Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: gæslinger vil ikke ind  (Læst 3025 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
gæslinger vil ikke ind
« Dato: 28 Maj , 2011, 21:41 »
Det regner, hele deagen, vores gæslinger er nu 5, knap 6 uger gamle. HAr ikke fjer over alt, der mangler lidt på halsen og ryggen.
Og de vil ikke ind, de har hus med dejligt halm, overdækket udgang til gården- nej det vil de ikke benytte, de sidder i vandpytter. KAn de få lov til at sove der eller SKAL de ind.
Gården er "rævsikret" så det er jeg ikke bange for, mere deres helbred.
Bonderøven sagde en gang - 8 uger  kan de ikke tåle regen. passer de nu eller?
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: gæslinger vil ikke ind
« Svar #1 Dato: 28 Maj , 2011, 22:43 »
De må helst ikke blive våde på ryggen når de kun har dun, for så risikerer de at blive syge  /d
Du er nok nødt til at genne dem ind i læ når det regner så voldsomt som i øjeblikket. Måske kan du sætte noget for så de bliver derinde om natten.
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: gæslinger vil ikke ind
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2011, 09:08 »
i går aften når mørket kom frem gik jeg med min lommelygte, fik fangt de "dumme kræ" i regen og mudder, pressede dem i huset og lukkede for indgang, de skreg som nogen aldrig har hørt før de vil ikke ind.
Nåh der blev de, de blev tørre og sov vidst også.
fra morgenstunden  har jeg så taget lågen fra- og - nu vil de ikke ud.. efter stykke tid kom de, som forkælet teenagere og skulle sige-" hva så er der morgenmad?"
dumme dyr... altså har jeg aldrig før haft sådanne dyr... håber det ændrer sig med tiden.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: gæslinger vil ikke ind
« Svar #3 Dato: 29 Maj , 2011, 09:22 »
tja, det er nok ikke hjernen, der holder dem til jorden  ;D
De skal gennes ind nogle dage, før de selv fatter pointen, men det skal nok komme  /o
Hvis du snakket meget til dem og f.eks. bruger de samme kaldeord hver gang du fodrer dem, lærer de hurtigt og bliver meget nemme at styre senere hvis de evt. skal flyttes eller hvis du gerne vil have dem ind hver aften. Jeg kalder bare "gysser" så kommer mine styrtende med det samme  ;D
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: gæslinger vil ikke ind
« Svar #4 Dato: 29 Maj , 2011, 10:41 »
siden vi fik dem gik jeg og snakkede med dem, flere gange dagligt, de kom når jeg kaldte osv. nu når de får fjer er de også døve! og skriger noget så forfærdeligt når de skal hjem... hvad sker der i det hus siden de ikke vil derind- når jeg siger det. De går selv ind i løbet af dagen...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: gæslinger vil ikke ind
« Svar #5 Dato: 29 Maj , 2011, 12:17 »
De skal gennes ind hver aften, og efter et stykke tid går det af sig selv, de kan ikke lide når det går for hurtigt, men gå stille og roligt bag dem, hvis de prøver at smutte udenom, så må du sætte lidt forhindringer op.
Unge gæs uden fjer på ryggen kan blive syge af at være våde...

Er huset stort nok til at de kan være der uden problemer
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: gæslinger vil ikke ind
« Svar #6 Dato: 29 Maj , 2011, 12:37 »
ok ja huset er stort nok, nu har vi lavet en hegn og indhegnet huset med ind. Så bliver det måske nemmere... tålmodighed- det ved jeg ;D
høns, ænder, hunde, katte...