Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????  (Læst 26174 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #15 Dato: 03 December , 2009, 13:53 »
Sådan ser BSO hønen

mvh Jesper

GKV

  • Gæst
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #16 Dato: 03 December , 2009, 14:00 »
Wauw, den er bare lækker, sådan en farve må mine eglændere da gerne få, så håber jeg bare det er høner allesammen ;D ;D Jeg tror nu ikke helt det kan lykkes. ;D ;D

VH Gunni.

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #17 Dato: 03 December , 2009, 14:18 »
Guld og Sølv sammenblandet giver problemer - dyrekøbt erfaring - det tager laang tid at få rene farver på dem igen !
(Og i dette tilfælde menes med "rene" farver rent bogstaveligt, at krydsfarven nærmest er "snavset")

Ved de fleste racer vil de sorte være af guldtypen, så de vil nok ikke være et indlysende valg for sølvhanen - men det kan selvfølgelig være anderledes, det vil kun forsøget kunne vise !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

GKV

  • Gæst
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #18 Dato: 03 December , 2009, 14:26 »
Og så til et af de dumme spørgsmål, er orange som det er nævnt i BSO det samme som guld?

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #19 Dato: 03 December , 2009, 15:18 »
Jeg kan kun give dig ret i at næsten alle "sorte" araucana har en gylden krave.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #20 Dato: 03 December , 2009, 16:42 »
Den Orange farve er næsten helt gul  ;)

BSO er en fantastisk skøn farve men tricky som Bent også siger.Da man i sin tid fik avlet BSO frem var det ikke det man i starten gik efter.BSO opstod da man ikke kunne kunne styr over guld faktoren i avlen med de sølv-blå båndet(denne farve findes i begrænset antal i Holland).At avle BSO er heller ikke det næmmeste i verden.Du kan ikke sige til dig selv nu tager jeg en BSO på en BSO det giver BSO.Næhh nej hvis man gør det bliver afkommet tilsidst afbleget i den blå farve(nærmest grå).Hvis man avler BSO skal man have Sølv-sort båndet,Guld-blåbåndet,BSO + Guld-sort båndet(hvis forældre er guld blå båndet) gående.Det skader heller ikke at havde nogle splash farvede dyr.

På trods af alt det er det en super farve at arbejde med  :) + Indavl er nemt at undgå  :D 

Brahma hilsner Jesper
« Senest Redigeret: 03 December , 2009, 17:01 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #21 Dato: 03 December , 2009, 17:35 »



Splash Brahma(tysk) forældre gul-sort + gul-blå columbia
mvh Jesper

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #22 Dato: 03 December , 2009, 17:41 »
Her en høne Splash

mvh Jesper

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #23 Dato: 03 December , 2009, 17:52 »
De er smukke ,men hvorfor bruge dem i avl ?I disse dyr er der nemlig gemt en særdeles god  fordeling af de blå farve stoffer.Her et nær billed af en Splash.

.
mvh Jesper

GKV

  • Gæst
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #24 Dato: 05 December , 2009, 10:05 »
Nu vi så er igang med alle de smukke farver, synes jeg lige jeg vil gøre opmærksom på at de Engelske Araucanere er godkendt i de samme farver som Old English Game, så hvis man har, tid, materiale og frem for alt plads så er der mange muligheder, også for affaldsprodukter.Som f.eks en birken der ikke er så fin.

Endnu har jeg ikke bestemt mig for, om jeg vil have andet end Lavender, sort og hvid.

Ang. den unge hane jeg har vist billede af, så vil jeg da sige, at han er kun knapt 6 mdr. Min uvidenhed gør, at jeg ikke aner om hans fjerdragt bliver bedre, når den er voksen, men givet er det at typen bliver lidt mere kompakt.

Men sådan en hane her er da pæn.

desværre var de to der døde helt sikkert af den farve, måske ikke udstillingsdyr, det må jo stå i det uvisse, men genetisk havde det været noget at forsøge sig med.

 

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #25 Dato: 06 December , 2009, 17:30 »
Ja det var planen Jørn :D
Altså at lave dem lavendel haleløse, det ku være SÅ flot :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

  • Gæst
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #26 Dato: 07 December , 2009, 17:25 »
Jeg tror også at det vil være en farve der vil klæde Araucaneren, men der er jo lang vej, inden man har stabiliseret det. I første omgang er det at parre søskene sammen, lur mig om ikke de lavendelfarvede der vil komme, vil have tendens til hale og top på hovedet. ;D ;D

Til gengæld er ægfarven sikret samt kropsbygning og kam.

Så skal man tilbage igen til en sort haleløs, helst til en med tufter og vi skal heller ikke have paryk på. Måske forsøger jeg, men jeg vil have lidt flere af de engelske.

Når jeg går ovre i stalden, fryder jeg mig uendeligt over dem jeg har fra Lone, det er mine dejligste høns, de er simpelthen så søde og tamme, jeg synes også de er pæne, men der er altså det med det røde i fjerene og de manglende tufter, hvilket jeg havde accepteret da de blev anskaffet.

Jeg har fået en hane fra Lone med de dejligste tufter man kan ønske sig, jeg snuppede fire æg og lagde i rugemaskinen, sammen med Vibens silker, men desværre er de tomme, nu håber jeg spil´me han kan lave nogle kyllinger, ellers bliver jeg godt nok skuffet. Er begyndt at samle æg så jeg kan få det konstateret inden foråret.

Jeg har en hane mere med een tuft,også fra Lone, han har ikke perfekt kam, men er ellers fin, men det koster jo tre uger inden jeg kan være sikker på at han er faderen til de kyllinger, men så må det være sådan.

Det kedelige ved det hele er jo, at der er en hel masse Lonebørn rundt omkring og jeg føler lidt, at det er et arbejde der slet ikke er nødvendigt, så måske sadler jeg alligevel om inden ret længe. Klogere folk end mig har haft et standpunkt til de tager et nyt ;D

Så må jeg jo vente og se, hvornår dem fra Jørn kommer igang og evt. forsøge mig med den hane, men også her er der jo godt gang i avlen rundt omkring, med kommende æg, dyr o.s.v.

 Desværre synes jeg ikke det er helt så nemt, bare at lave om på de etablerede flokke, men det lader sig vel gøre.

VH Gunni.

GKV

  • Gæst
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #27 Dato: 07 December , 2009, 17:54 »
Jamen, søde Jørn, det blev jeg bare ikke klogere af  ??? ???

Her er hvad englænderne betegner ham.

This handsome brute's colour is "Black-Red", or for other varieties the term is "Partridge" or sometimes the rather unimaginative "Brown".
its the wild colour of ancestral Red Junglefowl.

a Very Hansome Black/Red Araucana

VH Gunni.

GKV

  • Gæst
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #28 Dato: 07 December , 2009, 19:22 »
Jamen her har jeg hele tiden regnet med at Partridge ( patrijs på hollandsk) betød vildtfarvet. Det gør det måske også, men ikke alle vildtfarvede har jo den der farvede vinge, enten den nu er guld eller sølv (duckwing)

Så kommer min tvivl, hvad er en vildtfarvet????  Betegnelsen bruges herinde ret ofte især i forbindelse med silkerne. De er så vidt jeg ved slet ikke farvede på vingerne, men nærmest stribede.

Hvis den der duckwing oprindeligt stammer fra junglefuglene er det vel vildtfarvet eller hva´????

Da jeg købte mine æg, var der ikke så mange lavendel som jeg ønskede og jeg takkede ja til at modtage, sorte,røde og gøgespættede, at den ene høne er vildtfarvet er der vist ikke tvivl om, men da jeg ikke har en vildtfarvet hane kan jeg ikke se om der er en farvet vinge. Forvirringen breder sig virkelig i mit lille hjem, for er arvegangen den samme for vildtfarvet og duckwing?.

VH Gunni.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #29 Dato: 07 December , 2009, 19:28 »
Hejsa Gunni

Patridge=guld-sortbåndet=aggerhøne farvede.Patridge bliver også tit omtalt original Patridge.Jeg håber dette kan hjælpe dig  :)

Brahma hilsner Jesper
mvh Jesper