Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tværstribet Plymouth rock- køn?  (Læst 14494 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline stwigs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Tværstribet Plymouth rock- køn?
« Dato: 19 Juni , 2014, 17:17 »
Hej, Er der nogen der vil hjælpe mig? Jeg købte i forgårs 3 høner (håber jeg). Sælger sagde at de lignede høner, men nu er jeg kommet i tvivl om han overhovedet havde ret. Kan I se det? Jeg må ikke have haner hvor jeg bor, så det er ret vigtigt.. og da det er mine første kyllinger nogensinde, er jeg allerede blevet meget glad for lige netop disse 3.
På forhånd tak.

Ps. jeg håber at I skriver kommende høner til mine 3 billeder ;-)
Mvh Sara

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Tværstribet Plymouth rock- køn?
« Svar #1 Dato: 19 Juni , 2014, 17:31 »
Du skal lige have et foto af benene med, samt hvis de er begyndt at få vingefjer så også gerne deraf.
Hovedpletten i sig selv er ikke sikker nok :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline stwigs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Tværstribet Plymouth rock- køn?
« Svar #2 Dato: 19 Juni , 2014, 18:55 »
sådan her? :) De har kun fået fjer på vingerne. Skal jeg tage billede af det også tror du?
Tak for svar i øvrigt :)

Offline stwigs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Tværstribet Plymouth rock- køn?
« Svar #3 Dato: 19 Juni , 2014, 19:11 »
undskyld de dårlige billeder..

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Tværstribet Plymouth rock- køn?
« Svar #4 Dato: 19 Juni , 2014, 19:32 »
For din skyld håber jeg at jeg tager fejl, men ... det ligner altså 3 haner <host>

Baseret på:
1. Høner har mere symmetriske hovedpletter der oftest også er små
2. Høner har tydeligt mørke ben
3. Høner har mørkere fjer, hanerne har mere jævne striber som det ligner på dine fotos at de alle tre har

Se evt. dette link
http://www.backyardchickens.com/t/798635/sight-sexing-barred-plymouth-rock-chicks-at-hatch

Jeg har dog kun 3 års erfaring i at se køn på tværstribede plymouth rocks, men til gengæld har jeg kun taget fejl ved én af mine egne indtil videre ;)

Jeg har selv en flok lige nu, kan lige se om jeg kan fange et par billeder til anskueliggørelse :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Tværstribet Plymouth rock- køn?
« Svar #5 Dato: 19 Juni , 2014, 20:08 »
Høneben:

Hønevinge:

4 ugers hønekylling:

4 ugers hanekylling:



Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline stwigs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Tværstribet Plymouth rock- køn?
« Svar #6 Dato: 20 Juni , 2014, 07:23 »
Tuuusind tak for dit svar, og øv.. jeg tror mere på dig, end sælger. :(

Jeg kan ikke se fjererne på dit 2. billede af kylling. Jeg har også svært ved at se forskel på de sidste to billeder, andet end at hanen måske er hvid med sorte striber, og hønen måske er sort med hvide striber?

Jeg overvejer at tage tilbage og bytte dem, men jeg er bange for at jeg selv skal udvælge og tager fejl.

Jeg så nogle kyllinger med mørke ben, hvor det sorte ligesom stoppede halvt nede af tåen. Her forklarede han at det var haner.. men er det i virkeligheden høner?

Nu har jeg prøvet at låne et billede på nettet af en kylling som jeg tror er en høne fordi den har mørke ben. Har jeg bestået? ;)

God weekend

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Tværstribet Plymouth rock- køn?
« Svar #7 Dato: 20 Juni , 2014, 08:16 »
hmmm, ja - det var ikke så nemt at fotografere de små - ingen gad stå stille for fotografen ;)

det der med hvid med sorte striber og sort med hvide striber er præcist sådan det ser ud i mit hoved, og det var lige det jeg ville vise med det billede ;)
i virkeligheden er det fordi hanerne har dobbelt op på det genpar der giver striberne, derfor ser de mere "rigtigt" stribede ud.

Jeg vil anbefale at du heller ikke kun går ud fra benfarven, det er kombinationen af hovedplet + benfarve (på de helt små) også hovedplet + benfarve + fjerfarve (på de lidt større).
jo flere parametre du kan kombinere, jo mere sikker er identifikationen.

Ud fra det jeg kan se på dit billede, vil jeg også sige høne til den, men det var mere sikkert hvis man også kunne se hovedpletten oppefra, idet den jo godt kan være helt usymmetrisk ned ad den højre side :)

Med forbehold for hvad i lige har aftalt og hvor meget der er blevet lovet etc. så syntes jeg da du skal have dem byttet, hvis du ikke kan have hane. Alternativet er jo salg eller ovnen.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Tværstribet Plymouth rock- køn?
« Svar #8 Dato: 20 Juni , 2014, 10:04 »
Jeg har godt nok svært ved at se forskel på. De to billeder, hvorpå der er skrevet hane/høne.. Men alternativt er jo at beholde de tre og se, havd det bliver til.. Det er vel næsten dyrere, at køre ud og bytte dem!? Men så køb nogle andre, et andet sted, evt lidt ældre, så du også selv virkelig kan se forskellen på han/hun, og så er du helt tryg ved dét køb!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline stwigs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Tværstribet Plymouth rock- køn?
« Svar #9 Dato: 20 Juni , 2014, 12:06 »
Tak for jeres input. Jeg har nu skrevet til sælger, og han siger at jeg bare kan bytte og vælge selv. Så jeg håber at jeg udfra beskrivelsen, kan udpege 3 høner. Jeg ville gerne have dem unge så jeg kan gøre dem tamme (klappehøner). :)
Så måske jeg lige skulle lægge nye billeder ind, når jeg har byttet de stakkels haner til (forhåbentlig) høner.

Det har været en kæmpe hjælp!

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Tværstribet Plymouth rock- køn?
« Svar #10 Dato: 20 Juni , 2014, 12:40 »
Held og lykke med udvælgelsen :)

Ja, gerne billeder af de nye :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline stwigs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Tværstribet Plymouth rock- køn?
« Svar #11 Dato: 20 Juni , 2014, 20:32 »
Nu har jeg været forbi sælger, som lod mig udvælge selv. Nu er det store spørgsmål om jeg har lært noget ;) Hvad siger I? :)

Ps. jeg fik den gratis pga forvirringen, så det synes jeg er rigtig god stil.  /o

Offline stwigs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Tværstribet Plymouth rock- køn?
« Svar #12 Dato: 20 Juni , 2014, 20:33 »
Sidste billede er af dem alle 6 nu. Hunner foran til venstre, og hanner bagved til højre. :)

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Tværstribet Plymouth rock- køn?
« Svar #13 Dato: 21 Juni , 2014, 08:43 »
Det ser godt ud Sara, tror bestemt det er piger du er kommet hjem med selv  /o

Det er nu altså praktisk med de kønsvisende farver på kyller når man lige har knækket koden  :D
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline stwigs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Tværstribet Plymouth rock- køn?
« Svar #14 Dato: 21 Juni , 2014, 15:40 »
Jubiii  :laugh:  :laugh: så lykkedes det vidst endelig. Jeg er virkelig glad for din hjælp hele vejen! Tak for din ærlighed og dine utrolig gode fif.
Hilsner fra en glad nybegynder.  ;)