Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: officiel racebeskrivelse ??  (Læst 12009 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
officiel racebeskrivelse ??
« Dato: 29 ſeptember , 2008, 20:58 »
Kære Alle

Nu er det min tur til at poppe et spørsmål ud som sikkert er ren hønselogik for mange...

Hvad hedder den bog eller "hønsebibel" som beskriver alle eller de fleste hønseracer ?

Har jo ind imellem opsnappet noget om dansk standard for Racefjerkræ.
Er det, det den hedder ?

Hvor kan den anskaffes ??

Det ville jo være et oplagt gave emne til under træet, ved godt at det er lidt tidligt  ;)

Jeg har efterhånden igennem årene talt med mange kloge hønsefolk og lært en del men det ville da også være rart med noget på skrift.

MVH Lene, Rungsted

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: officiel racebeskrivelse ??
« Svar #1 Dato: 29 ſeptember , 2008, 21:01 »
hej lene
bogen hedder skandisk fjerkræ standart og kan købes ved DFfR kontor og koster 450-500kr jesper
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: officiel racebeskrivelse ??
« Svar #2 Dato: 29 ſeptember , 2008, 21:06 »
Tak Jesper

Ja så jo lige at ordet standard blev blåt og gav link til bogen ...
Nogen gange skal der nok lige søges de mest logiske steder så som "vores eget" leksikon før end at der gribes til tasterne.

men tak for svaret
MVH Lene

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: officiel racebeskrivelse ??
« Svar #3 Dato: 29 ſeptember , 2008, 21:09 »
skulle det være en anden gang så er vi klar til at hjælpe
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: officiel racebeskrivelse ??
« Svar #4 Dato: 29 ſeptember , 2008, 21:23 »

En ting er hvad der står i de forskellige hobby avler bøger og en anden er vel de fastsatte race beskrivelser.
Det var nu mest derfor at jeg savnede noget mere "officielt eller standardiseret"
Det at jeg nu har udråbt mig selv til at "opdrætte" Maraner forpligter jo også til at levere nogle racetypiske høns.
Jeg vil udskifte min hane og vil derfor jo gerne finde en efterfølger der giver nogle racetypiske træk videre.
Ja tænk bare hvad dette dejlige forum har ført med sig.
Det er ren kone med æggene.
MVH Lene

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: officiel racebeskrivelse ??
« Svar #5 Dato: 30 ſeptember , 2008, 09:12 »
Hej Lene

Du kan se bogen på biblioteket. På vores bibliotek er den dog ikke til udlån. Hvis det kun er 2-4 sider du skal se, er 450-500 kr. måske lidt meget. I hvert fald synes jeg den er kedelig. De tegninger der er i den er ikke noget at råbe hurra for.

Hilsen sparegrisen  ;D ;D
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: officiel racebeskrivelse ??
« Svar #6 Dato: 30 ſeptember , 2008, 09:18 »
Jeg har en bog der hedder: Alverdens hønserarcer. Den er skrevet af en dame der hedder Anette :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: officiel racebeskrivelse ??
« Svar #7 Dato: 30 ſeptember , 2008, 11:14 »
På "mit" bibliotek i Ballerup kan man godt låne Skandinavisk Fjerkræstandard, så du må kunne få den hjem et sted fra, hvis du ikke umiddelbart kan låne den på dit eget bibliotek :)
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: officiel racebeskrivelse ??
« Svar #8 Dato: 30 ſeptember , 2008, 13:43 »
Ja jeg tror at jeg skal en tur på biblioteket...
I kan ellers tro at jeg er til megen moro i min omgangskreds pga. min hønsenørderi. Oplever I ikke det ?

Det mest komiske i en ellers alvorlig situation jeg har været ude for hvor mine høns havde en rolle, var da jeg blev indlagt babu ba bu.
Imens jeg ligger der i ambulancen får jeg kigget ned af mig og ser at jeg jo bare lige i skyndingen har stukket fødderne ned i mine havetræsko !! Sandsynligheden for at jeg sidst har været i hønsegården med dem på er jo rimelig stor.
Lige så stille får jeg vippet foden og ser at ganske rigtigt sidder der en ordentlig HØNSELORT nede under den ene.
Det eneste jeg så kunne tænke på var hvordan jeg ubemærket får min mand til at tage mine træsko af og sætte udenfor hospitalet.... det var nu meget godt at ha noget så banalt at tænke på for jeg var røget afsted med en mistanke om at jeg var ved at arbortere !!
Mine høns´ efterladenskaber fik mig til at bevare fatningen... ::)
Man fristes til at sige intet er så skidt at det ikke er godt for noget. ;D
Barnet blev hvor det skulle ! garanteret fordi moren havde andet at tænke på ! ;)

Men jeg har nu aldrig dyrket det at være helt almindelig ;D

Rigtig god dag til jer alle
MVH Lene

arnewisachsen

  • Gæst
Sv: officiel racebeskrivelse ??
« Svar #9 Dato: 30 ſeptember , 2008, 13:46 »
NB!!

Med fare for å tråkke på noen ømme tær:
Vær oppmerksom på at vår Skandinaviske standard ikke alltid bør være det eneste man retter seg etter.

Marans har, iallefall tidligere vært oppført uten fotbefjæring - på lik linje med Storbritannia. I Frankrike som jo er opprinnelseslandet, har de hele tiden hatt lett forbefjæring. Et annet kjernepunkt hos Marans er eggfargen. Maranslinjer i norden har tidligere hatt dårlig eggfarge. Ved utstilling er ikke eggfargen tillagt noen vekt. I Frankrike er den mørke brune eggfargen et kardinalpunkt og tillegges den største vekt.

Her er en link til MCF, den offisielle franske maransklubben (på engelsk). der vil du kunne finne beskrivelser av alle fargevarianter, både de som er under arbeid og de som allerede er godkjent i den franske standarden. Som du vil se er det ikke alltid overenstemmelse med den skandinaviske.
http://marans-club.club.fr/accueila.htm#LA%20MARANS
Vær oppmerksom på at det vurderes om standarden skal endres når det gjelder løpsfarge hos de sorte fra lyse til sorte.

Her er en link til en belgisk side (på engelsk) med veldig fine fotos av fargevaianter av Marans m.m.: http://www.marans.be/EN/pages/ChrisHome.htm
« Senest Redigeret: 30 ſeptember , 2008, 13:47 Fra Arne/norwegian »

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: officiel racebeskrivelse ??
« Svar #10 Dato: 30 ſeptember , 2008, 13:59 »
Tak Arne..

Det har nemlig også ofte forvirret mig det med fjer på løbene.
Jeg har tit fået modstridende oplysninger.
Nu har jeg haft Maraner i snart 7 år fra 4 forskellige steder og har set flere varianter både i æg og dyr.
Tak for nogle fine links og for at du udøser din kæmpe viden om avl og genetik.

Ved du om der er specielle regler om at indføre æg fra andre EU lande ?
Jeg har en svoger der er belgier og kunne tænke mig at få ham til at tage nogle æg fra Belgien med til mig. Men jeg vil jo ikke bringe ham problemer ved det.

MVH Lene

arnewisachsen

  • Gæst
Sv: officiel racebeskrivelse ??
« Svar #11 Dato: 30 ſeptember , 2008, 14:33 »
Takk for pene ord!  :)
Siden både i Danmark og Belgia er med i EU, så skal det vel bare være å ta med seg egg!?
Alt annet kan jo bare flyttes over grensene..

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: officiel racebeskrivelse ??
« Svar #12 Dato: 30 ſeptember , 2008, 14:47 »
Hej Lene

Jeg synes det er dejligt at du vil avle seriøst med dine Maraner, det er sådanne folk vi har har brug for, til at holde liv i vores mange racer og variteter.

Det er ingen sag at lave kyllinger, det er straks sværere at lave gode og racetypiske kyllinger.

Et godt råd, meld dig ind i danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (DFfR)
(hvis du ikke allerede er det)  ;)
Så kan du købe ringe og sætte på dine kyllinger.

Håber da også at du får mod på at udstille dem.
Husk på at udstillinger er vinduer ud til andre nye fjerkræ interesserede, her kan fjerkræet opleves live.

Held og lykke fremover.

« Senest Redigeret: 30 ſeptember , 2008, 14:52 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: officiel racebeskrivelse ??
« Svar #13 Dato: 30 ſeptember , 2008, 14:48 »
@ Lene
Citat: I kan ellers tro at jeg er til megen moro i min omgangskreds pga. min hønsenørderi. Oplever I ikke det ? Citat slut:

NEJ det er du helt alene om  :D

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: officiel racebeskrivelse ??
« Svar #14 Dato: 30 ſeptember , 2008, 14:54 »
ja især hvis man fortæller dem, at man faktisk også udstiller hønsene !!!!!!!!!!!!!!!
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub