Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nyt hønsehus? Hjælp..  (Læst 22242 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Briii

  • Gæst
Nyt hønsehus? Hjælp..
« Dato: 21 Maj , 2008, 12:09 »
Hej.

Jeg er i øjeblikket gang med at købe nyt hus, og dertil høre en lille have.

Jeg vil meget gerne have mig nogle høns. Men jeg er dog meget i tvivl om hønsehuset. Jeg vil gerne købe et færdiglavet, da jeg ikke er så handy selv.

De færdiglavede som man kan se rundt omkring, hvad anbefaler i af antal høns man kan have?

www.maxizoo.dk/fileadmin/user_upload/Store_varer_alle.pdf
www.dyreriget.dk

Det ser meget småt ud, men alligevel skriver dyreriget.dk at der i et af dem er plads til 6-9 høns. Er det ikke meget, når huset kun er på cirka 2 kvm2?

Hvor meget plads regner man med at høns skal have? I mit tilfælde bliver det nok dværghøns jeg skal have en dag..

Håber folk vil hjælpe.. :)

MartinJ

  • Gæst
Sv: Nyt hønsehus? Hjælp..
« Svar #1 Dato: 21 Maj , 2008, 19:15 »
9 høns til 2 m2, så er man oppe på de samme forhold som industrien.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Nyt hønsehus? Hjælp..
« Svar #2 Dato: 21 Maj , 2008, 19:46 »
Hej Brii!

Det er nogle enormt nuttede huse og det er en nem løsning, men også enormt dyre - Maxizoo skal du endda lægge 1200 kr oven i transport.

Jeg vil også mene at der er for små gårde der til.

Men hvor mange høns kan der være - hmm max 3 -4 dværghøns, vil jeg mene.

Jeg er på ingen måde handy, har aldrig haft sløjd i skolen, eller med min far i værkstedet, men jeg har bygget mit eget hus og det er en rigtig god fornemmelse. Man skal blot tænke tingene grundigt igennem inden man går i gang :D.

Lone Aasted har lagt denne vejledning ind, og jeg tror Lone har det som jeg i forhold til det håndværksmæssige ;)
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=tpmod;dl=item16

Ellers er der også legehus versionen - til samme pris som dem i dine link, kan du f.eks få dette:
http://www.jimahegn.dk/product_info.php?cPath=93_175&products_id=182

Ellers er der ofte brugte legehuse - somme tider lavet om til hønsehuse - i Gul og gratis og 'den blå'.

..og nu er du sikkert mere forvirret!! ;D Spørg bare igen ;)


Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Nyt hønsehus? Hjælp..
« Svar #3 Dato: 21 Maj , 2008, 21:40 »
HEj


Jeg har kikket på dyrerigets hjemmeside og det er fine huse de har, de kan holde i mange år og der findes forhandlere af samme vare i hele danmark, de bliver laver på Fyn.

Man kan næsten ikke købe matrialerne for det som de koster samlet og er man så ikke handymand, ja så er det en god løsning.


Tommy 

Briii

  • Gæst
Sv: Nyt hønsehus? Hjælp..
« Svar #4 Dato: 21 Maj , 2008, 21:49 »
Tak for de hurtige svar, skønt.. :)

Synes det er meget skønt hvis man kunne købe dem samlet, men har altid haft en drøm om at have et "større" hønsehus, altså måske cirka de 5-10 kvm2 som jo er en del større end de små nogle.. Men det er måske slet ikke nødvendigt med så "stort" et hus hvis man bare gerne vil have 4-5 dværghøns?

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nyt hønsehus? Hjælp..
« Svar #5 Dato: 21 Maj , 2008, 21:57 »
Hvis du har et overdækket udeareal (trapez-plader), så hønsene faktisk kun sover (og lægger æg) derinde, så kan du godt have 3-4 inde i det hus. Overdækket og i læ betyder at hønsene også går ude i dårligt vejr/regnvejr. På den måde behøver huset ikke at være så stort. Men du kan også finde redskabsskure som er noget større og til nogenlunde samme pris. (men så skal du jo nok selv samle dem)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nyt hønsehus? Hjælp..
« Svar #6 Dato: 21 Maj , 2008, 22:04 »
Ja det kan man faktisk god, jeg har købt et skur på 7,1 kvadratmeter, for 2500 kr der kunne man da godt lave et godt hønsehus, vil jeg mene  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Nyt hønsehus? Hjælp..
« Svar #7 Dato: 21 Maj , 2008, 22:04 »
Der er ikke meget plads i de huse. Har hønsene et godt udeareal kan du 'nøjes' med ½ m2 indendørs pr. dyr. Men det er absolut minimum.

Som Finn skriver kan man tit få redskabsskure osv. til en fornuftig penge. Måske også et aflagt legehus fra den blå avis(?)

Tænk også på arbejdshøjden og pladsen generelt.
Hilsen Susanne

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Nyt hønsehus? Hjælp..
« Svar #8 Dato: 22 Maj , 2008, 01:56 »
Samtidigt er det ofte rart, hvis man også har plads til foder og strøelse og den slags, måske i et seperat rum i hønsehuset, og 1 høne har med at blive til ti, inden længe, alt det skal man jo helst ha' overvejet, inden man køber/bygger hønsehus.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Nyt hønsehus? Hjælp..
« Svar #9 Dato: 22 Maj , 2008, 08:39 »
Det er jeg meget enig med dig i Børge. Jeg startede med et lille hus jeg ikke kunne stå op i og ikke have andet end hønsene inde i og det blev jeg virkelig træt af. Det er irriterende at muge ud, kalke og ellers gøre rent, samt slæbe foder ned hver eneste dag.

Vi skal jo også huske at selv om det er sjældent, så er der perioder hvor hønsene er spærret inde pga sne eller influenzabeskyttelse.

Hvis jeg skulle starte op, og skulle købe, tror jeg jeg ville vælge denne løsning, fra Hjem og fix.

Her kan man stå op, det er let at gøre rent og have plads til en evt skrukkeindhegning, reder og foderspande + alt det løse man nu har, sprays, grit, vitaminer m.m.

Jeg håber du finder en løsning der virker for dig :D.

PS: Hvis du vælger de linkede huse skal du lige være opmærksom på, at du skal have noget net ned i jorden, hele vejen rundt om gården. Ellers er det alt for let for uønskede gæster, med høne på menuen, at grave sig ind!

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Nyt hønsehus? Hjælp..
« Svar #10 Dato: 22 Maj , 2008, 09:46 »
Der er sikkert mange løsninger, og flere af de her foreslåede er fine.

Men!! Tænk lige på rotter, de vil elske at leve under et hus, der står på jorden, så jeg ville nok prøve på at sikre mig forlods, det er nemmere, end når først plagen er kommet.

Der er sikkert nogle herinde der kan fortælle noget om, hvordan man placerer et hus, så man er sikret på bedst tænkelig måde.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Briii

  • Gæst
Sv: Nyt hønsehus? Hjælp..
« Svar #11 Dato: 22 Maj , 2008, 12:26 »

Hvis jeg skulle starte op, og skulle købe, tror jeg jeg ville vælge denne løsning, fra Hjem og fix.

Her kan man stå op, det er let at gøre rent og have plads til en evt skrukkeindhegning, reder og foderspande + alt det løse man nu har, sprays, grit, vitaminer m.m.

Jeg håber du finder en løsning der virker for dig :D.

PS: Hvis du vælger de linkede huse skal du lige være opmærksom på, at du skal have noget net ned i jorden, hele vejen rundt om gården. Ellers er det alt for let for uønskede gæster, med høne på menuen, at grave sig ind!

Hej Hanne. Mente du Hjem og Fix eller var det en skrivefejl? :)  Altså ikke at du skulle "spare h'et væk!, men mere om de også sælger hønsehuse? hehe

Offline Kalle Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Nyt hønsehus? Hjælp..
« Svar #12 Dato: 22 Maj , 2008, 12:33 »
Hej Briii

Kik i DBA under skurvogne, der er altid gode tilbud der nemt kan laves om til hønsehus.

Briii

  • Gæst
Sv: Nyt hønsehus? Hjælp..
« Svar #13 Dato: 22 Maj , 2008, 12:41 »
Hov Hanne, havde ikke lige set du havde vedhæftet et billede.. Min fejl.. :)

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: Nyt hønsehus? Hjælp..
« Svar #14 Dato: 22 Maj , 2008, 12:52 »
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have