Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: moskus-ænder  (Læst 3356 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gloster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
moskus-ænder
« Dato: 20 Juli , 2012, 21:55 »
Hej jeg overvejer en enkel moskus-and eller 2 til haven. alene af den grund at æde de fordømte dræbersnegle.

20 spørgsmål til Fessor

Kan de bo sammen med mine 5 fem høns i hønse huset.??

kan jeg nøjes med en enkel and. (her tænker jeg på det sociale - kan den sludre lidt med hønsene)

hvor meget plads kræver den??

Kan den spise med på hønsefodre. Udover det den finder i haven???

håber i kan hjælpe med lidt svar.

mange hilsner Gloster

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: moskus-ænder
« Svar #1 Dato: 20 Juli , 2012, 23:03 »
jeg syntes det vil være synd kun at få en enkelt and. de er super sociale og har en helt anden adfærd end høns. jeg vil sige minimum to damer sammen. eller en af hvert køn, men så er der jo chance for flere da de er temmelige gode til at ruge og få ællinger. og en enkelt and til en andrik er egentlig for lidt syntes jeg.

det er så ikke lovligt at holde høns og ænder sammen pga. fare for smitte. (at mange så gør det alligevel er en anden sag  ;) )


jeg kan heller ikke se harmoni i deres forskellige vand og mad behov eller nærmere måden det bliver indtaget.
ænderne skovler nærmest maden op og har et stort vand behov og sviner en del med vandet når de bader.

jeg har selv en masse moskus som går for sig selv i /ved et vandhul. de er stille og rolige dyr som kan blive ret så tamme.

så vil da klart anbefale dem til sneglejagt. men nok også at de får deres eget lille hus (de behøver ikke meget, bare de kan komme i læ og ly for vind og sol)

mine bruger ikke deres huse om natten eller hvis det regner. men egentlig mest midt på dagen når de skal i læ for solen (hvis den da ville komme lidt frem) og så bruger ællingerne dem til at hvile sig i indimellem.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline gloster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: moskus-ænder
« Svar #2 Dato: 22 Juli , 2012, 10:29 »
Mange tak for svarene...

ok så selvom det ikke er lovligt kan de i princippet godt dele samme hønsegård??

Har du nogle mål til et andehus??

giver du dem specielt andemad?? udover køkkenrester.


v h gloster

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: moskus-ænder
« Svar #3 Dato: 22 Juli , 2012, 22:17 »
der er flere der har købt ællinger/ænder ved mig der har dem gående sammen med høns. så hvis man finder en løsning på især vand behov så skulle det nok kunne lade sig gøre.

huset ville jeg dog ikke dele med hønsene da det hurtigt bliver ret grisset.

jeg har selv kun et hus der er mere eller mindre lukket, kun med små indgangshuller. det bruger de faktisk kun til at ruge i.

så har jeg to store chelter (staves?) som bare er en ret stor palle lavet med sider og tag, så den ene lang side er helt åbent. dem foretrækker de at bruge. nu har jeg mange ænder, inkl. ællinger. så mål er lidt svært. men til to-tre ænder ville et hus svarende til en euro palle nok være passende. men hellere lave det for stort end for småt. et enkelt hus kræver de enes godt (som de så også som regel gør hvis de kommer samme sted fra eller har gået sammen længe)


jeg giver mine ænder stort set det samme som hønsene at spise.

hvede/byg og tilskudsfoder. æglægning eller vokse, alt efter om de går med store ællinger eller det er vinter og senere æglægningstid.


Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.