Hej Kristine og velkommen til forum
Hvilke høns skal i have? Og ja billeder efterhånden vil bringe lykke herinde
Allerførst vil jeg gerne lede din opmærksomhed mod venstre side af skærmen
Der er en masse artikler, og også nogle der omhandler dine mange spørgsmål lige nu.
Jeg fodrer pt. med kværnet hvede og majs. Dertil kommer jævnligt et blødfoder fyldt med hvidløg, vitaminer og ris eller bulgur + hvad der lige er til rest. Men jeg har også fodret med kraftfoder og æggepiller og hvad det ellers hedder. Men nu hvor hønsene render frit får de så rigeligt alt det de behøver af tilskud. Og så er det heller ikke vigtig for mig at presse dem til max. æggeydelse.
Nu hvor jeg har kyllinger er der foder fremme hele tiden. Men når der ikke er behov for buffet dagen lang, fodrer jeg så der bliver spist op på 10 min. Så får de morgen og et par timer før de går på pind. Det er for at give rotter og mus rødt lys.
Deres blødfoder og guf (brød osv.) får de midt på dagen, når jeg er hjemme til det.
Jeg henter en spand sand og skaller ved stranden. I hønsehuset har de savsmuld og i et hjørne smider jeg sand og grus ind. Så har de noget at lave. De spreder det selv. Resten af småstenene finder de rundt om i haven.
Hvis hønsene skal være meget i hønsegård, så ville jeg helt sikkert give dem skaller fra foderstoffen. Strøet ud i bundlaget, men også gerne i en skål for sig.
Vandtrug - jeg har selv en automatisk, fordi det kan lade sig gøre. Men ellers ville jeg vælge en 4-5 liters. Den er stor nok til at indeholde vand til 4 høns også hvis i kommer sent hjem en dag. Jeg vil ikke vælge en alt for stor en. Så hellere to. Når det fryser er det hurtigere at tø en lille op og hvorfor slæbe så mange liter rundt? Vi skal passe på ryggen
Jeg bruger spåner i hønsehuset og som du kan læse bliver der blandet grus og sand i. Det er jeg glad for. Vi har også brugt rent grus. Det var også fint. Og lettere at fjerne møg i hvis man er til den gruppe der svinger riven hver dag
Det er en god idé at lave en overdækket sandkasse i hønsegården. Evt. lave den to-delt. En del med sand og en med jord. Så kan hver høne selv finde sin favorit. Støvbad er det bedste middel mod utøj, så det bør ikke mangle. Kan du lave overdækningen så solen stadig kan ramme jorden, så er du en hønseengel
Uha, det blev en hel roman. Som du kan læse er der uendeligt mange måde at gøre det på, prøv dig frem og find din måde. Det skal jo passe ind i din hverdag, så du har mest mulig glæde ved hønsehold