Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ænder.. Valg af avlsdyr ?  (Læst 4612 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Ænder.. Valg af avlsdyr ?
« Dato: 12 August , 2014, 10:31 »
Hej .. Nu har jeg nogle ænder gående og skal til at vælge avlsdyr til næste season .. Men der som jeg er helt ny indenfor ænder ville jeg se hvis i kan hjælpe ?
Jeg har Mullard, Dansk landand, Sachsen og Moskus ..
Skal det være 1.1 i hver stamme eller kan jeg have 1.2 ..
Hvilke race skulle jeg satse på ?
Er der måske bedre at blande nogle racer sammen ?
Og så hvilken er bedst at blande ?
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ænder.. Valg af avlsdyr ?
« Svar #1 Dato: 12 August , 2014, 10:38 »
Mulard får du ikke meget ud af. I det de er sterile, for de er krydsninger af Moskus og "tamand" hvilket er to forskellige arter.

Og hvis du vil avle racerne rene, så skal du heller ikke blande dem, og så skal du vælge de mest racetypiske dyr også.

1,2 - 1,3 er vist en meget god fordeling. 1,1 kan du også have-
« Senest Redigeret: 12 August , 2014, 10:40 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Ænder.. Valg af avlsdyr ?
« Svar #2 Dato: 12 August , 2014, 10:43 »
Jeg tænker på at avle til slagtning .. Så måske jeg skulle blande lidt ..
Men det er lidt spænende projekt :) er så glad for mine ænder :)
Har også 2 løbeænder .. Håber bare det er 1.1 men ikke bægge samme køn .. De er ca 1 månede nu ..
Har 4 Sachsen og de er 2.2 .. Men den ene høne er med angelvinge .. Kan jeg avle  hende ? Ellers ryger hun til slagt ...
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ænder.. Valg af avlsdyr ?
« Svar #3 Dato: 12 August , 2014, 10:49 »
Jeg ville nu til hver en tid avler racerne rene, for der vil alligevel altid komme dyr til slagt og gode dyr fylder og æder det samme som blandingsdyr.

Og så er man også med til at bevare racerne for eftertiden, samt endda også være med til at udbrede dem til andre som kunne være interesseret i avl og bevarelse af dem.

Men jeg kan da godt se at det er mere "besværligt" at lave gode racetypiske dyr end bare at rode nogle krysninger sammen.  ;) ;D

Endvidere laver man gode racetypiske dyr, så har man to "kundekredse" nemlig dem som bare vil have ænder, samt andre opdrættere (nye som gamle).

Angående "englevinger" så er der mange meninger om hvorvidt det er arveligt eller foderbetinget, så jeg ville ikke tage chancen og bruger et sådan dyr i videre avl, når der ikke er noget konkret svar på det- og for øvrigt er det nu heller ikke specielt kønt at kigge på.
« Senest Redigeret: 12 August , 2014, 10:52 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Ænder.. Valg af avlsdyr ?
« Svar #4 Dato: 12 August , 2014, 11:05 »
Tak for svarene :)
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Ænder.. Valg af avlsdyr ?
« Svar #5 Dato: 12 August , 2014, 13:06 »
Der er fordele og ulemper ved at krydse og jeg vil her fortælle lidt om hvad det kan være.

Mullarderne giver ikke afkom som Lene fortæller, men derfor er de gode slagtedyr alligevel. Mange synes bedst om disse fordi de har den ringe fedtsætning fra Moskus, men bevare den fede smag fra ænderne.

Andre fordele ved at krydse er krydsningfrodighed, som vil gøre ællinger og dyr mere robuste, vokse hurtigere og som regel blive lidt større end udgangspunktet i forældrene hvis de har samme størrelse and og andrik.
Ulemper er at de kun bør bruges til slagtning eller også skal man ud og fine en ny race og parre ind over for at bevare krydsningfrodigheden. Desuden er man heller ikke med til at bevare nogle af de rene racer og holde dem ved lige. Rene racer er også nødvendig for at kunne udnytte krydsningfrodigheden optimalt og derfor værd at bevare.

Andrikker kan nemt klare flere ænder og derfor bedre med minimum to da han ellers kan være for hård ved en enkelt. Ellers går det nok, men man skal være opmærksom i avlsperioden så man eventuelt kan flytte ham hvis han bliver for hård ved hunnerne.

Nu ved vi jo ikke hvor mange stammer du vil lave, men ellers kunne du bytte andrikkerne og lave gode slagtekryds det ene år for at bytte tilbage det næste år og lave avlsdyr hvis du gerne vil udnytte krydsningfrodigheden, men stadig bevare de rene racer.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Ænder.. Valg af avlsdyr ?
« Svar #6 Dato: 17 August , 2014, 13:39 »
jeg vil også anbefale at holde racerne adskilt. jeg har kun erfaring med moskus og her vil jeg ikke anbefale mindre end 1,2. gerne 1,3-5. han kan sagtens befrugte alle damernes æg. ved 1,5-1,6. men forvent mange ællinger :-)

de er super gode slagtedyr og jeg lavede et forsøg sidste år med at give majs i deres foder et par måneder op til slagt. for at prøve at få lidt mere fedt på dem. syntes klart jeg kunne se en forskel når de havde været i ovnen. der lå mere fedt ved end der plejer.

dyr med englevinger skal bare slagtes. der er ingen grundt til at beholde dem.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.