Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gravhunde og høns.  (Læst 10084 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frederik Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Gravhunde og høns.
« Dato: 11 Juni , 2013, 22:52 »
Nu har flere sagt til os, at det ikke er normalt man har gravhunde gående frit sammen med høns, men det fungere fint hos os.
De blev holdt i snor (gravhundene) da de blev introduceret til hønsene, og siden har det gået fint en ren succes historie.
Når vi kører hjemmefra, går høns og hunde frit i haven, hundene vogter og passer på ræven ikke kommer på besøg, den går tit på vores mark op til haven.
Fornylig anskaffede vi to ekstra høns, de blev lukket ud til de andre, uden nogen problemer.

Ved ikke om der er andre der har erfaring med gravhunde og høns.

PS. Hanhunden bruges til jagt, så han ved godt hvad det drejer sig om, men når man er i haven så, jagter man ikke hønsene.

Offline DorteN

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Gravhunde og høns.
« Svar #1 Dato: 11 Juni , 2013, 23:44 »
Hvor er det dejligt at se Frederik  ;)
Vældig flot opdraget af hundene, det er et sjældent syn.
Jeg håber dine nye høner har det godt og trives i flokken  :)
Hilsen Dorte
Gul Orpington, sort Australorps, kobberfarvet Maran, Store silker i flere varianter

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Gravhunde og høns.
« Svar #2 Dato: 12 Juni , 2013, 05:25 »
Dejlige billeder. Gravhunde er skønne hunde med store personligheder. /o

Desværre kunne mine forældres gravhund ikke lade hønsene være. Hun vidste udemærket godt, at hønsene var "nix pille", men hun kunne ikke dy sig, hvis døren stod åben, og der ikke var mennesker i nærheden. Jeg tror min far måtte aflive en god håndfuld høns igennem hundens levealder, som hun havde snappet og skambidt bagfra :'( /d. Det var kun Dina der tog høns. Labradoren Trine og hønsehunden Vicki lod dem være.

Derfor: dejligt, at det KAN lykkedes.
« Senest Redigeret: 12 Juni , 2013, 07:21 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Gravhunde og høns.
« Svar #3 Dato: 12 Juni , 2013, 07:05 »
Jeg tror, du er heldig - eller dygtig - med dine hunde. Herlige billeder!

Offline Peter S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Gravhunde og høns.
« Svar #4 Dato: 13 Juni , 2013, 19:51 »
jeg tror det er fordi gravhundene opfatter hønsene, som en del af jeres "flok" fordi de går rundt på jorden. mine forældres gravhund passer også på både høns, ænder og gæs, men hvis der lander en due for tæt på hunden, så bliver den hapset. det er det samme med de katte der hører til flokken, de bliver leget med, men kommer der en fremmed kat så bliver den jagtet.

Offline ThomasSLaursen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Gravhunde og høns.
« Svar #5 Dato: 15 Juli , 2013, 11:47 »
Som barn havde vi gråænder. Andrikken var helt tam, og fulgte os over alt.
Vi havde også to gravhunde.
Hundene syntes det var sjovt at "snuse kraftigt" ind i fjerne i brystet på andrikken.
Når hundene kom for langt ind med snuden, så fik de et hak, og så trak de sig igen.
Det fungerede også fint.

Er dog i tvivl om, hvad der ville ske, hvis dyrene fik lov at gå alene i længere tid...
Mvh, Thomas

0,1 Araucana
1,1 Isabella Dværg Brahma
0,2 Brun Dværg Brahma
0,1 Gråstribet Dværg Maran
0,1 Sort-Kobber Dværg Maran
1,9 div. Undulat
2,1 Sangparakit (opaline)
1,0 Nymfeparakit
0,5 Kælerotte

Offline Lomo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
    • www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark
Sv: Gravhunde og høns.
« Svar #6 Dato: 15 Juli , 2013, 13:08 »
Mine grav'er kan slet ikke administrere det med fjerkræ....

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Gravhunde og høns.
« Svar #7 Dato: 15 Juli , 2013, 13:44 »
Som regel kan man vende dem til fjerkræ der hvor der er problemer er når man får daggamle kyllinger dem har de svært ved at lade være
og det er ikke kun gravhunde der har det sådan :)
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Gravhunde og høns.
« Svar #8 Dato: 15 Juli , 2013, 14:59 »
Vi fraråder altid nye hundeejere at anskaffe pivelegetøj til hvalpene, hvis de har fjerkræ, da de åbenbart opfatter kyllinger og ællinger som værende det samme.
Det har vist sig at fungere.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Gravhunde og høns.
« Svar #9 Dato: 15 Juli , 2013, 19:27 »
Vi fraråder altid nye hundeejere at anskaffe pivelegetøj til hvalpene, hvis de har fjerkræ, da de åbenbart opfatter kyllinger og ællinger som værende det samme.
Det har vist sig at fungere.

Det råd fik vi også da vi fik vores første hund. Men pivelegetøj er da også noget fa.... har skabt /d Hvis man giver sin hund det, har man så ikke også bedt om at få en hund der synes det er sjovt at bide i andre dyr?

Frederik, tillykke med din lykkelige familiesammenføring /o Har selv en kleiner münsterländer, der bruges til bla. bruges til fuglejagt. Og hønsevagt ;D Hun hader ræve og især ræve, der tager hendes høns :)

Min fornemmelse er, at hunde, der faktisk bruges til jagt er meget nemmere at få til at færdes fredeligt med høns end hunde, der ikke bruges til jagt. Det er nok ikke kun noget med træning, men også at de får afløb for deres instinkter på anden vis. Tænker jeg...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Nybegynder

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Gravhunde og høns.
« Svar #10 Dato: 30 Juli , 2013, 20:48 »
Det ser hyggeligt ud :). Jeg er vokset op med en ruhåret, kasseret jagthund, som også gik fint med hønsene - så længe de alle var fri i haven. En dag var den kommet ind i hønsegården og det gik knap så fint. Vi forestiller os, at hønsene har været pressede og er begyndt at flakse op og derved har vakt hundens instinkter. Døde var de i hvert fald alle sammen

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Gravhunde og høns.
« Svar #11 Dato: 03 August , 2013, 12:44 »
Synes, jeres tanker omkring pivelegetøj er interessante.
Jeg tror nu ikke, hunde ligefrem bliver blodige "jeg tygger i alt andet levende" væsner af, at have pibedyr (hvis ejeren kan holde lyden ud :-) ) men jeg tror, der er en pointe i, at de kan vække og træne instinkter, man måske gerne vil være foruden.
Jeg har jo en bernersennen og et foxterrier-kryds. Foxterrier-tingen tager rotter og elsker pibedyr. Den holder også af at jagte høns. Berneren er ligeglad med såvel pivedyr som rotter og andre kræ - og jeg tror faktisk ikke, han overhovedet ejer skyggen af jagtinstinkt.
Så jeg tænker, at instinktet for jagt på dyr, der siger piv, skal være tilstede i dyret fra starten for at det synes om pivedyret overhovedet. og at derfra kan man så få det forstærket og udviklet og dyrket osv. ved at give den pivedyr.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Gravhunde og høns.
« Svar #12 Dato: 03 August , 2013, 15:18 »
Det tror jeg, at du har ret i, Tine. Min dalmatiner fik et pivdyr for nogle år siden, og hun har aldrig kunne se, hvad formålet er med dette plastikdyr, som siger piv - absolut NUL interesse dengang eller nu. Hun er så også total blottet for jagtinstinkt, og mener, at en mus der piler over vejen, har lige så meget ret til at være der, som hun har...det samme gælder alt vildt vi møder på vores gåture.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Gravhunde og høns.
« Svar #13 Dato: 03 August , 2013, 20:00 »
Som regel kan man vende dem til fjerkræ der hvor der er problemer er når man får daggamle kyllinger dem har de svært ved at lade være
og det er ikke kun gravhunde der har det sådan :)

Nu havde jeg ellers lige tænkt mig at give min ene skruk de små kyllinger, og lade dem gå frit, nu hvor Hubert hønsehund har aflivet vores 7 år gamle kat, der ellers tog de små kyllinger. Hunden går til dagligt mellem hønsene, men det kan da godt være den ikke kan stå for de små kyllinger.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline August P.n.k

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 175
Sv: Gravhunde og høns.
« Svar #14 Dato: 03 August , 2013, 21:23 »
Min lille Sif har det fint med kyllinger, her er det kun katte der giver problemer, Sif er et schæfer, labrador, border kryds :)
Med venlig hilsen August Neumann

1,2 lys sussex/australorp/wyandot
0,3 grünlegere
0,1 gul sussex/new hampshire
0,1 toppet dværgblanding
27 kyllinger "in the making"

3 får
En vædder
En kanin
Og en hund :)