Forum > Foder

lidt om at få startet sine kyllinger godt

(1/2) > >>

seebright:
 ::)
Hej med jer,et lille tip her fra svebølle.
Når jeg fik et nyt hold kyllinger,havde jeg i starten (for 6 år siden) store problemer, med klumper af afføring, som satte sig i bagen på kyllingerne, som let kunde ende med at kyllingerne døde, hvis jeg ikke dagligt fjernede dette.
Dengang havde jeg blandt andet danske landhøns, og forelagde mit problem for en gammel rotte indenfor landhønseavl, nemlig Børge Laugesen fra søsum.
Der fik jeg det gode, og enkle råd, at fodre kyllingerne med hirsefrø, som er iblandet rigeligt med madolie, den første uge, jeg giver dem lidt til de er tre uger og dermed var mit problen løst, andre har siden fortalt mig, at olien hjælper forebyggende mod cocidiose, da tarmen bliver så glat at cocidierne ikke kan sidde fast.
Hilsen Ove, og held og lykke med årets avl.   

Hanne Lottrup:
Tak Ove - gode råd fra gode hønsefolk, er ikke at kimse af!! <E

Susanne Ebbe:
Tak for rådet Ove  ;)

Jeg har allerede bragt det videre i vores leksikon  <E

Berit:
Har jeg forstået det rigtig, at de kun skal have hirse og olie, den første uge ???

seebright:
Hej igen, nej Berit og andre som har misforstået min efter bedste evne måde at udtrykke mig på, undskyld for det, men til sagen, jeg fodrer med olieblandet hirse de første tre dage derefter får de startfoder ad libitum, samt lige dele hvidt brød og hakkede kogte æg som tilskud hver dag ca. en uge, derefter hver anden tredie dag afhængigt af mit energinivo, men hirsen, fortsætter jeg med, de næste tre uger, et par gange om ugen, eller efter behov, hvis de får klumper bagi.
 

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version