Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan høns hakke hinanden til døde?  (Læst 21509 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Kan høns hakke hinanden til døde?
« Svar #15 Dato: 05 Marts , 2008, 21:59 »
Du skriver at hønesgården er overdækket. Går tråden helt op til taget?
Mink og mår er noget større end en brud men klatre glimrende. De skal selfølgelig bruge mere plads, til at komme ind, end en brud skal men stadig kan du komme ind ad sprækker og lignende der ikke er mere en ca. 4-5 cm store.

Du skriver at i bor på en ø og det derfor ikke kan være ræve eller rovfugle.
Jeg siger ikke at det er rovfugle i dette tilfælde men jeg tror nu ikke at du skal føle dig sikker for rovfugle af den grund. at du bor på en ø  :).

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: Kan høns hakke hinanden til døde?
« Svar #16 Dato: 05 Marts , 2008, 22:17 »
Jeg er jæger og tror ikke en brud er i stand til at tage en rask høne. Derimod kan en mår eller mink. Men jeg mener også at det kan være en duehøg. Har set en høg hoppe igennem en sprække på 40-50 cm mellem net og side for derefter som en anden grip at hoppe hen og slå klørerne i en gråand. Og dens klør passer ca med hullet i en 5 krone.
Hilsen Mogens Præst
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Kan høns hakke hinanden til døde?
« Svar #17 Dato: 05 Marts , 2008, 22:23 »
Jeg er jæger og tror ikke en brud er i stand til at tage en rask høne.

Men jeg mener også at det kan være en duehøg.

Bruden kan tage endda store høns Mogens. Min nabo, som er en gammel erfaren landbokone i midten af firserne så hendes ene welsumerhøne blive dræbt. Det skete i hendes have. Hos mig så vi aldrig gerningsdyret, men da ingen af mine høns eller duer har kunne flygte har den kunnet tage sig den tid den ville. Kan ikke huske hvor mange dyr den tog, men 10+ over et par uger. Kun lidt spist hver gang.

En duehøg eller anden rovfugl - vil den ikke flå i dyret så der kommer et ujævnt hul/sår?
Hilsen Susanne

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: Kan høns hakke hinanden til døde?
« Svar #18 Dato: 05 Marts , 2008, 22:32 »
Hej Susanne
Den slog klørerne i omkring ryggen på anden og bed nakken over på den. Jamen var det så ikke en lækat/hermelin der tog hønsene den er noget større end bruden.
Hilsen Mogens
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Kan høns hakke hinanden til døde?
« Svar #19 Dato: 05 Marts , 2008, 22:37 »
Jeg har mistet 15 høns til en mink i sidste mdr. Jeg fangede den selv så jeg ved det var en mink..
Den havde taget dem alle i hovedet/halsen så det den åbenbart gør er at spise /suge blod og så bare videre til næste høne.
Alle hønsene var total blodet til fra starten af halsen og op efter, på nogle var sener og andet bidt over og hang i laser, ja på de værste kunne jeg kun se øjnene og næbet resten var total rå flænset blodsnask.
Så min input er at det ikke er en mår men noget der ligner...

Næste gang( Håber ikke der kommer en næste gang ) vil jeg prøve at tage billeder af gerningen så vi kan lære lidt, det er bare så svært når man er lidt i chok,at huske at få de billeder .Men jeg tror det ville være super . Rart at vide hvad man er oppe imod og hvad der har været i det hus, man troede ens høns var i sikkerhed i
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Kan høns hakke hinanden til døde?
« Svar #20 Dato: 05 Marts , 2008, 22:44 »
Mogens jeg kan ikke sige med sikkerhed hvad der dræbte høns og duer hos mig. Så ikke dyret. Men i samme periode så naboen bruden snuppe en høne. Hun havde den boende en lille måned. En dag var den væk, og vi har ikke mistet dyr siden.
Hilsen Susanne

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Sv: Kan høns hakke hinanden til døde?
« Svar #21 Dato: 06 Marts , 2008, 09:29 »
Hej!
Tusind tak for gode indlæg. Vi har forhørt os nærmere og der kan være husmår. Vi har ikke hørt eller set noget til den i de 10 måneder vi har haft hønsene, men det kan ikke udelukkes at der er mår herover. Rovfugle kan vi jo ikke med sikkerhed udelukke, der er smådyr nok at tage, så de kan sagtens være her men den har næppe været inde i hønsehuset som lignede en slagmark. Nu har jeg haft tid til at sunde mig lidt ovenpå masakren og det ser ud til at noget af nettet over indhegningen udenfor er løsnet. Det kan være vinden men set i bakspejlet kan det ligesågodt være et dyr. Der er ikke spist noget af nogen af hønsene og ingen sår på halsen, kun under vingerne og bag på hanen. Der er fjer overalt og alt var væltet, bjælker var skubbet ud fra væggen, 4 halmballer som ligger op ad hindanden var flyttet, vand beholder og foder lå spredt ud over det hele.
Hører gerne hvis i har andre forslag efter at jeg har skrevet ovenstående.
Hilsen "hønemor"
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Sv: Kan høns hakke hinanden til døde?
« Svar #22 Dato: 06 Marts , 2008, 09:38 »
Hej igen, vil lige høre om I har svar vedr. vores skrukhøne. 7 af hendes æg var gået i stykker under massakren i går. hun ligger nu på de sidste 3 æg der var tilbage. Vi vil gerne give hende 10 nye æg, da de 3 hun ligger på nu jo også har været ude af reden og blevet kolde. Spørgsmålet er, hvor længe er en høne skruk?
« Senest Redigeret: 06 Marts , 2008, 09:45 Fra Nørgaard »
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Kan høns hakke hinanden til døde?
« Svar #23 Dato: 06 Marts , 2008, 10:02 »
Nogle gange går en skruk af reden når hun har ligget 3-4 uger. Andre gange kan hun ligge flere måneder uden at give op. Så det er meget svært at sige.
Hilsen Susanne

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Kan høns hakke hinanden til døde?
« Svar #24 Dato: 06 Marts , 2008, 10:58 »
Hej

Rotter kan også have forårsaget skaderne!

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Sv: Kan høns hakke hinanden til døde?
« Svar #25 Dato: 07 Marts , 2008, 14:04 »
hej, vi har nu undersøgt og talt med andre og er kommet frem til, at det er en hund som også har været i andre hønsegårde.
Tak til jer alle.
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..