Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til luttehøns - landhøns genetik  (Læst 6823 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Hjælp til luttehøns - landhøns genetik
« Dato: 03 Juni , 2014, 22:30 »
Ja jeg håber der er nogle herinde der kan hjælpe mig lidt. Jeg har pt 1 luttehane, 3 luttehøner og 2 landhøns. Havde en del æg fra dem under en skruk og det blev til 3 kyllinger - alle langbenede så intet lutte der. Nu er det så jeg er i tvivl om de (kyllingerne) er landhøns eller landhøns/luttehøns blandinger.  Som jeg husker genetikken bag luttehøns så vil luttehane og luttehøne give både luttekyllinger, landhøns og så vil 25% gå til da begge gener for de lave ben vil gøre fosteret ulevedygtig. Er det korrekt?  Og hvad hvis det er æg fra mine landhøns (med luttehane) - hvad ville det kunne give? Og ikke mindst - er mine kyllinger nu landhøns eller luttehøns med for lange ben (eller er det reelt det samme?)
Håber nogen kan finde hoved og hale i det her :-)

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Hjælp til luttehøns - landhøns genetik
« Svar #1 Dato: 03 Juni , 2014, 22:44 »
Du har ret i at luttehøne og luttehane giver 25% døde fostre, og det giver 25 % langbenede ( alm. landhøns ), regner jeg dem for. Ps. nogle kan måske være uenige i det.  :) Lutte og landhøne  giver ca. 50% af hver. Man får altså landhøns i stedet for de 25% døde fostre. Det er lige meget om det er høne eller hane der er Lutte.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Hjælp til luttehøns - landhøns genetik
« Svar #2 Dato: 03 Juni , 2014, 23:02 »
Egon, vedr. luttehøns, kan benlængden variere? Jeg mener korte ben og meget korte ben.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Sv: Hjælp til luttehøns - landhøns genetik
« Svar #3 Dato: 04 Juni , 2014, 07:29 »
Tak Egon. Og ja Henrik det vil jeg da også gerne vide. Umiddelbart ville jeg da tro det var enten eller?

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Hjælp til luttehøns - landhøns genetik
« Svar #4 Dato: 04 Juni , 2014, 11:16 »
Jeg har hørt at benlængen bliver kortere - for korte, hvis man i flere år ikke indkrydser alm. landhøns.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hjælp til luttehøns - landhøns genetik
« Svar #5 Dato: 04 Juni , 2014, 18:26 »
Ja benlængden kan variere både på de langbenede landhøns der falder ud efter lutter, men også på selve luttehønsene.

Målet er vidst at løbene skal være lige så lange/korte som midtertåen ved Lutter og have samme længde eller kortere ville heller ikke gøre noget.

I Lutteavlen kan man godt finde på at bruge en Landhane, men i så tilfælde vælger man en med korte løb for at Lutteafkommet får så korte ben som muligt. Ellers parre man Lutte på Lutte hvor der er større sandsynlighed for at der falder nogle ud med kortere løb end forældrene eller det holdes ved lige.
Det er nemlig nemt nok at avle genet for korte løb videre, men straks svære at få dem så korte som midtertåen eller kortere end det.

Hvis man ikke tænker så meget over benlængden i avlen af Lutter, men bare avler kan man nemt få nogle langbenede Lutter der har samme løbslængde som meget kortbenede Landhøns så det er svært at kende forskel. Derved kan kyllingerne variere rigtig meget i løbslængden både ved Lutter og Landhøns så det bliver svære at avle ensformigt igen.

Lutter har som regel lidt mere krop og lidt mere vandret holdning(for at løbene virker kortere) og knap så høj halevinkel. Deres æg skulle også veje et par gram mere end Landhønsenes.
Dette er små ting som nemt kan rettes op ved at selektere en enkel generation så Lutter kan blive mere Landhønsepræget eller Landhøns mere Luttepræget så ville bestemt regne dem som samme race, da det ikke er større forskelle end der kan være i forskellige stammer af samme race ved andre racehøns.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Sv: Hjælp til luttehøns - landhøns genetik
« Svar #6 Dato: 05 Juni , 2014, 18:11 »
Vil lige sige tak til dig Frank. Så mine langbenede kyllinger som enten kommer fra lutte-lutte eller luttehane-landhøne vil derfor potentielt være bære af "lutteben" genet og derfor ikke "rene" landhøns eller har nogle landhøns altid det anlæg - altså dem man køber som landhøns?

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hjælp til luttehøns - landhøns genetik
« Svar #7 Dato: 05 Juni , 2014, 18:31 »
Luttegenet er dominant, og derfor kan de langbenede ikke bære på genet. Men de kan jo, som jeg læser det Frank skrev, bære på nogle modificerende gener, der har indflydelse på benlængden hvadenten de har luttegen eller ikke. Det er ikke kun et enkelt gen der har betydning på benlængden, når den kan variere på den måde.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hjælp til luttehøns - landhøns genetik
« Svar #8 Dato: 05 Juni , 2014, 20:18 »
Landhøns kan ikke være bære af det lavbenet gen, da det er dominant som Pia skriver. Derfor de Landhøns der kommer ud af krydsene er ægte Landhøns og vil avle videre som disse.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Sv: Hjælp til luttehøns - landhøns genetik
« Svar #9 Dato: 06 Juni , 2014, 08:35 »
Tak til både Raziel og Frank - nu har jeg forståelse for genetikken lidt bedre

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hjælp til luttehøns - landhøns genetik
« Svar #10 Dato: 06 Juni , 2014, 18:41 »
Lyder godt og ellers spørger du bare videre ;)
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen