Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hane, nyser/hoster?  (Læst 6134 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline o0Zilla0o

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Hane, nyser/hoster?
« Dato: 05 ſeptember , 2018, 16:49 »
Jeg har fået en skøn ny hane hjem for 3 uger siden, og han har helt fra dag 1. sagt sådan en underlig lyd, og små ''nyser'' hvis man overhoved kan kalde det for ét nys, måske mere hoste?. Og jeg bekymre mig en del over hvad det mon kan være, da mine fjervenner betyder meget for mig.

Jeg snakkede med dyrlægen efter den første uge hvor jeg netop måtte konstatere at han blev ved med at sige den lyd, og jeg netop heller vil tage noget i 'opløbet' - jeg tænkte først om det kunne være stressen ved flytningen. Så han fik lige lov til at få lidt ro, men under skarp overvågning. Men desværre, det er hverken blevet bedre, men ej heller værre. Dyrlægens råd var at se tiden an, så længe han virkede til at trives.

Og han trives, men jeg ved netop også at syge dyr altså først ser syge ud når de virkelig er dødhammer syge. Så jeg tager det altså ikke som 'gode vare' at bare fordi han trives så er jeg homesafe. Men ja han spiser, og drikker og virker glad. Træder damerne og holder ro i flokken. Elsker at komme hen og hilse som han plejer, så han virker ikke tilbagetrukket eller plaget. Men men men, hønemor her er altså forsat bekymret for ham.

Jeg har prøvet med hvidløg i deres vand + hønseguf da jeg tænkte det måske kunne være starten på noget forkølelse? (ja jeg har googlet nettet og dette forum tyndt for ting jeg kunne prøve og hvad pokker det kunne være han kæmpede med! Men syntes ikke jeg kommer nogle vegne - og dyrlægen var ikke til super megen hjælp.) De får allerede div. urter da jeg selv bruger dette i min husholdning mod div. ting, de er fritgående så masser af grønt og lækkert til dem hverdag.

Har prøvet at filme det, det er ikke konstant men han kommer lige med den lyd der on/off hele dagen, syntes ikke han kaster med hoved eller sådan gaber med næbet (har også været omkring gabesyge ect. men syntes ikke jeg kan finde noget der passer - måske halsorm? Jeg har ikke kunne få lov at kigge ham i halsen, men syntes ej heller han virker til at have de symptomer som folk skriver. Men man ved jo aldrig?).

Tænker det nok er lidt letter at komme med nogle gode råd, hvis man lige kan se/høre ham så derfor har jeg smidt en film op også - han siger det ikke hele tiden. Dette er sammenklippet af flere optagelser hvor jeg så self. har slettet der hvor han intet siger så i ikke skal sidde og kigge en film på 15+min igennem.  ::) Det er som skrevet sådan on/off han siger lyden i løbet af hele dagen, og ikke noget han siger konstant. Men alligevel ofte nok til jeg altså syntes der er ét eller andet - men hvad, aner jeg ikke.


https://youtu.be/H--bXY7zRWs
1,1 Blå Brahma
0,1 Sølv sort/randet wyandot
0,1 Sort/hvid Columbia Brahma
0,1 Blå/hvid Columbia Brahma
0,1 Blå/randtegnet Orpington

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hane, nyser/hoster?
« Svar #1 Dato: 05 ſeptember , 2018, 17:26 »
Han har ikke gabesyge i hvert fald.
Han lyder småforkølet. Er det rigtigt, når jeg synes at kunne høre ham ralle fra luftvejene?
Gør han det, bør du nok overveje en penicillinkur til ham, når han har døjet så længe med det. En virusforkølelse har kroppen bekæmpet på meget kortere tid, men det kan sætte sig fast i luftvejene, så en medicinsk kur er nødvendig.
Bruger du hemexide, så fjern dette fra hønsehuset. Hemexide udtørre slimhinderne. Giver irriterende gener og nemmere vilkår for for forkølelse. På sigt kan det fine støv ødelægge lungerne

Han er ellers en mega flot fyr
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline o0Zilla0o

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Hane, nyser/hoster?
« Svar #2 Dato: 05 ſeptember , 2018, 18:19 »
Jeg har netop ikke hørt ham ralle? Jeg har nemlig været meget opmærksom på om jeg sådan har kunne høre noget, netop om det er noget underliggende der kunne ulme. Og han netop kæmpede med noget i hans luftveje.

Og han er nemlig en super flot fyr, så vil være så ked af hvis han blev meget syg. Som skrevet jeg vil altså heller gå med livrem og seler, og tage tingene hurtigst muligt. Men jeg er stadig ny i det med høns - men jeg har det sådan, de har ikke valgt at være hos mig. Jeg har valgt de skal være her, så skal de også have det godt.

Som skrevet ingen rallen, jeg har de sidste uger siddet meget ude ved dem netop for sådan at prøve at finde ét mønster i om der var noget som evt. kunne trigge ham. (man hører jo om nogle som har sarte luftveje og ofte nyser fordi næste bliver generet af små partikler ect.) og netop også for at være sikker på at det ikke udviklede sig, eller bare generelt var i bedring. (og ingen af delene er tilfældet, det er ikke blevet bedre og ej værre).

Det er blot den der nysen/lyd men der er ingen flåd fra øjne, næse, eller næb (slim).

Ingen Hemexide, og som skrevet så har han sagt sådan lige siden vi fik ham hjem. Så tænker ikke det er noget i vores omgivelser som har generet, for hønen han ankom med har ingen tegn, og ej heller vores egne. Det er kun ham...

Hmmm men måske sådan en penicillinkur, måske alligevel kunne være løsningen? Jeg er godt nok ikke meget for at behandle i blinde, og bare give div. ting til højre og venstre. Men syntes bare jeg har set tiden nok an, og jeg vil altså ikke pludselig stå med en meget syg hane.  :-\ Så er sådan lidt 'what to do!'
« Senest Redigeret: 05 ſeptember , 2018, 18:21 Fra o0Zilla0o »
1,1 Blå Brahma
0,1 Sølv sort/randet wyandot
0,1 Sort/hvid Columbia Brahma
0,1 Blå/hvid Columbia Brahma
0,1 Blå/randtegnet Orpington

Offline Anna Ibrahimi

  • Bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Hane, nyser/hoster?
« Svar #3 Dato: 21 ſeptember , 2018, 13:45 »
Hej. Jeg har en høne med noget af samme problem. Den nyser lidt, den "hvæser" noget hvis den feks. basker med vingerne og åbner også næbet sådan lidt. Vupti til dyrlæge med hende - og svaret var "hun har evt. en infektion", giv hende medicinen her og sørg for hun går varmt (evt. kyllingelampe). Men det hjælper ikke rigtig. Hun har ikke gabesyge og ingen orm. Hun spiser og skider, og så længe hun gør det, er det ikke helt galt - siger dyrlægen. Jeg tror jeg vil høre en anden dyrlæge omkring noget andet medicin/penecillin - for hun skal ikke fortsat gå sådan. Jeg vil jo også nødig til at slibe øksen, og så længe hun ser kvik ud og er fit for fight, ånder jeg jo lettet op. Men nu må vi se. Jeg håber din hane har det bedre i skrivende stund. Jeg giver forresten min høne blåbær, da de vist skulle være gode mod flere ting og har super vitaminer inden i. Dem vil hun gerne ha. Og for så'en at give lidt ekstra oven på det daglige foder med grønt og alt det der, ja så graver jeg troligt regnorm op som hun slubrer i sig som spaghetti. Der må da være nogle gode proteiner i som kun kan gøre gavn. God bedring med ham den super lækre :-) Anna.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hane, nyser/hoster?
« Svar #4 Dato: 21 ſeptember , 2018, 16:41 »

Hmmm men måske sådan en penicillinkur, måske alligevel kunne være løsningen? Jeg er godt nok ikke meget for at behandle i blinde, og bare give div. ting til højre og venstre. Men syntes bare jeg har set tiden nok an, og jeg vil altså ikke pludselig stå med en meget syg hane.  :-\ Så er sådan lidt 'what to do!'

Bare rolig - du kommer heller ikke til at behandle i blinde eller bare give div. ting til højre og venstre. Skal hanen have en penicillinkur, skal du have dyrlægens vurdering, da penicillin er receptpligtigt.
Nu er det d. 21.09, så jeg går ud fra, du har handlet - på den ene eller anden måde.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline o0Zilla0o

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Hane, nyser/hoster?
« Svar #5 Dato: 21 ſeptember , 2018, 20:48 »
Bare rolig - du kommer heller ikke til at behandle i blinde eller bare give div. ting til højre og venstre. Skal hanen have en penicillinkur, skal du have dyrlægens vurdering, da penicillin er receptpligtigt.
Nu er det d. 21.09, så jeg går ud fra, du har handlet - på den ene eller anden måde.

Nu er nogle dyrlæger jo altså ofte ret rundhundet med at udskrive sådan noget, det var vores gamle - så jow der kom man ofte til at skyde med speedhagl og behandle i blinde ;)

Min dyrlæge fastholder stadig at tiden skal ses an, jeg er i løbende kontakt med ham - Hanen trives stadig men der er 0 bedring. Han hvæser ikke, har intet flåd fra øjne, næse eller næb - raller ikke ect. Det er kun den der lyd der kommer on/off hele tiden og dyrlægen fastholder at han netop jo trives så ingen grund til behandling. Hmmmm jeg er dog ikke sikker så på Tirsdag har jeg fundet én anden dyrlæge som vi lige smutter én tur forbi bare for at få nogle andre øjne på sagen.
1,1 Blå Brahma
0,1 Sølv sort/randet wyandot
0,1 Sort/hvid Columbia Brahma
0,1 Blå/hvid Columbia Brahma
0,1 Blå/randtegnet Orpington

Offline o0Zilla0o

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Hane, nyser/hoster?
« Svar #6 Dato: 26 ſeptember , 2018, 09:04 »
Så fik jeg én anden dyrlæge til lige at se på min hane, og tja. Det blev vi ikke ret meget mere klog af, dyrlægen ser en hane i top trivsel, som ingen ydre tegn har på sygdom, og ej heller indre af de undersøgelser han nu foretog. Han galer som han skal, han spiser, han passer damer ect. Der er ingen rallen når han lyttede på ham overhoved, ingen flåd eller andet fra øjne, flot farve i kammen osv. Men ja han siger den der sjove lyd on/off men der er ingen rødme i halsen eller andet så intet at se. Så samme besked hane i trivsel og ingen behandling se tiden an... Nu har vi jo haft ham i ja hvad 1 måneder og det er på ingen måde blevet værre men ej heller bedre, så hans bud var at han måske har været oppe at toppes med én anden hane engang og derved måske at pådraget sig en mindre skade ved halsen, som så gør han bare går og siger denne lidt sjove lyd on/off.

Nu har jeg da haft to dyrlæge indeover så håber jeg kan få lidt ro på, jeg vil jo kun min hane det bedste - og må så stole på at de to dyrlæger altså har ret, men tja lidt hønemor vil man vel altid være.  ::) Jeg må blot konstatere vi har en skøn hane med den sjove lille særhed at han siger den lyd engang imellem. Men pyt så længe han har det godt, så har jeg det også godt.
« Senest Redigeret: 26 ſeptember , 2018, 09:05 Fra o0Zilla0o »
1,1 Blå Brahma
0,1 Sølv sort/randet wyandot
0,1 Sort/hvid Columbia Brahma
0,1 Blå/hvid Columbia Brahma
0,1 Blå/randtegnet Orpington

Offline Birk333

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Hane, nyser/hoster?
« Svar #7 Dato: 03 Oktober , 2021, 16:53 »
Jeg har netop fået en ny hane som gør præcis det beskrevne i denne opslag, han fejler intet, går rundt og galer, spiser, betræder hønsene og ser fin og sund ud osv... hvad er der galt, hvorfor går han og nyser/hikker/hoster/pipper eller hvad man nu skal kalde det, hele tiden, nogen som har fundet et svar på problemet.