? for hvis det er FOR bøvlet kan det være at jeg måske skal opgive ideen igen :) på forhånd tak :)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #2 Dato: 02 ſeptember , 2013, 17:51 »
TUSIND tak Kristian  /o /o :) ..... lyder desværre ikke helt let igen, at holde et par kælegrise , taaak For linket :)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #3 Dato: 02 ſeptember , 2013, 23:09 »
så er det heller ikk værere , se evt p Lindbergs  vildsvine hegn og tror jeg gav ca 300 for strømvagt

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #4 Dato: 02 ſeptember , 2013, 23:33 »
@Stine

Nu ved jeg ikke hvad du har af staldforhold, men et par grise på stald, med rigeligt med plads, kan også være lykkelige dyr og kælegrise.

Jeg opfeder 2 grise i foråret og 2 grise i efteråret, hvert år. De købes hos en industrilandmand i 25 kgs størrelsen. Og de nyder livet i min stald til de er klar til slagt. Jeg vil tro at de har ca 40 m2 at boltre sig på, med halm i den ene ende af stalden, som de kan sove i eller æde af hvis de har lyst. De får alle mulige lækkerier ud over det almindelige svinefoder, og er normalt 'håndtamme' efter et par uger hos mig. Tiden for 'håndtæmning' kunne sikkert skæres ned til én uge hvis jeg brugte mere tid på dem.

Selvom de ikke har adgang til udendørsarealer, så har de så megen plads og får så megen motion, at de danner kød, der adskiller sig væsentligt fra, hvad man kan købe i noget supermarked. Og det uanset hvad et supermarked måtte kalde deres svinekødsprodukter, Antonius, Mesters eller lignende. Og det selvom jeg holder mine grise til de opnår en slagtet vægt på 100-110 kg, mod industrigrisenes idealvægt på knapt 70 kg slagtet.   
Mvh
Erik Andersen

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #5 Dato: 02 ſeptember , 2013, 23:42 »
 Kristian : så lyder det vist til jeg skal gå ind og nærlæse lidt igen på linket, når du skriver sådan :) måske har jeg misforstået det med hvordan dobbelthegnet skulle være.det der måske også skræmmer lidt er om jeg skal registrere hver gang vi har nogle på besøg her
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #6 Dato: 02 ſeptember , 2013, 23:49 »
Kristian , nu fik jeg kigget på linket igen og det der afskrækkede mig var :  #Et indre hegn og et omfangshegn, der er placeret i en indbyrdes afstand af mindst fem meter," men kan nu se, at man også kan vælge et indre hegn etableret direkte på omfangshegnet men med el tråde :) :) .... så det var vist godt at jeg fik læst igen :) tak Kristian.  Der står så ikke noget om i hvilken højde de skal sidde, så vidt jeg kan se ;) det var nemlig planen at  den ene stamme høns skulle gå der sammen med grisene og vil helst ikke have at de får stød ;)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #7 Dato: 03 ſeptember , 2013, 00:04 »
Erik : tusind tak for din beskrivelse!! det lyder til dine grise har et fantastisk godt liv ja også selvom de ikke har udearealer, og at de bliver så tamme vidner også om de har det godt, da grise er et af de 4 klogeste pattedyr, så vidt jeg husker. Og når kødet er så godt på dine vidner bare også om et godt og lykkeligt griseliv :) !! Den ene hønsegård vi har på vores landejendom er et kæmpe areal, som hønsene på ingen måde kan holde. vil tro den er på str. med 2 parcel hus grunde eller mere. I den havde vi også vores hængebugso gående, da vi i sin tid flyttede hertil. Vi havde også geder på et tidspunkt som vi dog til sidst fandt et godt hjem til ,da de blev ved med at forcere hegnene :) og da vi nu har en del træer og buske derinde vil et par geder elske at æde og derved ødelægge de træer. og savner at have gris. Af stald har vi 5 hestebokse og en lille ponyboks. men var helst i den store indhegning ved hønsehusene at grisene skulle bo, og måske i stuen i starten ;) har nu fået lært at man helst ikke skal have en gris alene , og da planen ikke er at den skal bo i huset/stuen mv. permanent bliver det min. 2 . Gid vi dog kunne finde ud af det med at have dyr og passe dem godt og så få dem slagtet :( men det kan vi bare ikke desværre . Håber engang at lære det med nogle høns eller andet, men ved ikke om vi nogensinde lærer det :( jeg kan se utrolig mange fordele ved at have dem i en stald eller boks i stedet for friland, da de så kan få en meget større sove/boltre sig plads. Og da grise er så renlige skal der være plads til at kunne have toilet langt væk fra sengen. Et eller andet sted tror jeg , at jeg er blevet for kritisk med hvilke huse både høns og andre dyr skal bo i. Så er ikke sikker på en færdigkøbt grisehytte vil være tilfredsstillende nok  ::) ...  Erik er der ikke noget med at man skal melde om man har besøgende?? tænker på at vi jo nogle gange har folk der kommer og kigger på høns og det vil så være i samme område og måske samme indhegning? eller er det ok om de bare bliver udenfor indhegningen??
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #8 Dato: 03 ſeptember , 2013, 00:24 »
Jeg kender ikke til at man skal melde hvis der har været besøgende, men måske der er et eller andet jeg har overset?
Man skal naturligvis være CHR registreret, da enhver 'bevægelse' af svin skal være registreret hos myndighederne.

Om svin er renlige - nej det er de ikke. Jo, de holder 'toilettet' adskilt fra andre arealer. Og når de så får det lidt varm, eller af andre årsager, så smutter de lige over i toiletarealet, og ruller sig godt og grundigt i deres eget lort. De er og bliver svin.  ;D

At have grise, eller andre dyr, og ikke være i stand til at lade dem slagte, ville være ikke så lidt af en udfordring.

Så længe dyrene har haft et godt liv mens de levede, ser jeg ikke noget galt i at lade dem slagte og indgå i husholdningen.
Mvh
Erik Andersen

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #9 Dato: 03 ſeptember , 2013, 00:43 »
Erik : har måske været noget jeg har drømt det med at skulle melde om der har været fremmede inde ved grisene :) det vil kun glæde mig ;) Vi kan hurtig blive enige om at det er optimalt om man kunne slagte sine dyr som har haft det godt fremfor at købe kød af dyr som har haft det mindre godt. Og derfor skrev jeg også gid vi kunne. Både min bedre halvdel og jeg er desværre så bløde og kan ikke det med at slagte vores egne dyr og så spise dem. Fik et godt tip en dag af en ven herinde fra som kom med det forslag at vi kunne bytte dyr med en anden og så spise den andens dyr := og det ville nok være det bedste for os, så kunne andre spise vores dyr og omvendt. Dog er jeg ikke enig i at svin er svin ;) om de kan vil de aldrig rulle sig i eget møg , går de på et areal hvor de har adgang til enten mudderhul eller badebassin vil de bruge det. Vi vil så have et børnebadebassin til grisene, til varme sommerdage, som de så selv klatrer op i. Vores gris (har kun haft en) hun var renlig /stueren på 10 min. så hurtigt har jeg aldrig haft held med hundene med renlighedstræning ;) ...kaldte hende ud på gårdspladsen og gentog ordet "tisse" og da hun gjorde det, blev hun rost. efter den ene gang gik hun selv til hoveddøren når hun skulle enten det ene eller andet. Da hun så blev udegris, så brugte hun aldrig sit hus at besørge i, hun gik gerne ud i snestorm og langt væk fra huset til et såkaldt toilet hjørne hun selv lavede :) så lige det med at de er svin ;) og ikke er renlige er ikke noget vi er enige om ;)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #10 Dato: 03 ſeptember , 2013, 05:35 »
svin bør have et sølehul, det besørger de ikke i, at rulle og fugte sig i, jeg har gravet en ½ palletank ned, det foretrækker de også at drikke af frem for frisk vand, mine går i nogle træer med konstant skygge, men får nok en størrer indhegning til foråret, da de går på sort jord, og jeg jop fortrækker at dyr færdes på grønt

stinne uldgrise er både sjove og søde

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #11 Dato: 03 ſeptember , 2013, 13:10 »
Hej Kristian, har set billeder af uldgrise , for søren de er da også charmerende men rimelig store grise ikk? tror ikke vi får mudder over det hele da pgl. indhegning vi havde tænkt de skulle gå i er kæmpe stor. Hvad har du af hus til dine grise?  :)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #12 Dato: 03 ſeptember , 2013, 14:01 »
Åhh hvem der bare kunne holde et par grise/svin til slagt i baghacen (læs:parcelhushave), jeg støtter virkelig alle, der vil holde disse dyr, om det så er for sjov eller som Erik til husholdningen, de smager bare SÅ godt, når de har haft et godt liv! Læg gerne billeder ind f de firebenede herligheder..jeg følger bare lige med, hvordan det går med jeres griseproduktion :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #13 Dato: 03 ſeptember , 2013, 15:11 »
jeg har 4 uldgrise der nu er ca 16 måneder og vel ca 40 kg, de har ca 250 m2 og 2 grisehytter( fra frilandsgrise, en med en lille del af indhegningen der er nem at spærre af hvis der bliver behov pga. slagsmål, sygdom eller lign. planen var at slagte 2 her til efteåret men jeg er lidt i tvivl pga størelsen de skulle jo gerne blive størrere

Offline sinners

  • Bruger
  • Indlæg: 37
  • www.araberhesten.dk
    • Araberhesten.dk
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #14 Dato: 03 ſeptember , 2013, 16:40 »
det hedder sig at der skal være dobbelt hegn rundt om grisene men det er tænkt til frilandsgrisene og der er endnu ingen særlige regler for hyggegrisene.  kælegrise går jo også løs på gården eller i haven og kommer jo når man kalder - så et hegn er rigeligt. strøm, trådhegn eller brædder alt efter arealet de skal gå på. har du spørgsmål så skriv endelig; kontakt@drtc.dk jeg har Kunekune grise og danmarks eneste smågrise i denne race:-) hilsen Christine
"Bjørnsholm" OX stutteri, rideterapi. Nordsjælland.
10 Ox arabere, 2 welsh ponyer og 2 isarabere og en Tinker. Kærlig dyre-og menneske elskende stor grim hund (Amerikansk Bulldog Dina), 10 gårdkatte. Store racer: Maran brun, Araucana. Ønskes: Tamme Silker igen...og kan gi en Araucana hane et godt hjem!