Som jeg har skrevet i et andet indlæg i dag,- er jeg en lille nærig hund.
Jeg smider ikke noget ud jeg sagtens kan bruge (altså vedr. dyr).
Jeg avler forskellige racer og udstiller med dem. Og når man nu skal det kan man ikke altid se hvilken hane man skal bruge på udstillingen i oktober, den i december eller måske den i januar. Som oftest bliver den hane man skal have afsted udvalgt kort tid inden den skal afsted. Dermed får jeg også et større "spild", hvilket familiens maver og min pengepung godt kan lide.
Jeg slagter totalt ned til vinteren. Noget af det bliver måske solgt andet giver jeg væk. Men langt største delen bliver simpelthen slaget. Og der er da ikke noget bedre end at smæske sig i et dyr man ved hvordan har haft det. Man ved det ikke er proppet med alle mulige medicamenter eller er fodret med piller uden grønt fra haven.
Jeg er bestemt ikke økolog. Men tanken om at være selvforsynende er for mig nærliggende. Flere af vores venner snakker tit om at de mangler penge til mad lige inden den 1. i måneden, eller det kunne nu være rart at hente kartofler nede fra haven. Vi snakker faktisk en del om det. Tænk på alle de penge man sparer ved at "dyrke" tingene selv. Eller tænk på hvor friske gulerødderne er når man går ned i haven og tager et par af dem fra 12. række. Og historierne om at anden juleaften var altså ikke så god som sidste år,- jamen så avl den selv, spar selv alle de penge.........
Når nogen kommer og vil købe æg og spørger om de er økologiske siger jeg; "nej de er bedre,- det er skrabeæg". Folk kigger når jeg siger det. Men jeg VED at mine høns har det godt, jeg ved ikke om dem man køber har haft det lige så godt. Men man kan vel håbe.
Med hensyn til de hanekyllinger man ikke selv vil slagte og måske endda spise, så find en aftager. Her i midtjylland står dr flere på spring for at aftage alt "affalds" fjerkræ om det er daggamle,- eller slagteklare er lige meget de aftager det. Så har man da i det mindste gjort sig selv en tjeneste.
Bare nogle sene søndags tanker herfra