Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Plymouth Rock - striber/køn?  (Læst 8425 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Plymouth Rock - striber/køn?
« Dato: 14 April , 2014, 17:59 »
Jeg synes, jeg en gang har set en beskrivelse af, at PLymouth Rock's striber kan hjælpe til kønsbestemmelse? Og jeg mener at det varede mest regelmæssigt stribede, der er haner. Er det korrekt - eller er det noget, jeg har drømt mig til? Jeg har 7 kyllinger med tydelig stribeforskel  ;)
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Plymouth Rock - striber/køn?
« Svar #1 Dato: 14 April , 2014, 19:04 »
Beskrivelse kan jeg ikke lige hjælpe med, men kig evt på mine dyr her, der ser du tydeligt forskel på hønens og hanens striber.
Jeg syntes de ser omvendte ud  ;) altså at hanen er hvid med sorte striber og at hønerne er sorte med hvide striber, det er i hvert fald sådan det ser ud oppe i mit hovede  ;D

Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Plymouth Rock - striber/køn?
« Svar #2 Dato: 14 April , 2014, 19:11 »
Jeg kan godt se, hvad du mener, og egentlig mener vi nok det samme  ;), jeg udtrykte det bare ikke så smart. I hvert fald ser mine også sådan ud, og nu tror jeg sørme, at jeg ved, hvilke er der haner.
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

gunvor66

  • Gæst
Sv: Plymouth Rock - striber/køn?
« Svar #3 Dato: 14 April , 2014, 19:56 »
 :D må jeg lige spørge med  :) jeg har lige taget  10 ud af rugemaskinen i dag ( rugeæg jeg har købt )
hvor gamle skal de ca være før man kan se striber/køn ?
Mvh Gunvor


Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Plymouth Rock - striber/køn?
« Svar #4 Dato: 14 April , 2014, 20:03 »
Tværstribede/Gråstribede dyr er kønsvisende med det samme ud fra hovedpletterne oven på hovedet. Dog kræver det lidt erfaring for at kunne sige dem alle med sikkerhed hvad der bliver hvad i køn.
Ellers synes jeg Charlottes beskrivelse er rigtig god og gælder fra de sætter vingefjer. Hvilket hønekyllingerne som regel også er noget hurtigere til end hanekyllinger ved denne sent fjersatte race.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Plymouth Rock - striber/køn?
« Svar #5 Dato: 14 April , 2014, 20:39 »
Jeg fik mine, da de var omkring 10 dage gamle, og huskede ikke at tjekke hovedpletten (som jeg godt havde hørt om), så derfor er jeg stribeafhængig.
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Plymouth Rock - striber/køn?
« Svar #6 Dato: 14 April , 2014, 21:51 »
Ved de tværstribede og gråstribede varieteter er den mørke og lyse stribe lige brede hos hanen  og ved hønerne er den mørke stribe bredere, derfor ser hanerne lysere ud end hønerne
« Senest Redigeret: 14 April , 2014, 22:17 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Plymouth Rock - striber/køn?
« Svar #7 Dato: 14 April , 2014, 22:00 »
Altså lige brede for haner og mærke striber bredest hos høner? Jeps! Så har jeg styr på mine  ;). Hvilke er gråstribede Lene? (Kom med en forklaring, og straks dukker et nyt spørgsmål op :))
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Plymouth Rock - striber/køn?
« Svar #8 Dato: 14 April , 2014, 22:20 »
Tværstribet er en finere og renere stribning som f.eks.  ved plymouth rock og wyandot. Gråstribet er en mere grov og uens stribning eks. som ved Brahma og Maran
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline nekkos

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Plymouth Rock - striber/køn?
« Svar #9 Dato: 26 April , 2014, 10:57 »
Jeg blander mig lige med et spørgsmål,da vi lige har fået 10 daggamle plymouth rock. Hvordan skal hovedpletten være for henholdsvis haner og høner ?

Brian

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn