Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rottesikring/bund/hønsefødder  (Læst 5416 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Familien Christensen

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Rottesikring/bund/hønsefødder
« Dato: 29 December , 2019, 16:40 »
Hej i hønsegården  :)

Min mand og jeg vil have høns til foråret. Vi har en stor indhegnet have, hvor hønsedamerne må gå i de lyse timer. Fordi vi er realistiske mht tid og evner, hælder vi til at købe et færdigt hønsehus med voliere til. Noget i stil med dette, som er noget af det største, vi har kunnet finde:

https://www.megapetshop.dk/shop/hoensehus-og-kaninbur-22155p.html?sent=ok

Men så kommer vi til spørgsmålet om bunden. Vi har surfet internettet og læst bogen "Økohøns", men vi er stadig i tvivl.

Hvad er jeres forslag, hvis.. :
- hønsefødderne skal have det godt. Det betyder vist, at fliser med grus/sand ovenpå ikke er godt?
- rotterne skal holdes ude
- hønsehusets træ i bunden ikke skal rådne op
- evnerne ikke er til noget meget teknisk eller kompliceret.

Alle jeres tanker og input vil være værdsat. Også hvis I kender til bedre hønsehus, end det vi har linket til.

Bonusinfo: vi regner med at skulle have 4-5 stk Orpington.

Bedste hilsner
Mathilde

Offline doolb3000

  • Bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Rottesikring/bund/hønsefødder
« Svar #1 Dato: 29 December , 2019, 20:41 »
Hej og velkommen til.
Jeg brugte dette forum en hel del til at finde vejledning og inspiration da jeg startede med høns for 1.5 år siden.
Sådan et lille et vil jeg ikke anbefale. Det er alt for småt. Både i hus og i gård.
Hvis jeg skulle købe et ville jeg forhøre mig og sandsynligvis også købe hos Bangs.
https://bangs.dk/hoensehus/
Hans huse er noget dyrere, men også bygget til vores klima.
Med de tilvalg har tilbyder har du netop også mulighed for ræve/rotte sikring.

Mvh Thomas

Sendt fra min J9210 med Tapatalk

1.1 Araucana - blå
0.2 Maran - sort-kobber
0.1 Silke høne - sort
0.1 Silke høne - hvid
0.1 Dværg wyandrotte - hvid

Offline Familien Christensen

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Rottesikring/bund/hønsefødder
« Svar #2 Dato: 30 December , 2019, 11:12 »
Hej Thomas, tak for svar og velkomst

Vi skal helt sikkert have tjekket bangs hjemmeside ud. Jeg lægger dog mærke til, at deres rottesikring består af en ramme med volierenet under. Jeg har her i forummet kunnet læse mig til, at hønsene finder stor glæde i at skrabe, og at et net under gruset/sandet kommer i vejen for dette. Så der er vist ingen vej uden om gravearbejdet...

Mvh Mathilde

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Rottesikring/bund/hønsefødder
« Svar #3 Dato: 30 December , 2019, 14:20 »
Du skriver i dit opslag, at hønsene kommer til at gå frit i en indhegnet have i de lyse timer. Hvis det er tilfældet, kan I fint lægge net i bunden af hønsegården med et godt lag jord/sand/grus over - hvis I vælger jord, kan hønsene bruge gården til at bade i - især hvis den eller dele af den er overdækket.

Jeg er enig med Thomas i, at det linkede hus er alt for lille til at huse 4-5 store høns - det samme er den tilhørende gård, hvis hønsene skal være lukket inde noget af tiden.

Prøv i øvrigt at bruge søgefunktionen her på fjerkræ forum. I vil kunne finde svar, inspiration og andres erfaringer på næsten alt i diverse tråde, der er lavet gennem tiderne.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline doolb3000

  • Bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Rottesikring/bund/hønsefødder
« Svar #4 Dato: 30 December , 2019, 14:32 »
Personligt ville jeg sætte huset på et par fliser og lægge det tykke volierenet 10-15 centimeter nede.
Alternativet hvis I skal opstille på græs. Fjerne græsset, lægge net ud, fliser/herregårdssten rundt i kanten over på nettet så bundrammen komme til at være 20cm over indersiden af gården. Montere hus og gård. Fastgøre nettet på bundrammen på ydersiden. Lægge græsset oven på nettet med og efterfylde med visne blade, haveaffald måske fra en kompostkværn.


Sendt fra min J9210 med Tapatalk

1.1 Araucana - blå
0.2 Maran - sort-kobber
0.1 Silke høne - sort
0.1 Silke høne - hvid
0.1 Dværg wyandrotte - hvid

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Rottesikring/bund/hønsefødder
« Svar #5 Dato: 01 Januar , 2020, 23:43 »
De får hurtigt skrabet sig ned til et bundnet, og det er synd synes jeg.
I kan vælge at lægge et volierenet vinkelret ud 15 cm. nede i kanten af gården, og måske en 40 cm vandret ud, med fliser ovenpå jorden. Vi havde ingen gravende gæster med den model.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Familien Christensen

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Rottesikring/bund/hønsefødder
« Svar #6 Dato: 02 Januar , 2020, 11:37 »
Tak for jeres svar og tanker.

Jeg tænker, at det bliver Tante Bruns model vi går efter. Vi må i gang med skovlene.

mvh Mathilde

Offline Familien Christensen

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Rottesikring/bund/hønsefødder
« Svar #7 Dato: 02 Januar , 2020, 11:39 »
Og så i øvrigt montere hele baduljen på en ramme af trykimprægneret træ, hvorpå volierenettet hæftes...