Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æggetyv  (Læst 2950 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Æggetyv
« Dato: 29 Maj , 2019, 10:50 »
I løbet af en nat har en eller anden skiderik fjernet over 20 andeæg. Anden var ikke begyndt at at ruge endnu, så derfor lå de ubeskyttede. Bortset fra en halv æggeskal var alt væk.

HVEM har gjort det?  >:( >:( >:(

Bliver det næste ællingerne, eller kan moren beskytte dem? Jeg har 12 ællinger på knap en uge, og 2 på godt 3 uger.

Om natten er mine ænder beskyttet af 2 elhegn, jeg tror ikke, at ræven er kommet over eller under begge to.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Æggetyv
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2019, 18:59 »
Æv da :(
Tja, måske det er skader eller krager - men de burde jo sove om natten, som andre fugle? Eller også har de været meget tidigt oppe?
Ellers er der jo de små ildere/lækatte og måske også mår og mink, som måske kan finde ud af at smutte gennem hegnet et sted? Mine katte standser altid op og snuser til fårenes el-hegn, før de går under det, for at tjekke, om der er tændt for strømmen, så måske andre pelsede rovdyr gør det samme?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Æggetyv
« Svar #2 Dato: 30 Maj , 2019, 10:53 »
Jeg vil næsten håbe, at det er krager eller skader, de er her jo, og jeg orker næsten ikke, at skulle forholde mig til flere rovdyr  :-[

Det kan sagtens være, at de er tidligt oppe. Det er jeg ikke, så jeg ved ikke så meget om, hvad de laver ved daggry. Jeg ser stort set aldrig fuglene nede i andegården om dagen.

De har ikke rørt ællingerne endnu, håber det bliver ved på den måde.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Æggetyv
« Svar #3 Dato: 31 Maj , 2019, 11:59 »
Her til morgen var to krager nede og spise ællinger, de nåede at tage 2, inden jeg fik jaget dem væk. Det er sikkert dem, der har taget æggene også.

Det er som om rovdyrstrykket bliver større og større, for hvert år jeg har høns og ænder.
De første par år gik både ænder og høns helt frit.
Så kom ræven og blev frækkere og frækkere, indtil stødnet hele døgnet var nødvendigt.
Nu kommer de så også fra oven.

Har I andre også den erfaring?

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Æggetyv
« Svar #4 Dato: 31 Maj , 2019, 13:05 »
Rovdyr foretrækker bytte, som er nemt at fange, så der er ikke noget underligt i, at de efterhånden finder de gode steder. Det er ligesom ulven, som har nemt ved at fange får.
I eftermiddag kommer min skrukhøne ude i haven med sine seks kyllinger, som er tre uger gamle. Det er dværgdotter. Jeg vil være der konstant, og måske forlade dem i max. to minutter, hvis jeg skal hente en kop kaffe eller lign.
Det fortsætter indtil jeg mener, at krager og skader ikke længere er en trussel pga kyllingernes størrelse. Det betyder desværre, at kyllerne kun kan komme ud i haven, hvis jeg ikke skal noget andet, og kun sidst på dagen  :-\
Heldigvis har jeg endnu ikke set ræv eller mår om dagen, og om natten er gokkerne i sikkerhed  8)

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Æggetyv
« Svar #5 Dato: 01 Juni , 2019, 10:56 »
Ja, det kan jeg godt se. Havde bare ikke regnet med, at de ville være flere år om at finde mig og mine fugle  :-[ :-[ :-[

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Æggetyv
« Svar #6 Dato: 02 Juni , 2019, 10:05 »
Hvor ærgeligt, Marie...
Prøv at snakke med Maja - hun fik også pludseligt problemer med krager o.lign. efter flere år.
Hun løste vist problemet ved at spænde snore ud over ællingegården.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Æggetyv
« Svar #7 Dato: 02 Juni , 2019, 21:08 »
Ja jeg fik også samme problem sidste år.  Har mere eller mindre fået taget æg altid. Dog som om det er mere og mere år for år.
I år har cd’er hængende ned tæt på åbningerne set ud til at have en god effekt.

Det sker også kæresten bliver sendt ud med sit skydevåben ( han har jagttegn) hvis de spottes.


Jeg lavede en overdækning i en større indhegning sidste år med snore et stykke fra hinanden. Og cd’er hængende hist og her. Det fungerede fint.


Den indhegning har jeg dog slet ikke brugt endnu i år da det som normalt kun er æg der bliver taget.

Jeg kan også se at når jeg lader rødne æg ligge i rederne eller samler sammen og smider ud til de møgfugle, så sætter det en stopper for æg tyveriet for en tid. De bryder sig ikke om rødne æg 😁


Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Æggetyv
« Svar #8 Dato: 03 Juni , 2019, 10:06 »
Jeg har lagt kattenet over buret, og det har virket.
Til gengæld har jeg mistet den ene af mine 4 ugers ællinger. Der var kun to, og ingen af dem forstod at passe på. Det gjorde moren heller ikke, så det var, hvad man kunne vente.

Men jeg er ved at køre træt i al den indhegning, det er dyrt, besværligt og irriterende. Og jeg bliver virkelig ked af det, hver gang jeg mister nogen. Det er nok det, der er værst.
Det er selvfølgelig et paradoks, da jeg ikke har nogen problemer med at slagte dem senere.

Jeg kender ikke nogen, der kan skyde de fugle. Og der går vel heller ikke længe, før nogen andre har fundet mig?