Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fordeling af køn  (Læst 4369 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline martin phillip

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Fordeling af køn
« Dato: 25 Oktober , 2020, 15:45 »
Vi har ved flere forskellige lejligheder hørt, at temperaturen under udrugning er afgørende for hvilket køn kyllinger, ællinger og gæslinger får. Er der nogen her, som kan bekræfte dette, og som kan komme med en forklaring!

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Fordeling af køn
« Svar #1 Dato: 26 Oktober , 2020, 04:54 »
Nej - jeg kan derimod afkræfte det.
For hønsenes vedkommende, er det hønen, som bestemmer kyllingernes køn uagtet temperatur
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Fordeling af køn
« Svar #2 Dato: 26 Oktober , 2020, 06:55 »
For det første du står da godt nok tidligt op. Og det næste hvad mener du med at hønen bestemmer kønnet. Vil du prøve at forklare det.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Fordeling af køn
« Svar #3 Dato: 26 Oktober , 2020, 09:18 »
For det første du står da godt nok tidligt op. Og det næste hvad mener du med at hønen bestemmer kønnet. Vil du prøve at forklare det.

Ja, jeg er meget tidlig morgenmenneske og altid oppe før min hane vågner og synger godmorgen  :)

Modsat af mennesker er det hos fugle (også høns) hannerne, der har to X-kromosomer, og hunnerne, der har et X- og et Y-kromosom. Møder hanens sædcelle Y-kromosomet i høneægget, bliver det en hønekylling. Møder hanens sædcelle X-kromosomet i høneægget, bliver det en hanekylling.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Fordeling af køn
« Svar #4 Dato: 26 Oktober , 2020, 21:55 »
nå på den måde. Tak for svar
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner