Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gør-det-selv: Sådan laver du nemt en kyllingemoder.  (Læst 18410 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Gør-det-selv: Sådan laver du nemt en kyllingemoder.
« Dato: 30 Marts , 2014, 21:28 »
Hej Folkens
Jeg byggede mig lige en kyllingemoder i formiddags, da jeg havde snydt og købt træpladerne udskåret efter mål i Bauhaus tog det mig små 2 timer at samle den, og så kørte jeg ellers ud efter kyllinger..

Materialeliste:
12 mm birkefiner:
- Bundpladen, i mit tilfælde 120x65 cm

6 mm birkefiner:
- 2 endestykker, 50x65 cm.
- 2 sider á 118x50 cm.
- 1 top á 120x65 cm.
Bemærk: Siderne er kortere end top og bund da de møder endestykkerne og derfor skal være deres tykkelse (2x6mm) kortere for at det hele passer sammen når det samles.
3 stk 240 cm 20x20 granlister.
2 stk. 3 mm akrylplade, 50x75 cm (ofte kendt under navnet plexiglas) til skydelåge i siden samt lysindfald i låget.
25 mm skruer til at samle det hele med.

Værktøj benyttet: Skruemaskine, bits&holder, stiksav, blyant, fuksvans, skruetvinge, bor, kopbor

Fremgangsmåde:

1. Bundpladen lægges ud på et plant underlag og der tegnes en streg rundt 6 mm indenfor kanten af pladen. Det er her sider og endestykker skal hvile.
2. Sav lister ud så de kan danne en ramme rundt på bunden, indenfor streget så sider og endestykker kan skrues fast på denne. Listerne skrues fast i bunden nedefra, benyt evt skruetvinge til at holde det på plads mens der skrues. Der skal ikke mange mm skævhed til før tingene ikke passer sammen.
3. Læg en side eller endestykke op så den står på bunden og hviler op ad listen og skru denne fast i listen med 4-5 skruer, gentag med begge sider og ender.
4. Skær fire hjørnelister ud, der skal stå lodret op i de indvendige hjørner så de passer i højden. Disse skrues også fast.
5. Bor et hul i den side du ønsker vinduet i og mål ud så det passer med at der er ca 5 cm kant der rager ind over akrylpladen hele vejen rundt og skær så ud med stiksaven.
6. Monter en liste på tværs i toppen og skru en liste fast i bunden mens akrylpladen holdes på plads mellem liste og siden, så der dannes et par riller denne kan glide i. Vupti, nu med skydedør i akryl. Døren er lavet så der ikke er muligt at åbne ved varmepladen, så de kan få det hyggeligt og mørkt under den.
7. I låget udskæres passende huller med stiksav og der monteres akrylplade. Bemærk: Bor for med et lille metalbor gennem akrylpladen, de splintres hvis man bare forsøger at skrue direkte i dem!
8. Med et kopbor bores en række lufthuller efter behov og temperament.

9. Fyld bundmateriale, varmelampe/varmeplade, vand, foder og fuglesand i kassen og lad de små pippere flytte ind  /o

0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Gør-det-selv: Sådan laver du nemt en kyllingemoder.
« Svar #1 Dato: 01 April , 2014, 11:30 »
Den er godt nok flot  /o  Dejligt børnevenlig med den store rude, så man kan se de små derinde  /o
Den tror jeg da lige at jeg er nødt til at vise min bedre halvdel.....i håb om at han vil lave en til mig  ;D
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Gør-det-selv: Sådan laver du nemt en kyllingemoder.
« Svar #2 Dato: 01 April , 2014, 14:20 »
Super fin kyllingermoder :) Sidder og tænker på hvorfor pokker jeg aldrig er kommet i tanke om at bruge en af vores terrarier til kyllinger. Men nu ved jeg hvad jeg skal gøre næste gang :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline troldinden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 98
  • God dag til alle...hilsen Jette
Sv: Gør-det-selv: Sådan laver du nemt en kyllingemoder.
« Svar #3 Dato: 01 April , 2014, 15:47 »
Rigtig fin beskrivelse Anders...nu tror jeg at selv jeg kan hitte ud af det :-)
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Gør-det-selv: Sådan laver du nemt en kyllingemoder.
« Svar #4 Dato: 01 April , 2014, 17:46 »
Vi har en termorude i vores rugemaskine, så jeg kan gøre min næse flad under klækningen.
Vi bruger en glas eller akrylplade over kyllingemoderen på ca 2/3 del over kassen, så de også kan få frisk luft.

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Gør-det-selv: Sådan laver du nemt en kyllingemoder.
« Svar #5 Dato: 07 April , 2014, 12:28 »
Meget fin kyllingemoder og fin beskrivelse ... tror jeg lige flikker en sammen af resterne fra hønsehuset ...

Behøver jeg låg, hvis den står indendørs ? - de har jo også varmelampe.
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Gør-det-selv: Sådan laver du nemt en kyllingemoder.
« Svar #6 Dato: 07 April , 2014, 12:35 »
De gange jeg har haft låget af har de flere gange været en kylling oppe og sidde på kanten af kassen...

Sååå, hvis du ikke vil have dem i hele stuen er det måske en idé  /o
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Gør-det-selv: Sådan laver du nemt en kyllingemoder.
« Svar #7 Dato: 07 April , 2014, 13:06 »
De gange jeg har haft låget af har de flere gange været en kylling oppe og sidde på kanten af kassen...

Sååå, hvis du ikke vil have dem i hele stuen er det måske en idé  /o

Det kunne da ellers være meget hyggeligt ;)

Nu har jeg jo en varmelampe, som skal have strøm tilført, og den skal kunne hænge i forskellige højder. Så det er måske bare at lave et hul, som passer i diameter til lampen ?
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Gør-det-selv: Sådan laver du nemt en kyllingemoder.
« Svar #8 Dato: 07 April , 2014, 13:07 »
Hvis du bruger varmelampe skal du huske at overholde kravene (står vist normalt på lampen) omkring afstand til brandbare materialer, det var blandt andet derfor jeg valgte en varmeplade i stedet for en lampe.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Gør-det-selv: Sådan laver du nemt en kyllingemoder.
« Svar #9 Dato: 07 April , 2014, 13:15 »
Hvis du bruger varmelampe skal du huske at overholde kravene (står vist normalt på lampen) omkring afstand til brandbare materialer, det var blandt andet derfor jeg valgte en varmeplade i stedet for en lampe.

Det må jeg lige tjekke ... kan også sætte hønsenet på som tag ...
Men det har selvfølgelig betydning for størrelsen af kyllingemoderen.
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Gør-det-selv: Sådan laver du nemt en kyllingemoder.
« Svar #10 Dato: 07 April , 2014, 16:27 »
En gammel bagerist eller kyllingenet over er fint. De skal have mulighed for at køle ned og få frisk luft.
Vi starter med en en keramisk pære 100 w i et stort marsvinebur, og efter en uge går vi over til 40 w, der bare hænger lidt længere nede. Glødepærer.
Hvis de klumper, har de det for koldt.
De kan blive blinde, hvis de er under en infrarød, der hænger for lavt.
Da vi havde meget fjerkræ, brugte vi en infrarød kyllingemoder med tre ringe og plads til 200, men den har vi ikke brugt i mange år. Det er blevet for dyrt i el.

Offline palleti

  • Bruger
  • Indlæg: 259
  • Livet er kort - spil bridge!
Sv: Gør-det-selv: Sådan laver du nemt en kyllingemoder.
« Svar #11 Dato: 07 April , 2014, 16:53 »
Kunne man evt. bruge en stor solid flamingokasse som udgangspunkt? Typen som er til brug med plantesække er jo på tilbud for tiden :)
« Senest Redigeret: 07 April , 2014, 16:56 Fra palleti »
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Gør-det-selv: Sådan laver du nemt en kyllingemoder.
« Svar #12 Dato: 07 April , 2014, 17:42 »
Tak Edmond
Jeg vil lige se på, hvad det er for en lampe jeg har anskaffet mig - hvis den er så dyr i strøm, så kan det være, jeg skal bruge din løsning med glødepærer.


Kunne man evt. bruge en stor solid flamingokasse som udgangspunkt? Typen som er til brug med plantesække er jo på tilbud for tiden :)

Vil de ikke prikke og spise af den, tror du ?
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Gør-det-selv: Sådan laver du nemt en kyllingemoder.
« Svar #13 Dato: 07 April , 2014, 18:16 »
Tak Edmond
Jeg vil lige se på, hvad det er for en lampe jeg har anskaffet mig - hvis den er så dyr i strøm, så kan det være, jeg skal bruge din løsning med glødepærer.
Dyrehandlere der sælger til krybdyr har pærer med mindre effekt, så måske kan du nøjes med at skifte pæren. Enten rød eller en sort (elstein)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Gør-det-selv: Sådan laver du nemt en kyllingemoder.
« Svar #14 Dato: 07 April , 2014, 19:34 »
Så har jeg tjekket den - det er en grisevarmer "Ryom" m/spar - afstand til gulv 50 cm og må ikke tildækkes ... andet står der ikke.
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner