Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man sætte daggamle gæslinger under en skruk gås  (Læst 4191 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Kan man sætte daggamle gæslinger under en skruk gås? altså ligesom ved høns

jeg har aldrig prøvet og har en enormt skruk gås der ruger og ruger og ruger (på blanke æg)

Hønsene plejer jeg jo bare at afskrukke, men denne skruk sætter man ikke lige under en spand, ja i det hele taget holder man sig bare væk fra døren ind til skrukhuset, for der bor vist en 6½ kg hvid drage  ::)

Tænker jo umiddelbart at det kan man godt for gåserne plejer at være enormt omsorgsfulde (og lidt besidderiske) over for ællingerne - men har nogen rent faktisk prøvet?
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Pimu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Kan man sætte daggamle gæslinger under en skruk gås
« Svar #1 Dato: 11 Maj , 2015, 09:15 »
Jeg har haft held med det!
Sæt dem ind under hende om aftenen, så er hun formentlig nemmest at snyde :-)


Held og lykke!


Pia
Gæs, moskusænder og høns

Offline christina s

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Kan man sætte daggamle gæslinger under en skruk gås
« Svar #2 Dato: 11 Maj , 2015, 11:18 »
Det kan du sagtens! jeg gør altid det med mine gæslinger jeg udruger. Så snart de er tørre lægges de under gåsen og jeg lukker en kasse omkring dem i 24 timer - herefter er de adopteret og du har en gåsemor til at beskytte de små.
Kan varmt anbefale bogen: Gæs what der købes hos dansk fjerkræavler forening. Alt hvad du bør vide om gæs i ord og billeder står her  ;)
Mvh Christina
1.7 spelsau får, 1.2 border collie, 1.4 Dansk gås grå broget,

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Kan man sætte daggamle gæslinger under en skruk gås
« Svar #3 Dato: 11 Maj , 2015, 11:39 »
Det må jeg prøve,
jagten på gæslinger nær 8723 løsning er startet ;)

Christina er det dig der har fotograferet til bogen?
Jeg har faktisk haft gæs i 7-8 år nu, men det har været gæs for dummies; altså gæslinger til foråret, slagt dem alle til jul så der er aspekter hvor jeg er grøn selvom jeg har haft dem længe ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Kan man sætte daggamle gæslinger under en skruk gås
« Svar #4 Dato: 11 Maj , 2015, 17:40 »
Jeg tror det er Christina der har skrevet bogen også. Jeg har ikke læst den men den gedebog Christina også har skrevet og den er rigtig god hvis man er ny med geder eller overvejer samme.
Jeg har i øvrigt samme erfaringer med gæs, de er meget dedikerede mødre og familiebåndet ekstremt stærkt.
Jeg har et broget avlspar som har hadet mig siden sidste efterår hvor de resterende søskende blev slagtet. Og lige nu hvor hun lægger på æg er de helt umulige at komme i nærheden af. Som beskyttende mor fås ikke bedre

Offline christina s

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Kan man sætte daggamle gæslinger under en skruk gås
« Svar #5 Dato: 11 Maj , 2015, 18:59 »
 :)ja jeg har fotograferet og skrevet bogen men sælger den ikke, så ikke derfor jeg anbefaler dig den. Hvis du ikke vil investere 200 kr kan du måske finde den på biblioteket. Har fået mange gode tilbage meldinger også fra folk der har haft gæs i mange år
1.7 spelsau får, 1.2 border collie, 1.4 Dansk gås grå broget,

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Kan man sætte daggamle gæslinger under en skruk gås
« Svar #6 Dato: 16 Maj , 2015, 08:32 »
Næh nej, jeg er desværre nok mere end villig til at spendere 200,- på en bog, det er i hvert fald ikke min skyld at bogmarkedet stagnerer - til gengæld er der snart risiko for at loftet braser sammen med alle de bogkasser jeg har stående ... ;)

Gåsse besluttede sig selvfølgeligt for at droppe at være skruk i forgårs (inden jeg har fået købt gæslinger), men hun får nu buddet alligevel om hun vil gå med dem i hestestalden når jeg får dem hjem :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn