Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Underlig hønnike  (Læst 2020 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 934
Underlig hønnike
« Dato: 13 Oktober , 2020, 11:38 »
I sommers købte jeg ny hønsebesætning efter ræven to alle mine høns på nær en. Jeg købte gode æglæggere af typen Hellevad. De lægger nu æg og det er dejligt igen at få egne æg.

Jeg havde en - den ræven ikke fik fat i - høne der skulle have kyllinger, men hun fik ingen efter egen rugning. Derfor gav jeg hende 5 daggamle Hellevadkyllinger, dem ville hun i midler tid ikke have, så dem passede jeg så selv.

Jeg er ikke den der forsøgerat få, den helt nære kontakt med mine dyr. Jeg har det fint med, at de og jeg har en vis respekt for hinanden, som feks betyder, at jeg ikke  gør dem hånd tamme. Men nu kommer det jeg egentligt vil fortælle.

En af de fem små - som viste sig at blive brun og ikke hvid som de andre - skiller sig meget ud. Hun er vokse op på lige fod med sine søskende , dvs hun er blevet fodre af mig flere gange dagligt og derfor har de fem et mere venligt forhold til mig end de øvrige, jeg købte i samme omgang - 10 hønniker.

Og nu kommer det. Efter de er vokset godt til kom hun en dag hen til  min køkkendør - det er ikke udsædvanligt, da jeg dagligt fodre alle høns med rester fra køkkenet uden for på gårdspladsen. Det er yderst populært.

Men i stedet for at spise det tildelte og så gå vider ud i haven, så bliver hun tilbage og går og venter på mere fodrer. Hun er - set med mine øjne - helt fikseret på køkkenet og måske mig. Hun går og kikker ind af de vinduer, der er i to af dørene helt ned til jorden. Hun hopper op i urtepotterne for at komme nærmere på vinduet for at se ind.
Hun er helt på det rene med om jeg er der inde. En gang hakkede hun endda på ruden . . .
Er døren åben - ja så går hun ind og afsøger gulvet for brødkrummer. Jeg er ikke indstillet på at hun går ind, men alligevel lidt fascineret af hendes påtrængen.
Hen under aften, bliver hun stædigt ved med at vente ved døren og kan faktisk komme for sent ind i hønsehuset, da døren lukker efter lyset.

Jeg er som det måske fremgår her, lidt berørt at hendes kontaktsøgen, men vil egentlig helst hun søger sin kontakt hos sine egne og ikke med mig. Men hvorfor gør hun det ??
Det under mig meget.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Underlig hønnike
« Svar #1 Dato: 13 Oktober , 2020, 16:19 »
ak ja Hans Kurt. I tidernes morgen da ældstedatteren gik i skole havde hun også en bejler som blev ved. Og hun var absolut ikke interesseret, og hun klagede sin nød til læreren som ikke vidste hvad hun skulle stille op. Læreren kunne jo godt se den her knægt bare gerne ville have hendes opmærksomhed. Det er ikke altid man er enige om den slags. Hvad der er blevet af den dreng i dag ved jeg ikke noget om, men vores datter er gift med en fra Roskilde og de har 2 drenge nu. Jeg håber da også den anden bejler har fundet sit ståsted her i livet.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Underlig hønnike
« Svar #2 Dato: 14 Oktober , 2020, 10:02 »
Kan det tænkes, at hun bare er rigtig glad for mad. Jeg har en høne, der virker mere tam end de andre, men faktisk tror jeg bare, at hun er mere glad for mad. Jeg lader som om det er mig hun kan lide, det er det hyggeligste.
Jeg har også en mor, som kommer stormende med alle 7 kyllinger, når jeg kommer ud om morgenen. Det ligner gensynsglæde, men det er det nok ikke  ;D

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 934
Sv: Underlig hønnike
« Svar #3 Dato: 14 Oktober , 2020, 12:44 »
@Marie1 - jovv det kan der være noget om, men hun er nu ikke fed eller for den sags skyld bare buttet. Hun er nærmest mager. I går var hun helt inde i køkkenet igen og gik rundt som om hun bor her  ;), hun gik helt op af en trappe til en gang og her fangede jeg hende, hvilket hun ikke var udelt glad for.
Hun er også begyndt at opdrage på den ene af mine katte. Katten har en vis glæde ved at foretage skindangreb mod hønsene - han skal nok holde sig fra de små kyllinger med skruk, det har han oplevet hvad mindebære - en meget vred mor der angriber.
Han flygter faktisk eller retter trækker sig, når hun puster sig op og går imod ham.
Hun har mange sjove sider. Selv har hun respekt for en lille dværghane - som hun er vokset op sammen med - når han opdrager på hende, viger hun.
Og alle de andre høns er hun bange for, for de hakker hende.

ak ja, sådan kan livet være for en lille hønnike der vel bare vil have det godt  :D

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Underlig hønnike
« Svar #4 Dato: 15 Oktober , 2020, 10:23 »
I sommers stod jeg lidt sent op til en, høne der spadserede rundt inde i min stue med 6 kyllinger. Døren bag til stod åben, fordi det var varmt, så hun var gået ind med hele familien. Kattene kiggede skræmt fra sofaen, de har også lært, at en høne med kyllinger skal man holde sig fra. De blev venligt gelejdet ud igen.
Mine høns er heller ikke tamme, men de ved godt, hvem der kommer med mad, og det er for nogen af dem så tillokkende, at de glemmer, at de er lidt bange for mig.

Hvis de andre mobber, kan det så tænkes, at hun ikke får mad nok sammen med dem? Eller at hun bare søger selskab, der ikke hakker?

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 934
Sv: Underlig hønnike
« Svar #5 Dato: 19 Oktober , 2020, 19:25 »
I går sad hun på min arme i en lille times tid. Det passede damen helt fint. Og så blev hun sat på pind, dvs hun skulle lige have noget at spise inden  :o
« Senest Redigeret: 20 Oktober , 2020, 23:58 Fra Hans-Kurt »

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Underlig hønnike
« Svar #6 Dato: 20 Oktober , 2020, 08:44 »
Den er godt nok ved at opbygge et kærlighedsforhold til dig. Men er det ikke skønt når en høne gerne vil så tæt på. Min lillesøster spurgte mig om det er rigtig at høns er intelligente og ved hvem der fodrer og så videre. Og dertil kan jeg kun sige ja. Her mens min storebror hjalp mig med at lave drivhus lavede kokkemanden et værre spektakel hele tiden, og det var fordi han var der for når jeg går selv med dem er der ikke noget.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner