Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Engrapgræshø - foderværdi  (Læst 13680 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Engrapgræshø - foderværdi
« Dato: 10 August , 2013, 22:50 »
Grundet tørken kan min fold ikke producere tilstrækkeligt til mine kreaturer og jeg er derfor nødt til at supplere med væsentlige mængder hø.
Det er 'rigtigt' hø fra primo juni, høstet og presset med frøstande og var egentlig beregnet til brug fra begyndelsen af efteråret, og frem til det temperaturmæssigt er muligt at have bigballer af wrap liggende åbne i 10 - 14 dage uden at de går i gæring.

Jeg ser mig derfor om efter brugbare alternativer. Jeg synes det er svært at finde 'rigtigt' hø i store baller. Wrap er ikke noget problem at finde, men det duer ikke med disse høje temperaturer. Mine få kreaturer kan ikke nå at spise det inden det gærer/mugner.

Jeg ser indtil flere i nærområdet som sælger hø af frøgræs, som feks engrapgræs, i store baller. Det er så græs hvor frøstandene er høstet, og kun stråene er tilbage, og disse er typisk relativt tørre.

Men hvad er foderværdien egentlig af denne type græs? Kan det dække kreaturers behov hvis det gives i tilstrækkelige mængder?   
Mvh
Erik Andersen

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Engrapgræshø - foderværdi
« Svar #1 Dato: 10 August , 2013, 23:11 »
Jeg følger lige med her  :) Vi har islændere og de to "gamle" hoopet får frøgræa i den tro at det fylder, men er uden den store fe-værdi  :o håber da ikke jeg skal til at revidere min fodring - de vil nemlig gerne have det   /o men de unge skak nok til at have lidt hø "on-the-side"  :-\


Kender du www.billigeballer.dk, Erik ?
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Søren

  • Bruger
  • Indlæg: 261
  • ER CHR registret.
Sv: Engrapgræshø - foderværdi
« Svar #2 Dato: 10 August , 2013, 23:17 »
Hej Erik
Hvor meget skal du betale for 1 balle hø ?
hvor meget skal du betale for 1 balle wrap ?
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Engrapgræshø - foderværdi
« Svar #3 Dato: 10 August , 2013, 23:23 »
Hej Erik
Hvor meget skal du betale for 1 balle hø ?
hvor meget skal du betale for 1 balle wrap ?
Søren

Wrap har jeg tidligere kunnet købe til ca 1 kr/kg.
Frøgræs kan jeg finde til samme pris.
Hø, hvis jeg er heldig, fra ca 1,10 kr/kg og opefter.

Men det er egentlig ikke så meget prisen der er årsag til mit spørgsmål. At hente, læsse, læsse af, stable etc af småballer tager en evighed. Så jeg ville foretrække nogle større baller.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Engrapgræshø - foderværdi
« Svar #4 Dato: 10 August , 2013, 23:40 »
Kender du www.billigeballer.dk, Erik ?

Den kendte jeg ikke. Tak for linket. :) 
Mvh
Erik Andersen

Offline Søren

  • Bruger
  • Indlæg: 261
  • ER CHR registret.
Sv: Engrapgræshø - foderværdi
« Svar #5 Dato: 11 August , 2013, 09:42 »
OK Erik
Må jeg så spørge
Hvor meget vejer 1 Hø balle ?
Hvor meget vejer 1 wrap balle ?
Af dem du køber
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Engrapgræshø - foderværdi
« Svar #6 Dato: 11 August , 2013, 10:00 »
Hvor meget vejer 1 Hø balle ?
Hvor meget vejer 1 wrap balle ?

Hø købes i småballer på 12-15 kg.
Wrap i mini-big eller bigballer så 200-400 kg. Jeg er klar over wrappen også fås i små baller på 30-40 kg men så er prisen også typisk på kr 2+ pr kg.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Engrapgræshø - foderværdi
« Svar #7 Dato: 11 August , 2013, 10:10 »
Hø købes i småballer på 12-15 kg.
Wrap i mini-big eller bigballer så 200-400 kg. Jeg er klar over wrappen også fås i små baller på 30-40 kg men så er prisen også typisk på kr 2+ pr kg.

En alm høballe skulle gerne veje 15-18 kg, men bare den holder prisen er det jo ligegyldigt,,, småballer halm vejer typisk det du skriver 12-15 kg.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Søren

  • Bruger
  • Indlæg: 261
  • ER CHR registret.
Sv: Engrapgræshø - foderværdi
« Svar #8 Dato: 11 August , 2013, 10:51 »
Her du overvejet wrap i rundballer ?
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Engrapgræshø - foderværdi
« Svar #9 Dato: 11 August , 2013, 11:00 »
FE for frøgræshalm er typisk 5 kg til en FE, men kvaliteten svinger meget.
Det har de senere år været svært at købe god frøgræshalm i mit område, det gode sælges til ko-bønderne i Holland ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Engrapgræshø - foderværdi
« Svar #10 Dato: 11 August , 2013, 12:18 »
En alm høballe skulle gerne veje 15-18 kg, men bare den holder prisen er det jo ligegyldigt,,, småballer halm vejer typisk det du skriver 12-15 kg.

Nå ja, nu måtte jeg jo lige prøve at kontrollere vægten på de høballer jeg har købt. Jeg nappede den enlige der lå nede på ladegulvet, en god mellemstørrelse. Vægten viste 15,4 kg.

Her du overvejet wrap i rundballer ?

Det har jeg også prøvet. Men på denne årstid når wrappen at 'brænde sammen' inden dyrene kan nå at spise den.

FE for frøgræshalm er typisk 5 kg til en FE, men kvaliteten svinger meget.

For at have noget at sammenligne med, hvad er så den tilsvarende vægt af feks en hestegræsblanding til en FE. 
Mvh
Erik Andersen

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Engrapgræshø - foderværdi
« Svar #11 Dato: 11 August , 2013, 12:52 »
frøgræsHALM som det helt rigtigt hedder har en meget lav foderværdi. det svarer kun til lidt bedre end halm. så det er ikke egnet til foder hvis de har behov for godt med FE.

mange hesteholdere bruger frøgræshalm til de heste/ponyer der ikke kan tåle for store mængder godt hø, så det gives for tyggetid og ikke for foderværdi.

da priserne ofte er næsten ens på frøgræshalm og rigtig godt hø, så ville jeg slet ikke tvivle på hvad jeg ville købe. jeg bruger kun frøgræshalm af god kvalitet hvis jeg selv kun har godt hø og mine trivelige hestedyr ikke kan tåle så stor mængde de burde have uden at blive fede.

billigeballer.dk er en rigtig god side og nem at overskue og søge i ens område  /o
ellers er der ofte rigtig meget hø til salg på DBA eller prøv hestegalleri.dk eller heste-nettet.dk

det er meget forskelligt hvilke græsblandinger der bruges til hø. det er meget populært nu med lavfruktan græs til heste, som indeholder mindre sukker end rajgræsserne som man før i tiden brugte og også bruger til kvæg.

men spørg dig frem hos sælgerne hvilken blanding de har. nogle aner det ikke, mens andre ved det.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Engrapgræshø - foderværdi
« Svar #12 Dato: 11 August , 2013, 13:09 »
Gennemsnitligt i DK går der omkring 2 kg hø til en FE.

Teknisk set er FE i frøgræs og f.eks. byghalm sammenligneligt, men jeg forstod at det er til kvæg ikke sandt?
Kvæg er bedre til at udnytte frøgræs end heste og har som regel heller ikke så store problemer med at frøgræshalm ofte er meget støvende.
Frøgræs er et ringere valg til heste end god byghalm og til køer et bedre valg end god halm :)
Køer kan også meget bedre tåle/udnytte højfruktan græsser end heste og wrappen er vådere til køer. Det kan være en fordel for dig at købe wrap til heste, det har meget højere tørstofprocent og kan holde lidt længere åbent (ofte kan du faktisk åbne den helt op på en tør dag og vupti har du et hø lignende produkt ;), det er så ofte lidt dyrere (giver ikke så mange kg) og der er oftere en balle der går til (altså mens den står wrappet) pga. for højt tørstofprocent.

Den gennemsnitlige FE angivelse dækker naturligvis over store forskelle, alt efter slet og kvalitet ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Engrapgræshø - foderværdi
« Svar #13 Dato: 11 August , 2013, 15:05 »
Ja, jeg har også brugt en hel del frøgræs baller. Det er kun fordi at jeg har fået dem billigt. Jeg vil også mene at foderværdien er ca. det samme som halm og dermed også en del dårligere end hø.
Både vores heste og køer æder det kun hvis der ikke er andre muligheder.

Hvis jeg var dig ville jeg også arbejde lidt mere i at finde noget hø end bare at købe frøgræs halm fordi at det var nemmest.

Hvis de kun bliver tilbudt frøgræs halm så tror jeg ikke at de vil kunne udnytte det godt nok og dermed trives på denne kost. Ungdyr vil helt sikkert ikke kunne nøjes med dette.

Som der allerede bliver nævnt så er wrap, lavet til heste, ofte så tørt at det godt kan holde sig efter åbning. Endda selvom det er varmt i vejret.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Søren

  • Bruger
  • Indlæg: 261
  • ER CHR registret.
Sv: Engrapgræshø - foderværdi
« Svar #14 Dato: 11 August , 2013, 15:21 »
Hvor meget skal du betale for wrap i rundballer ?
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle