Forbrugeren har magten. Forbrugeren stemmer naar det er valg paa politikere. Forbrugeren ved egentlig veldigt lille om hvordan deres mad produceres. Forbrugeren koeber ofte det der er billigt.
Hugh Fearnley-Whittingstall startede for nogle aar siden en kampanje, "Chicken out", og lavede flere TV-programmer, Jeg tror de har alle vaeret pa Dansk TV ogsaa, og man syntes man kunde se en holdnings-aendring i den by hvor han var mest aktiv, men jeg tror ikke det varede laenge. Dette er sikkert hellre ikke let, specielt i et stort land som UK med 60 millioner mennesker, en stor andel af disse 60 millioner er ogsaa fattige. Det vilde maaske vaere lidt lettere i et "lille" land som Danmark?
Kan "Danish Eggs" blive et kvalitets-kendetegn slig "Danish Bacon" har blivet? Antakeligt, men det vilde kraeve en gigantisk holdnings-aendring hos den Danske forbruger foerst, den Danske aeg-producent maa saa totalt aendre si produktion, all import af aeg maa stoppe. Og under gaeldende Europa-lovgivning er det umuligt. Det hjelper heller ikke at det foder der gives til hoens nu er saa godt, at faktisk bur-aeg vinder flere "blind-tests" paa smag af aeg. Og hvem skulde begynde (og finansiere) en slig kampanje i Danmark. Jeg har en foelelse af at det hele desverre er umuligt, og at hoens er de store tabere.