Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Inderbeklædning af hønsehuset?  (Læst 1872 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bjørnemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Inderbeklædning af hønsehuset?
« Dato: 02 Juli , 2015, 10:35 »
Vores hønsehus er kanongodt lavet af rustik træ på tre af siderne og så ladens murstensvæg som sidste væg. Der er trygt og godt for hønsene at være. Huset er vel cirka 2 1/2 x 2 1/2 meter, samt ialt 1/2-1 m2 redeplads, så de 12 høns og snart 15 kyllinger har plads nok. Der er cirka 2,4 meter til loftet.
Vi har ikke isoleret hønsehuset da det i forvejen ligger i læ og hønsene trives både sommer og vinter. MEN indvendig er der masser af riller fra træet, som er fyldt med spindelvæv og støv. Mega svært at gøre rent. Hvad kan vi lettest (og helst ikke dyrest) beklæde det med indvendigt så der ikke er så mange riller og sprækker? jeg er nok nødt til at hive støvsugeren med ned i hønsehuset for at få fjernet alle de edderkopper. Adr...
Hvad gør I andre?
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Inderbeklædning af hønsehuset?
« Svar #1 Dato: 02 Juli , 2015, 10:43 »
I mit træhønsehus er alle revner fuget med silicone, men det er måske lige voldsomt nok hos dig, hvis jeg har forstået rigtigt hvilken type træ, der r brugt.

Jeg ville nok ta en grundig tur med støvsugeren, og så bruge staldchok i alle revnerne (sørg for at hønsene er ude, og der bliver luftet godt ud). Du kan også vælge at "kalke" med hemexidevand.

Hvis du vælger at beklæde, så sørg for at alle revner er tættet, så krybene ikke kan gemme sig imellem de to stykker træ. Du kan fx vælge tagbeklædningsplader eller alm beklædningsplader med rillerne indad, så du har den glatte overflade mod hønseneæ (håber det var klart?)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.