Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vil der komme kyllinger?  (Læst 2718 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline stuf99

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Vil der komme kyllinger?
« Dato: 08 Maj , 2014, 06:41 »
Hej
Jeg har for første gang givet mig i kast med at ruge æg ud med min skrukhøne. Jeg fik fat i nogle rugeæg i for 4 dage siden og efter solnedgang lagde jeg min skrukhøne over på dem. Jeg har placeret hende i et afsides rum med egen lille løbegård. Hun lå der stadig om morgenen da jeg skulle afsted på arbejde, men da jeg kom hjem var hun sluppet ud af den midlertidige indhegning, som jeg havde lavet i det det afsides rum. Jeg fik hende straks tilbage på æggene og der har hun ligget de sidste 3 dage. Men kan skaden allerede være sket på de x antal timer hun ikke har ligget på dem?

Mvh.
Christoffer

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Vil der komme kyllinger?
« Svar #1 Dato: 08 Maj , 2014, 07:09 »
Prøv at lyse æggene efter en uges tid. Så kan du se om de er levende eller døde. Jeg tror ikke de har taget skade, når det er så tidligt i rugningen, men man kan jo aldrig være sikker.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline stuf99

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Vil der komme kyllinger?
« Svar #2 Dato: 08 Maj , 2014, 09:14 »
Hvornår skal jeg lyse? Må jeg flytte på hønen om aftenen eller vente til hun forlader reden for at spise/strække ben?

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Vil der komme kyllinger?
« Svar #3 Dato: 08 Maj , 2014, 09:22 »
Du kan gøre begge dele. Hvad du nu finder mest praktisk. Du skal bare huske at der skal være ret mørkt omkring dig når du lyser æggene. Jeg har et mørkt vaskerum hvor rugemaskinerne også står, så jeg kan lyse når det passer mig, men hvis man ikke har noget lignende, så vent til om aftenen. Så kan du tage æggene ud på en gang. Lyse og lægge æggene ind til hønen igen et efter et. De ubefrugtede eller døde æg kan du så fjerne i samme omgang. Så risikerer man heller ikke at de ligger og rådner under hønen. Hvis du har et mørkt rum hvor du kan lyse æggene, så er det jo også nemt lige at hente alle æggene ind når hønen er ude for at passer sit og få lyst dem og så lægge de gode æg tilbage i reden inden hønen vender tilbage.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline stuf99

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Vil der komme kyllinger?
« Svar #4 Dato: 08 Maj , 2014, 09:54 »
Ok, det prøver jeg. Mange tak for svar :-)