Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Drivhus og vagtler  (Læst 202398 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #195 Dato: 06 ſeptember , 2010, 21:54 »
De er bare så skønne! Helt fantastisk at de alle lever!!! *p

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #196 Dato: 06 ſeptember , 2010, 22:35 »
Ja jeg måber stadig, at det er muligt så længe at holde liv i 15 vagtelkyllinger.
Rådene om foder og bundforhold samt ikke mindst Mariannes stædighed er skyld i at det lykkes.

Så Marianne efter hvad jeg kan se er du klar til hjelmvagtler som det næste projekt. Du har godtnok sagt på et tidspunkt at du ikke kunne give disse fugle optimale forhold.
Hvis du fuldender det projekt du har gang i nu er Hjelmvagtler heller ikke noget problem.

Jeg havde selv den samme stædighed da jeg i sin tid startede med vagtler.
De første 2 år midstede jeg ca. 80 % af både de gamle vagtler og kyllingerne.
Min kone rystede på hovedet af mig i 2 år og opfodrede mig til at sælge vagtlerne gang på gang når jeg samlede døde vagtler op.
Men efter 2 år havde jeg lært det der skulle til for at få kyllingerne til at overleve og i kraft af dette var der heller ingen problemmer med de voksne vagtler længere.

Lidt det samme gør sig gældende ved udstilling af fjerkræ og andre dyr.
Det at komme med i toppen kræver også i de fleste tilfælde tid og stædighed.
De der opgiver på halvvejen opnår heller ikke noget resultat, de  stopper før de har lært det.

Det glæder mig virkelig at se at stædighed og vedholdenhed og interesse for fuglenes ve og vel belønnes med et så godt resultat som her er på vej til at blive opnået  

Jeg kunne godt tænke mig at Marianne lavede en samlet artikel om opdrættet som jeg måtte bruge til nogle landsdækkende blade samt nogle forum.

Et så godt resultat fortjerne at flere høre om, og ikke mindst glæden ved at have med vagtler at gøre.  
« Senest Redigeret: 06 ſeptember , 2010, 22:44 Fra Bjarne Andersen »

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #197 Dato: 07 ſeptember , 2010, 07:11 »
Bjarne, var det ikke en ide at du skrev/lavede en hæfte om vagtel-hold og opdræt af de forskellige typer vagtler, noget i retning af det JV lavede om gråpapegøjer.
Jeg ved godt du har din hjemmeside, besøger den jævnlig, og dine råd her på forum, men det ville da være dejligt at have noget samlet.

Ja Mariannes opdræt er helt fantastisk, det er spændende hver dag at åbne for forum, og glæde sig over at det stadig går super.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #198 Dato: 07 ſeptember , 2010, 09:24 »
Tak for jeres pæne ord, men jeg er nu nok også ret heldig med vejr osv.
Med fare for at lyde triviel, har jeg igen talt 15 livlige kyllinger.
Jeg havde ikke kamera, men kun mobil med, så kvaliteten er ikke helt så god.
12 døgn gamle og alle stadig i live
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #199 Dato: 07 ſeptember , 2010, 09:33 »
Fin lille film. Hvor er det flot Marianne. Stædighed og vilje belønner sig helt klart. Tillykke med de små fjerede "børnebørn".  /o
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #200 Dato: 07 ſeptember , 2010, 10:19 »
Her er lige en lille film mere.
Film med flere glade kyllinger
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #201 Dato: 07 ſeptember , 2010, 12:15 »
Det er da helt vildt som de vokser hurtigt  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

GKV

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #202 Dato: 07 ſeptember , 2010, 12:43 »
 <O <O <O <M <I Herligt!!! Bare Herligt.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #203 Dato: 08 ſeptember , 2010, 09:22 »
Stadig 15 skønne kyllinger, som mere og mere begynder at ligne rigtige små vagtler. De er selvfølgelig noget pjuskede og ikke fuldt befjedrede endnu. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #204 Dato: 08 ſeptember , 2010, 16:01 »
Jeg har lige siddet en halv times tid i drivhuset og nydt mine vagtler. *p Jeg er så forelsket i dem og vist nok lettere kulret (mere end normalt  ;) )
Jeg synes virkelig, de begynder at ligne små vagtler.
Jeg er virkelig begyndt at tro på, at de alle vil klare sig, men jeg krydser stadig fingre. *k


Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #205 Dato: 08 ſeptember , 2010, 16:43 »
Hej


Er det registeret som første opdræt eller var det dem fra sidste år der var det.


Tommy

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #206 Dato: 08 ſeptember , 2010, 16:49 »
Jeg tror ikke, noget er registreret nogen steder, jeg har i hvert fald ikke gjort det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #207 Dato: 09 ſeptember , 2010, 08:51 »
Jeg er klar over, at det er ved at blive trivielt at høre, og at det også i den grad mangler dramatik, men altså mine 15 vagtelkyllinger og deres forældre beder hilse og sige, at de har det udmærket og alle planlægger at dø af alderdom. *y
Forresten, der var da lidt drama, da de koldblodigt myrdede og åd de insekter, jeg gav dem *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #208 Dato: 09 ſeptember , 2010, 12:12 »
Trivielt? nej slet ikke, jeg elsker trivialitet eks. nyder jeg da at vågne op hver morgen /o

Nu tror jeg ikke at vejret kan gøre dem noget, nu skal der mere dramatiske ting til inden der sker noget.
Jeg har en anelse om at de får meget animalsk protein, jeg ved egentlig ikke om det kan blive for meget eller det er derfor at de klarer sig så godt, men Bjarne kommer nu nok med en løftet finger hvis det er ved at ske.

Jeg fik en lille Bob rød i rugeren inat, det skulle så ikke have sket før lørdag, hvor der kommer flere, så den må lige kede sig et par dage.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #209 Dato: 09 ſeptember , 2010, 13:29 »
John, jeg har læst en del om bobwhite vagtler bl.a. på University of Michigan's hjemmeside, der står at ungerne er helt afhængige af insekter som fødekilde:
http://animaldiversity.ummz.umich.edu/site/accounts/information/Colinus_virginianus.html
Men det kan da godt være jeg giver dem for mange, jeg vil lige høre hos Bjarne.
« Senest Redigeret: 09 ſeptember , 2010, 13:55 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk