Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forskel på Hane og Høne kylling for de Engelske Araucanaer  (Læst 5174 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Så kom dagen hvor jeg fik mine DFFR ringe.

På flere af mine 4 uger gamle kyllinger. var det også kun lige at jeg kunne få ringen (Høne) på (Str. 16) Ps. Nu er jeg jo også nybegynder så det kunne også være en årsag  :D

Men hvad skal jeg se efter for at vurdere om det er hane eller høne. Eller retter er der nogle tegen som er sikre hane tegn. Jeg ville jo helst ikke skulle ringe alle men høne ringe og så senere klippe dem af. For så skal jeg ihvertfald bestille flere ringe.

Håber nogen kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Forskel på Hane og Høne kylling for de Engelske Araucanaer
« Svar #1 Dato: 18 April , 2012, 09:42 »
Kig på hoveddelene. Dem med de bredeste hoveder er haner, dvs. bred kam. Hønerne har ikke så brede hoveder-
Ben tykkelse kan også være forskellige, haner har kraftigere ben, men jeg synes de Engelske Araucanaer har meget fede ben.

Dem du er i tvivl om giver du en ring på af hver. 

Husk at sætte ringen på "hovedet" så er den nemmere at læse, når man står med dyret i hænderne.

Endvidere skal ringen sættes over sporen, når hanerne er gamle nok til at det kan lade sig gøre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Forskel på Hane og Høne kylling for de Engelske Araucanaer
« Svar #2 Dato: 18 April , 2012, 10:03 »
Mange tak Lene. Det vil jeg prøve. Ja jeg syntes også nogle af dem har meget tykke ben. Og de er kun 4 uger gamle nu. Jeg har nogle som allerede har en mere udviklet kam. Men behøver det at være tegn på at det er en Hane ?

Jeg har læst noget om at man kan set det på fjerne i nakken men de er jo bare ikke helt udviklet endnu.

Og er det en fejl hvis en høne kun har en hane ring på ? Skal det side på en speciel ben og tæller det ned hvis en høne bære en "hane" ring ?

Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Forskel på Hane og Høne kylling for de Engelske Araucanaer
« Svar #3 Dato: 18 April , 2012, 16:00 »
Mere og større udviklet kam, så er det haner. Om man kan det se på nakkens fjer. Måske. Kig efter hanetræk og hønetræk i helhed på dyret. Men da de ikke er så gamle så tror jeg mest på hoveddele og bentykkelse.

Dommeren vil notere at der er forkert ring på. Og det udelukker nok præmiering.

Det er ligemeget hvilket ben ringen kommer på. Jeg giver f.eks alle mine høner ring på venstre ben og alle hanerne på højre ben. 




Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub