Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor ingen Collonca?  (Læst 4867 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Hvorfor ingen Collonca?
« Dato: 01 November , 2011, 11:59 »
For dem der har sat sig bare lidt ind i baggrunden for Araucana er det kendt, at det er en krydsning imellem Collonca og Queteros.

Derfor har det undret mig, at de to oprindelige racer ikke er særligt repræsenteret. Især Colloncaen som jo må være en ret charmerende race og vel den, der har givet det meste til den moderne "rigtige" Araucana.

Ofte optræder der jo Araucana der er helt uden nogen dikkedarer i hovedet, haleløse og lægger blå æg. At Colloncaen så har enkeltkam oprindeligt gør jo, at dem vi ser ikke er rigtige Collonca, men de må være meget tæt på.

Jeg forstår til fulde, at man i sin tid gerne ville kreere Araucanaen, med de fine ørekvaster og ærtekammen, men jeg forstår så til gengæld ikke, at man ikke har haft synderlig interesse i, at bevare de oprindelige to racer som den er sammensat af.

Mine tanker om det kommer sig af, at jeg har en hønikke som hjælper mig med at malke. Hun er sort med flotte grøntskinnende fjer, utroligt ædel med et fint lille hoved og en smuk profil. Hun er uden skæg eller kvaster, har en lillebitte ærtekam og alt er som det skal være på en Araucana, bortset fra de manglende kvaster eller skæg.

Jeg synes hun er så smuk i al sin enkelthed og ville gerne have sådan en flok gående. Så derfor kom min undren over, hvorfor man bare helt droppede Colloncaen.

VH Gunni.

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Hvorfor ingen Collonca?
« Svar #1 Dato: 01 November , 2011, 13:04 »
Det er jo ikke usædvanligt, at der falder dyr som ligner det oprindelige avlsmateriale, hvis man tilføjer nyt blod til en stamme.

Men det er jo altså kun "look a like", og vil sikkert give meget varierende afkom !

Jeg faldt lige over denne tråd, da jeg ville se et billede af den:

http://www.araucana.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=273

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

GKV

  • Gæst
Sv: Hvorfor ingen Collonca?
« Svar #2 Dato: 02 November , 2011, 09:00 »
Jeg ved godt at fordi der dukker dyr op, som nu min sorte høne er det ikke med et slag blevet til en Collanca jeg har skam heller ingen intentioner om at skulle lave nogle sådan ;D  Min undren går mere på, at man kreerer en race af to måske flere racer for derefter nærmest at skrotte de oprindelige.

Jeg har læst utallige atrikler om araucana, tror alt hvad der kan findes på nettet og synes bestemt, at der mangler megen oplysning om lige netop denne race herhjemme.

Bl. a. findes der hos indianere længere sydpå (Mapuche) en race med top og hale som også lægger blå æg. Man skønner at det gen for blå æg faktisk kom fra kina. Lang, lang historie som jeg desværre ikke har tid til at gengive, blot sige, at disse oprindelige racer er på retur. De mennesker der havde dem, har forlængst blandet dem med moderne industrihøns for de giver flere æg og mere mad.

Dyrene her er jo fra det amerikanske kontinent og har ikke meget med danske høns at gøre, men jeg synes det er meget interessant at se, hvilken baggrund der er for at lave racehøns, men ærgrer mig over, at det er så in at krydse ustandseligt uden at bevare det oprindelige, enten det nu er araucanaens ophav eller andre lokale racer.

Vi jo herhjemme slev oprindelige racer og heldigvis trives de jo i bedste velgående.

VH Gunni.

http://www.backyardchickens.com/forum/viewtopic.php?id=404081&p=3
« Senest Redigeret: 02 November , 2011, 09:04 Fra GKV »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvorfor ingen Collonca?
« Svar #3 Dato: 02 November , 2011, 11:36 »
Collonca og Queteros har jeg aldrig hørt om, men jeg har heller ikke dyrket oprindelsen på Araucanaer særlig meget. ;)

Men en ting er sikkert, der er nok rigtig mange racer, som har været ophav til de racer, som vi kender i dag og som efterhånden er uddøede.

Måske fordi de alligevel ikke var så egnede til det formål, de i tidernes morgen var skabt til. For dengang var det mere vigtigt med æg og kød end det er i dag.
Måske var de nye racer bedre og derfor blev de gamle udfaset.....

For det er altid spændende for mennesket at kreere noget nyt og anerledes, for derefter at glemme det gamle

Men sådan vil det også gå med de racer, som vi har i dag, hvis der ikke er nogen, som gider at avle dem mere. Så det er endnu mere en opfordring til at få nye folk til at begynde at avle seriøst.

"Simpel" bevarelse af racer, så vores børnebørn også kan se og opleve andre høns, end brune og hvide hybrider, som "desværre" efterhånden bliver opfattet som "alm. høns til haven"

.
« Senest Redigeret: 02 November , 2011, 11:37 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvorfor ingen Collonca?
« Svar #4 Dato: 02 November , 2011, 12:20 »
Tak for linket, Gunni, det var virkeligt interressant. Af de "oprindelige" racer er der vel stort set kun Brahma, Cochin, Sumatra, Langshan, Danske Landhoens, Norske Jaerhoens og de Islandske hoener der er tilbagem men selv disse er "udviglet" og modificered meget over de sidste faa hundrede aar, nogle mere, nogle mindre. Men slig er det vel ogsaa med geder, faar, koer, griser og andre husdyr ogsaa? Synd, men sandt.......