Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rabarberstængler 'sveder'  (Læst 2132 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Rabarberstængler 'sveder'
« Dato: 24 Juli , 2020, 10:29 »
Et spørgsmål, der slet ikke har noget med høns at gøre:
Når mine rabarber begynder at skyde op om foråret, er stænglerne blanke, glatte og fine. Men senere begynder de at svede saft ud, der sætter sig som geleagtige klumper og efterlader et ar på stænglerne.
Hvad skyldes det - og kan man undgå det? (+/- Vanding eller gødning)
Måske det ikke påvirker smagen, og i kagen ses det heller ikke - men jeg synes nu, det er lidt ærgerligt, især hvis man vil forære et bundt væk..
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline torsholt

  • Bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Rabarberstængler 'sveder'
« Svar #1 Dato: 24 Juli , 2020, 22:36 »
Gætter på at det er snegle bidskader, der bløder lidt.

Online Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 934
Sv: Rabarberstængler 'sveder'
« Svar #2 Dato: 25 Juli , 2020, 22:18 »
najjjj, det er noget andet, men kan ik lige huske hvad, men......

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Rabarberstængler 'sveder'
« Svar #3 Dato: 28 Juli , 2020, 13:29 »
Jeg tror ikke, det er snegle, for har også set det i meget tørre perioder, hvor snegle ikke ses. Men har også hørt andre, jeg har spurgt, at ' det noget med vand eller noget andet' men lige hvad, kunne de ikke huske. Jeg har prøvet at søge på nettet, uden held.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Online Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 934
Sv: Rabarberstængler 'sveder'
« Svar #4 Dato: 28 Juli , 2020, 19:27 »
d ik snegle  ;)

Online Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 934
Sv: Rabarberstængler 'sveder'
« Svar #5 Dato: 22 Oktober , 2020, 09:46 »
Så fandt jeg endelig svaret til dig Lone.
I bladet "Haven" årgang 1988, NR.: 12, December 1988, i havebrevkassen ved Torben Knudsen er følgende spørgsmål/svar:

Gummiflåd i rabarber
? Et eller andet (hvepse?, svamp?) er ved at ødelægge mine rabarber. De har aldrig fejlet noget før, men kom som aflæggere ved en flytning fra en byhave til en, der ligger mellem roe- og bygmarker. I modsætning til, hvad dommedagsøkologerne siger, er her et rigt liv af alle organismer, der lever i og af planter, Men hvad er dette, og hvad kan man gøre imod det, når man nu holder så meget af rabarber?                         P.R.

! De harpiksagtige dråber er hverken hvepse eller svamp, der har været i rabarberne. Det er et fænomen, der kaldes gummiflåd. Årsagen til dette er ikke kendt. Muligvis er det bormangel.  Derfor vil jeg foreslå at gøde rabarberne med en blandingsgødning eller anden gødning, der indeholder bor. Det vil sikkert også hjælpe at plante dem om i frisk jord, hvor der ikke før har stået rabarber.

Ja, ja som tiden dog går, men spørgsmålene er de samme. Det var dengang Søren Rye Petersen var ansvarshavende redaktør for bladet og han var kun 43 år gammel  :) :)

Håber du kan bruge svaret.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Rabarberstængler 'sveder'
« Svar #6 Dato: 22 Oktober , 2020, 11:04 »
Hej Hans-Kurt
Tak for svaret  ;) /o
Jeg vil prøve til foråret, både med en anden gødning og - måske - en ny plante/knold plantet et andet sted i haven. Den, der er i køkkenhaven nu, er en ældgammel, fra da haven var præstegårdshave. Så det er ikke utænkeligt, den har raget noget til sig i årenes løb  ::)
Det er det, jeg siger: På Fjerkræforum finder man svar på alt  8)
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Online Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 934
Sv: Rabarberstængler 'sveder'
« Svar #7 Dato: 22 Oktober , 2020, 20:12 »
I min gamle have stod der også rabarber, som var urørt i flere årtier. De er nu flyttet og gødet med ko gødning (egen avl) og nu er der intet galt. Glæder mig til 2021 for da må jeg igen trække efter et års pause.