Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår fryser en and?  (Læst 12086 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raknes

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 63
  • Her er det mig, der bygger rede
Hvornår fryser en and?
« Dato: 06 November , 2012, 14:08 »
Hej
Vi har tre moskusænder, Hr. And, Fru And og Anne. Hr. og fru And bor nede på jorden i deres andegård med dertil hørende hus. Anne har bor på vores hus, oppe på taget, på træskogangen(så kan man nemlig også se fjernsyn, hvis man står i tagrenden og strækker hals). Det er ok med os at hun bor der, men kommer hun ikke til at fryse til vinter? Jeg har overvejet at lave et lille hus til hende, og sætte det op på rygningen af huset. Eller skal jeg tvangsflytte hele familien ind i stalden, hvor de også har lidt have, men Anne er en ret god flyver så jeg tror hun flyver op på sit tag igen. Så spørgsmålet er, hvor meget kulde kan en moskusand tåle?
Mvh
Helle på Møn
10 perlehøns, 2 Welsh cobs/ponier, 2 pintoer, 5 islændere, 1 grand danoisetæve, 2 new foundlandtæver, 1 norsk skovkat og deres 2 årige 3 ungkatte,- avlet med en mønsk landkat.

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Hvornår fryser en and?
« Svar #1 Dato: 06 November , 2012, 14:28 »
Hej Helle.

Spøjs sp.mål,så spøjs svar.

Her på Phillipinerne er et af de første sp.mål fra de lokale hvad tro har du.Jeg er ateist,den bliver ikke akcepteret så.

Mit svar er jeg tror på naturen,bla. fordi dyr er klogere end mennesker de spiser stort set kun hvad de kan tåle,og jeg tror på bliver der for koldt finder den ind,dyr og planteverdenen har et utroligt overlevelses gen.

Agaven,Banan palmen og mange andre der lever her de blomster,sætter frø,dør,forrådner og giver liv til frøet,det er da fantastisk.

Hvad sker der når du ikke vander dine planter i vindueskarmen,en del vil sætte blomst,da den skal sætte frø til at overleve slægten.

                           Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Lipu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Sv: Hvornår fryser en and?
« Svar #2 Dato: 06 November , 2012, 15:13 »
Hihi en and på taget og i tagrenden, det lyder da ellers hyggeligt :-) Du behøver vel ikke nogen 'vejrhane' så (tøhø :-))

Nå, men godt spørgsmål for jeg tænker selv det samme. Vi har lige anskaffet os vores første moskusænder (5 voksne og 5 (ællinger) på 5 mdr.) De har været inde altid der hvor vi har fået dem fra, men nu er de indstalleret i vores nybyggede andegård på 40 kvm med et legehus med fast bund og halm samt et lille halvtag i gården og et par træer. Jeg var lidt bekymret for om de nu ville kunne omstille sig hurtigt nok til udelivet inden frosten banker på og regnen.... men de vil absolut hverken gå under halvtag eller i legehuset.... Mon ikke jeg kan forvente de gør det hvis det bliver koldt nok? Det var også meningen at de skulle lægge æg inden i legehuset, men mon de selv vil kunne finde ud af det med tiden?

Mange hilsner, Liselotte
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline Raknes

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 63
  • Her er det mig, der bygger rede
Sv: Hvornår fryser en and?
« Svar #3 Dato: 06 November , 2012, 18:07 »
Niels, jeg har ikke tænkt mig at lade min and på taget dø så den kan gøde jorden, så de andre kan æde afgrøderne, der vil vokse af hendes formuldede legeme. Spørgsmålet synes jeg ikke er spøjst, andens opførsel måske. Jeg er heller nu ikke ateist og har den holdning at tager man dyr til sig så skal man også sørge for dem, på den bedste måde.
Liselotte, jeg er sikker på at dine ænder nok skal finde ind når de skal lægge æg,-det gør selv min tag-and.
Mvh
Helle
10 perlehøns, 2 Welsh cobs/ponier, 2 pintoer, 5 islændere, 1 grand danoisetæve, 2 new foundlandtæver, 1 norsk skovkat og deres 2 årige 3 ungkatte,- avlet med en mønsk landkat.

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Hvornår fryser en and?
« Svar #4 Dato: 06 November , 2012, 21:21 »
Jeg tror umiddelbart at de er ret hårdføre hvad kulde angår. Min andeflok gik ude hele sidste vinter og på trods af at de har fri adgang til at gå ind gør de det ikke med mindre de bliver drevet derind. Jeg var ekstra opmærksom på deres fødder da det frøs hårdt til, men med nogle gode bunker halm diverse læsteder gik det uden problemer.
Jeg tror at de ville søge ind hvis det blev så koldt at det blev nødvendigt.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvornår fryser en and?
« Svar #5 Dato: 06 November , 2012, 21:36 »
Svaret på spørgsmålet er ret enkelt.

En moskusand fryser kun når man har taget 'tøjet' af den og lagt den i fryseren.

Mine går ude året rundt.
Mvh
Erik Andersen

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Hvornår fryser en and?
« Svar #6 Dato: 07 November , 2012, 04:43 »
Det jeg mener er vel egentligt at naturen er så vis at dyr spiser hvad de kan tåle og opholder sig hvor de kan overleve.

Der er undtagelser,bla.heste og geder der spiser taks.

Men i store træk,har dyr ret godt fat på hvad de tåle.

Den med formulde var ikke ment på dyrene,men omkring planteriget,jeg bliver lige munter hver gang jeg ser det lille stunt,agaven på klippen blomster sætter små derefter,vælter og moderplante dør,de små gror videre i det formuldede.

                           Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline hovedskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Hvornår fryser en and?
« Svar #7 Dato: 29 November , 2012, 23:52 »
Da jeg så dit spørgsmål tænkte jeg på engang da jeg tog på Roskilde dyrskue m 3 a mine ænder .. Jeg havde sat dem i det bur vi havde fået anvist og på et tidspunkt kom en erfaren herre hen og spurgte mig hvorfor jeg ikke havde vasket mine ænder .. Hmm det mente jeg jo selv at ænderne var ret så gode til så derfor .. Han ku se det fordi ringene på deres ben var beskidte !! Der gik 5 min så havde han arr en vaskebalje m vaskepulver og varmt Vand og så tog han ænderne efter tur op i baljen .. Ai for f..... Et syn bagefter - de var drivvåde og frøs helt sikkert .(så ja ænder kan godt fryse). Så er det at den erfarne herre siger : sig mig har du ikke et bassin m vand til dine ænder ?. Næe jeg havde en vaskebalje el 2 .. Så siger han: du skal lige vide at når ikke dine ænder har mulighed for at svømme så udvikler den kirtel der sidder på undertiden a næbbet sig ikke og så kan de ikke smøre deres fjer så de kan tåle vand . Derfor ligner dine ænder nu noget der er løgn . Ja det gjorde de i høj grad . De blev tørret m en hårtørrer og blev så fine som nye igen ... Jeg fik straks lavet en lille Dam til dem som de ku svømme i . Altså hvis ikke deres kirtel er udviklet og de blir våde så tror jeg at de fryser fordi fjerene så ikke er vandskyende .. Nå det blev en længere smøre :-) de Moskusænder som jeg har nu lægger sig i læ hvis det blæser og regner meget . Umiddelbart ville jeg råde dig til at få den tagand ind og så giv den nogle andre vaner . Selv mine påfugle sidder inde under taget om aftenen når de skal sove :-)

Offline Raknes

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 63
  • Her er det mig, der bygger rede
Sv: Hvornår fryser en and?
« Svar #8 Dato: 30 November , 2012, 08:56 »
Hej Lene
taganden er desværre ikke mere, den begyndte at følge efter folk, der gik forbi, og fløj længere og længere væk og en morgen fandt naboen en ordentlig gang fjer fra den....Langt væk hjemmefra, tæt på skoven, hvor rævene bor, det var rigtig øv, for hun var sgu sjov. De andre ænder går ind i deres hus om aftenen,-og vi lukker og slukker!
Mvh
Helle
10 perlehøns, 2 Welsh cobs/ponier, 2 pintoer, 5 islændere, 1 grand danoisetæve, 2 new foundlandtæver, 1 norsk skovkat og deres 2 årige 3 ungkatte,- avlet med en mønsk landkat.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Hvornår fryser en and?
« Svar #9 Dato: 30 November , 2012, 20:57 »
mine moskus går ude året rundt. har godt nok aldrig oplevet dem fryse.

de sidder ude i regn og sne, selv om de har hus og halvtag at gå ind i/under.


det eneste de ikke kan tåle er meget hård vedvarende frost. så fryser deres tæer/svømmehud og falder senere af.

det oplevede jeg de vintre hvor der var kraftig frost. og måtte "rede" dem ind i stalden.


hvis de flyver kan de stækkes, hvis man ikke vil have de flyver væk eller bor i tagrenden  ;D
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hvornår fryser en and?
« Svar #10 Dato: 30 November , 2012, 21:22 »

det eneste de ikke kan tåle er meget hård vedvarende frost. så fryser deres tæer/svømmehud og falder senere af.

det oplevede jeg de vintre hvor der var kraftig frost. og måtte "rede" dem ind i stalden.

Det bliver vores første vinter med moskusænder. Og av det lyder ikke særligt rart med frosne futter. Betyder det de skal lukkes inde hvis der er frost fra morgen til aften hvis ikke de selv søger ind i varmen, for at undgå skader?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hovedskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Hvornår fryser en and?
« Svar #11 Dato: 30 November , 2012, 21:54 »
Fulgte anden efter folk ha ha .:-) godt nok en spøjs and ;-) ærgeligt den forsvandt :-(

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvornår fryser en and?
« Svar #12 Dato: 30 November , 2012, 22:35 »
Jeg er ked af at høre om din and..det var synd, I mistede den :-( Hos mig (første år med moskus ) går de ind i deres hus hver aften...og når de ikke vil, driver jeg dem stille og roligt ind.. Alene af den grund, at jeg ikke vil miste dem til Mikkel ræv! Jeg sætter tillige en lille varmelampe op i deres hus, når der er frost flere dage i træk, altså hård vinter..så tror jeg det er bedst for dem at kunne komme i frostfrit område :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Raknes

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 63
  • Her er det mig, der bygger rede
Sv: Hvornår fryser en and?
« Svar #13 Dato: 01 December , 2012, 17:26 »
Ja, trist at Anne forsvandt på den måde, jeg troede virkelig hun var i sikkerhed. Jeg kigger stadig op når jeg går ud af døren, eller tænder for fjernsynet. Håber at vi får en ny tagand engang:-).

Helle på Møn, hvor det desværre ikke sneer,- men det er vel fordi vi bor i udkants-Danmark, hvor alt er sparet væk!
10 perlehøns, 2 Welsh cobs/ponier, 2 pintoer, 5 islændere, 1 grand danoisetæve, 2 new foundlandtæver, 1 norsk skovkat og deres 2 årige 3 ungkatte,- avlet med en mønsk landkat.

Offline Vindihår

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Hvornår fryser en and?
« Svar #14 Dato: 14 Juli , 2023, 23:03 »
Jeg har fået 3 ællinger - pt bor de i et gl. kaninbur og en flamingokasse så de kan holde varmen. Jeg skal have lavet et permanent sted til dem, men er i vildrede omkring isolering af hus osv. Planen er de skal gå ude hele året, selvfølgelig med et hus hvor der er læ.
Skal sådan et hus isoleres eller er det nok det er lukket og uden træk? Jeg syntes det er svært at finde information om løbeænder og vinteren....