Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Afkøling af rugeæg(og lidt om mig)  (Læst 6088 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raknes

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 63
  • Her er det mig, der bygger rede
Afkøling af rugeæg(og lidt om mig)
« Dato: 04 Marts , 2008, 10:23 »
Hej,
jeg er ganske ny her og vil da lige kort præsentere mig, Jeg hedder Hellle Raknes, bor på det hønsehold sammen med min kæreste, mixet består af, orpingtons, dansk landrace, ukendte dværghøns, gøgespættede meraner og en amerikaner eller to.
Sidste forår investerede jeg  i en lille rugemaskine, af flere årsager,-min datter på dengang 5 år skulle have oplevelsen af at se de små kyllinger komme til verden, og så har vi problemer med rotter, der tager de små kyllinger i hønsegården. Vi gør, alt hvad vi kan for at holde rotterne ude, i samarbejde med rottemanden fra kommunen, men naboen ikke så langt herfra ønsker, ikke at deltage, så om aftenen ser vi en sand vandring af rotter mellem vores gårde.
Hvis du stadig hænger på....Så kommer mit egentlige spørgsmål, afkøler i jeres rugeæg 10-15 minutter hver dag, sådan som jeg har læst her på siden, og flere andre steder?
Jeg har aldrig gjort det før og jeg har da fået kyllinger ud af æggene alligevel. Den første i år sidder her sammen med mig på mit strikkeri, hvad det er for en fætter aner jeg ikke, men den er meget intereseret i alt hvad, der sker her inde, især alt på pc-skærmen, når den for lov at sidde på min skulder, indtil det uundgåelige sker, så kommer den tilbage i buret :-\.
Mth
Helle, på Møn
10 perlehøns, 2 Welsh cobs/ponier, 2 pintoer, 5 islændere, 1 grand danoisetæve, 2 new foundlandtæver, 1 norsk skovkat og deres 2 årige 3 ungkatte,- avlet med en mønsk landkat.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Afkøling af rugeæg(og lidt om mig)
« Svar #1 Dato: 04 Marts , 2008, 10:37 »
Hej Helle og velkommen til.

Du spørger konkret til luftning af æggene. I en lille faldruger er det nødvendig at lufte æggene. Luftningen af æggene hjælper med at regulere størrelsen på luftlommen i ægget. Er denne luftlomme for lille kan kyllingen ikke manøvrere i ægget ved klækningen, og bliver den for stor kommer der en for lille kylling, hvis den kommer ud.

Et gammelt råd er at afprøve rugemaskinen sammem med en skrukhøne, og så tegne omridset af luftlommen på æggene efter 7 dage, 14 dage og 21 dage for at se om der skal luftes i maskinen. Ved klækning skal ægget have fordampet 1/3 af sin egenvægt.

Dit rotteproblem er værre, der kan jeg ikke rådgive dig bedre end kommunens rottefænger, men føj for en træls nabo at have, han/hun må da også være trætte af de udyr.

Offline Raknes

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 63
  • Her er det mig, der bygger rede
Sv: Afkøling af rugeæg(og lidt om mig)
« Svar #2 Dato: 04 Marts , 2008, 10:46 »
Hej Helen,
mange tak, jeg vil flux indføre vejning i min tabel, luftlommen tjekker jeg allerede og sammenligner med skitserne i Fjerkræbogen fra "næsten før vor tidsregning".
Mth
Helle, Møn
10 perlehøns, 2 Welsh cobs/ponier, 2 pintoer, 5 islændere, 1 grand danoisetæve, 2 new foundlandtæver, 1 norsk skovkat og deres 2 årige 3 ungkatte,- avlet med en mønsk landkat.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Afkøling af rugeæg(og lidt om mig)
« Svar #3 Dato: 04 Marts , 2008, 11:02 »
Der står mange guldkorn i de gamle fjerkræ bøger og de gamle tidskrifter :)

Hanne

  • Gæst
Sv: Afkøling af rugeæg(og lidt om mig)
« Svar #4 Dato: 04 Marts , 2008, 16:46 »
Hej Helle fra Møn og  <. velkommen!!


Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Afkøling af rugeæg(og lidt om mig)
« Svar #5 Dato: 04 Marts , 2008, 16:50 »
Velkommen til også fra mig  :D
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Afkøling af rugeæg(og lidt om mig)
« Svar #6 Dato: 04 Marts , 2008, 18:04 »
Hej Helle og velkommen til.

Jeg er en af dem der lufter ud i maskinen. Hvorfor; ja fordi jeg har en idé om at det ikke skader. Skrukken smutter jo også af æggene en gang daglig.

Men jeg har intet der understøtter mig i noget, så det er bare min egen lille gårdkone filosofi  ;D
Hilsen Susanne

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Afkøling af rugeæg(og lidt om mig)
« Svar #7 Dato: 05 Marts , 2008, 09:45 »
Hej Helle fra Møn,
velkommen til!
Endelig en med-øbo på fjerkræforum :D
hønsehilsen
Mette fra Møn ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)