Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: første æg  (Læst 3257 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
første æg
« Dato: 05 August , 2023, 23:00 »
Ingen mindre. Det er første æg gokke har lagt, hun er 21 uger
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: første æg
« Svar #1 Dato: 06 August , 2023, 05:30 »
Tillykke med det lille fine begynderæg  :)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: første æg
« Svar #2 Dato: 06 August , 2023, 06:25 »
tak skal du have. Det blev jo kun til 1 høne i år.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 936
Sv: første æg
« Svar #3 Dato: 06 August , 2023, 10:30 »
Dejligt, egne æg er nu det bedste.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: første æg
« Svar #4 Dato: 06 August , 2023, 12:38 »
det kan vi sagtens blive enige om
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline hansen44

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Sv: første æg
« Svar #5 Dato: 09 August , 2023, 11:26 »
Tillykke med det Gerda :)

Helt enig. Der er intet der slår egne æg. Æggene bliver nu bedst, hvis man giver hønsene grønkål. Så bliver blommerne så fine gule.
Hjælper hos www.unikplakat.dk der laver havens fugle plakat og andre plakater til hjemmet

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: første æg
« Svar #6 Dato: 09 August , 2023, 22:09 »
ja mine får også grønkål. Jeg har det ene og alene til hønsene, selv om jeg er en inkarneret sønderjyde og de skal jo helst have kål, bare ikke nytårsaften her i huset. Hønsene får det hele.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 936
Sv: første æg
« Svar #7 Dato: 17 Oktober , 2023, 22:34 »
Så skete det - fik det første æg af en af de sorte høns, et meget fint helt mørkebrunt hønnike æg. Allerede dagen efter kom der et til - hejjj sådan.

Har i lang tid kun fået et æg med flere dages mellemrum af mine to gamle damer. Den ene skrukker - så  ;) - så jeg køber æg i Brugsen - har ikke nogle private i nærheden der sælger æg ved stalddøren.

Nu venter jeg spændt på de 3 andre hønniker og de 2 skrukker m kyllinger. Den enes - den med 7 kyllinger - er ikke så skruk så det gør noget mere, hendes afkom er også ved at være store - hanekyllingerne kan vist snart slagtes - uhmm  ;D

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: første æg
« Svar #8 Dato: 18 Oktober , 2023, 06:25 »
Sådan så kan det kun gå frfemad. Jeg venter spændt på hvornår mine 4 australorps starter. Og de andre er gået i fæld og alt muligt, så der kommer kun et enkelt æg engang imellem. Jeg bliver nok også snart nødt til at gå over at støtte brugsmanden ved at købe lidt æg.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 936
Sv: første æg
« Svar #9 Dato: 19 Oktober , 2023, 21:14 »
Så, her da jeg skulle lukke for natten i hønsehuset, tjekkede jeg lige rederne, det gør jeg faktisk hver gang jeg er der inde. Det er som om den gamle hvide har glemt hvad hun skal, for der kommer ikke et æg fra hende. Skovhønen - den sorte - holder også fri  ;D-
 Men så kikkede jeg lige godt efter - det var jo halv mørkt, og - 2 blå æg af forskellig størrelse lå der i den mest benyttede rede - ja hu - nu kører det  :o 8) ::)

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 936
Sv: første æg
« Svar #10 Dato: 07 November , 2023, 22:40 »
I dag kunne jeg sende 14 æg til aftagere i København - de har ventet længe på landæg som de kalder det. De er også meget begejstret for hvide, mørkbrune og grøn/blå æg. Nu skal de sidste bare have lidt mere størrelse, men det kommer måske først til foråret ??.
Der bliver også spist korn efter den helt store medalje med så mange høns. De 4 ung haner kan snart slagtes, det vil jo spare lidt. Så mangler den hvide høne, skruken med den enlige kylling og hende der er mor til syv bare at begynde æglægningen, så . . . . .  ;) ;D