Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jubii! Snart kyllinger i min nye Danki A120 træ rugemaskine  (Læst 14229 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Hej

Jeg har bestemt at købe en ny rugemaskine ;D ;D.

Jeg har næsten bestemt mig for:
Danki A120 eller LINCU SIL 70 AR ??? ??? ???

http://www.danki.dk/dk/sider/index.html Se under produkter/rugemaskiner små

Er måske selv mest tilhænger af træ modellen :-\, men vil frytelig gerne høre om der nogen erfaringer med begge modeller inden jeg bestiller.

Håber meget nogen kan hjælpe?

MVH
Søs
« Senest Redigeret: 04 Juli , 2008, 08:43 Fra Søs Søndergaard Harritz »
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Danki A120 eller LINCU SIL 70 AR??? Nogen med erfaring?
« Svar #1 Dato: 10 Juni , 2008, 21:51 »
Hej!

Jeg har den model der hedder SIL 70 AT. Jeg har egentlig ikke haft specielt gode resultater i den endnu men jeg har også først fået den her i foråret. Dog har jeg mistanke om at det er kaptajnen (ham selv) den er gal med... Jeg har lidt mistanke om at mit termometer viser forkert så jeg har lige bestilt 2 nye.
Men ellers er mit indtryk at den er lavet i en rimelig kvalitet og temperaturen er stabil i hele maskinen.
Træ modellerne har jeg ingen erfaring med men jeg har kun hørt positivt om dem.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Danki A120 eller LINCU SIL 70 AR??? Nogen med erfaring?
« Svar #2 Dato: 11 Juni , 2008, 00:51 »
Jeg har også sil 90 AT som jeg efterhånden er blevet god til at bruge med en god klækning. Jeg er meget tilfreds med kvaliteten af maskinen, robust, nem at rengøre, god kvalitet, automatisk vending, dejlig betjeningsvenlig front. Thermometrene skal du ikke regne med virker, hvert thermometer måler forskelligt men du kan sagtens bruge det når du bare kontrollerer hvordan dit thermometer skal stå når det er eks. 37 grader, jeg har brugt et numsethermometer sideløbende i starten. Jeg ved nu at når det viser 104 fahrenheit er den på 37,5 grader. Danki har chekket thermometrene og det viser sig at de viser forskelligt ved samme temperaturer. Iøvrigt er det et problem hos de fleste maskiner efter at man ikke mere må bruge kviksølv, et gammeldags "røvthermometer" kan man regne med.
Maskinen fungerer bedst når fyldt(som de fleste andre) Jeg har også lige prøvet den lille maskine med 12 æg fra danki(rullebakke) og ved første rugning klækkede 6 æg ud af 8. De to sidste æg blev ødelagt fordi jeg brugte store æg og thermometret sidder for langt nede på ruden og ridsede hul da de rullede. Og det er jo en fejl. Men man kan bukke bøjlen til thermometret opaf eller helt fjerne den.
Men Danki er meget kundevenlig og giver gerne svar når du ringer og spørger. 
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Danki A120 eller LINCU SIL 70 AR??? Nogen med erfaring?
« Svar #3 Dato: 11 Juni , 2008, 06:52 »
Tak for svarene indtil videre ;).

Er der slet ingen med erfaring i træ-rugemaskiner?
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Danki A120 eller LINCU SIL 70 AR??? Nogen med erfaring?
« Svar #4 Dato: 11 Juni , 2008, 09:01 »
HA HA Mimi
Der er heller ikke kviksølv i moderne "røvthermometre" mere, men de er stadig mere præcise i måling.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Jeg har iøvrigt også samme erfaring ang. det medfølgende termometer. Det måler for lavt.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Ja jeg ved det ;D-at der heller ikke er i røvthermometre men det var den forklaring jeg fik givet.

Det der er med thermometre er at når det kun handler om at stregerne er placeret "forkert" så kan det jo godt bruges. Det måler som sådan korrekt, falder og stiger når temp. gør det. Men man skal bare selv finde ud af hvor den skal stå når den måler den temperatur man vil have.
Lidt det samme som knappen til at skrue op og ned for temperatur-jeg ved præcist hvor den skal stå for at have en given temperatur i et bestemt rum. Hvis jeg sætter rugemaskinen i et mere fugtigt rum skal jeg skruue højere op for at opnå den samme temperatur.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Jubii! Jeg har modtaget min Danki A120 træ rugemaskine
« Svar #7 Dato: 14 Juni , 2008, 06:35 »
Jeg bestemte mig for Dankis A120.

Jeg fik den igår og den ser da bare ud til at være ren luksus. ;D ;D

Den er placeret i vores gamle spisekammer i kælderen. Tror det er et ganske perfekt sted til den. Der er jo meget stabil temp. og fugtighed døgnet rundt - året rundt.

Sååå - om ca 3 uger skulle der meget gerne være kyllinger til salg igen.

Skriv endelig, hvis interesseret.
« Senest Redigeret: 04 Juli , 2008, 08:39 Fra Søs Søndergaard Harritz »
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Jubii! Jeg har modtaget min Danki A120 træ rugemaskine
« Svar #8 Dato: 14 Juni , 2008, 10:02 »
Pas på med at prøve at sælge kyllinger inden de er klækket.  ;D Vent i hvert fald til du har lyst første gang (så du ved om hanen har gjort sin pligt)

Jeg pralede nemlig af mine 24 blomsteræg og havde lovet ud, men der klækkede kun een kylling, og den måtte aflives :-[
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Jubii! Jeg har modtaget min Danki A120 træ rugemaskine
« Svar #9 Dato: 14 Juni , 2008, 17:30 »
Ja jeg har også altid lært "sælg ikke skindet før bjørnen er skudt" men jeg kan godt forstå du er glad for din nye rugemaskine, og jeg vil også ønske dig held og lykke med den.  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

seebright

  • Gæst
Sv: Jubii! Jeg har modtaget min Danki A120 træ rugemaskine
« Svar #10 Dato: 15 Juni , 2008, 00:29 »
Hej,allesammen, det lyder spændende med ny rugemaskine, derfor ville jeg høre om nogen har erfaring med de svenske maskiner, som efter sigende leverer en ægkvalitet, som var det en skruk, som har ligget på dem, den kan ses på ruvmax.se
desværre er de ret dyre.
Hilsen Ove

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Jubii! Jeg har modtaget min Danki A120 træ rugemaskine
« Svar #11 Dato: 15 Juni , 2008, 18:10 »
Tror at hanen har gjort sin pligt  ;) - der er nemlig lige klækket 10 under en skruk.

Håber jo at min ny investring er ligeså dygtig.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Jubii! Jeg har modtaget min Danki A120 træ rugemaskine
« Svar #12 Dato: 04 Juli , 2008, 08:43 »
Så er det på søndag, de første æg skal klække  <L <L <L <L i min nye rugemaskine. ;D

Jeg havde ikke æg nok  :( til at fylde en skuffe helt op første gang, så der er "kun" 27 æg klar.

Men d. 15/7 er der ca. 50 æg mere, som skal klække.

Er meget spændt. <H
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Jubii! Snart kyllinger i min nye Danki A120 træ rugemaskine
« Svar #13 Dato: 08 Juli , 2008, 11:22 »
I søndags klækkede de første så - 23 :D kyllinger ud af 27.

Meget godt tilfreds.

Alle med masser af fjer på fødderne.

I næste hold der klækker, er der bl.a. 20 æg fra lys susssex, vi har købt og 4 æg fra mine næsten nyindkøbte store silkehøns.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Jubii! Snart kyllinger i min nye Danki A120 træ rugemaskine
« Svar #14 Dato: 08 Juli , 2008, 11:52 »
Et stort tillykke med de nye kyller, jeg synes det var et meget flot resultat med dine nye rugemaskine.  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte