Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mulige årsager til forgiftning?  (Læst 6282 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

  • Gæst
Mulige årsager til forgiftning?
« Dato: 19 April , 2016, 10:24 »
Jeg har mistet to høner med 14 dages mellemrum. Jeg er ret sikker på at de døde af en forgiftning, men kan selvfølgelig ikke udelukke andre årsager.

Begge høner havde lidt anderledes adfærd om aftenen ( isolerede sig) - næsten morgen lå de tydelig dårlige på gulvet i hønsehuset. Hoveddele meget mørke, næsten blålige. Den ene nåede jeg at få ind på køkkenbordet undersøge for bid, lus mm og bom så døde hun. Den anden nåede jeg ligeledes at undersøge - lyttede på lunger også da hun har haft lungebetændelse for nylig. Satte hende i en kasse i gangen hvor jeg kunne observere hende. Hun faldt i søvn, vågner pludselig og kan tydeligt næsten ikke få luft. Jeg nåede ikke at gøre noget inden hun døde. Det gik meget stærkt. Tror hun blev kvalt. Huden på bugen var mørk rød/ blålig. Endetarmsåbningen udkrænget og lilla. Bare en grim oplevelse.

Jeg kan ikke slippe den tanke at jeg kan være skyld i det. Fodrer bl.a. med spiret korn - og selvom jeg er meget omhyggelig med at det ikke er muggent - kan jeg ikke udelukke at noget er undsluppet min opmærksomhed. Kan mug forårsage at høns dør på den måde? Dog lidt underligt at ikke flere er ramt hvis det er foderet.

Der er giftige planter i haven, men dem omgås de jo dagligt og i årevis uden der sker noget - andre ting der kan give forgiftning eller udløse sådanne dødsfald?

« Senest Redigeret: 19 April , 2016, 10:31 Fra Lene Skelmose »

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Sv: Mulige årsager til forgiftning?
« Svar #1 Dato: 20 April , 2016, 10:13 »
Jeg har ingen idé om hvad der kan have taget livet af de to stakler, men har du forhørt dig hos en dyrlæge?
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Mulige årsager til forgiftning?
« Svar #2 Dato: 20 April , 2016, 11:35 »
Jeg har ikke snakket med dyrlæge om dem - men god ide /o  Hvis det sker igen vil jeg lade hende se den - og så ellers lige snakke om det med hende ved lejlighed. Tror hun skal se dyret for mere præcis diagnose. Jeg er godt nok på bar bund om årsagen. Krydser fingre for at det ikke sker igen. Den ene høne var min sidste kæreste gul-sortsømmede Orpington, den anden den bedste æglægger jeg nogensinde har haft. Så begge på hver sin måde et stort tab.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Mulige årsager til forgiftning?
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2016, 13:02 »
Kongekobra fundet død et par hundrede meter fra vores bopæl!!!!!!!!!!!!!!!!! Kan ikke lade være med at spekulere om det er den der har bidt hønsene. Man skulle jo forvente at de ville dø øjeblikkeligt, men så vidt jeg kan læse mig til er kongekobraens mest farlig hvis den får bidt et sårbart sted. Kan måske være svært på en høne??????? Jeg ved godt det lyder helt skørt og usandsynlig - og man ville forvente at hønsene ville dø øjeblikkelig, men måden de døde på ligner helt klart  en lammelse af nervesystemet og åndedrættet - og de var helt blå-lilla i huden. Det er godt nok skræmmende at skulle være nabo til sådan noget kryb - forhåbentlig en enlig slange i paradiset.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Mulige årsager til forgiftning?
« Svar #4 Dato: 30 Maj , 2016, 14:02 »
Vildt!!! Man ved vel ikke hvor den er kommet fra? Jeg er også krybdyrsholder, og ved at mange holder forbudte slanger og andet farligt. Fatter ikke de vil sætte andre folk og dyrs helbred på spil på den måde.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Mulige årsager til forgiftning?
« Svar #5 Dato: 30 Maj , 2016, 14:36 »
Prøv evt at høre Bjarne Østergaard Rasmussen,  dyrlæge og passioneret hønseavler
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Mulige årsager til forgiftning?
« Svar #6 Dato: 30 Maj , 2016, 18:24 »
 Ret skræmmende at slangen kun skulle have krydset en lille vej og naboens have for at komme her - hvis sådan et dyr har hørelse vil den kunnet have hørt hønsene. Tror jeg vil være noget på vagt næste gang jeg skal ud og rode i kompostbunken!
Det er selvfølgelig rapporteret til politiet. De kan nok ikke rigtig gøre noget - især hvis den har været holdt ulovligt. Vores lokale dyrlæge har også høns, så jeg spørger hende - men tak for tippet Finn.


Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Mulige årsager til forgiftning?
« Svar #7 Dato: 12 Maj , 2019, 07:27 »
Pigæble???

Sidste år dukkede pigæble op i haven. Smuk plante, som jeg samlede frøene fra for at så dem ud rundt omkring. Opdagede heldigvis at planten er stærk giftig - endda dødelig i selv små mængder - så smed frøene ud.

I år dukker den op flere steder i haven. I et enkelt bed i stor mængde. Jeg har luget den væk i et bed hvor den var ved at tage over - uden at registrere at det var pigæble. Kunne ikke genkende den i det tidlige stadie. Det bortlugede smed jeg ud til hønsene og et par enkelte nippede forsigtigt til det - ellers rørte de det ikke.

Nu har jeg måttet aflive to høner med forgiftningssymptomer - eller det tror jeg det er. Mørkerød kam der efterhånden får blåligt skær. Vejrtrækningsproblemer, almen svaghed. Hønerne tydelig meget dårlige. Der samles væske, der til sidst kan hældes ud af hønen. Gullig-klar. Op til en halv liter!!!!!!!!!!!!

Andre der har oplevet noget lignende???

Dukker pigæble op - så fjern den! Spreder sig tilsyneladende hurtigt.

Pigæble er brugt til både mord og selvmord.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Mulige årsager til forgiftning?
« Svar #8 Dato: 29 Maj , 2019, 19:04 »
Jeg mener at have læst, at pigæble, der egentligt ikke er hjemmehørende i Danmark, kommer hertil med vildfuglefoder produceret i Østeuropa, hvor den vokser vildt.
Jeg køber altid solsikkekerner, der i følge sælger skulle være dobbelt-godt rensede - bla. af den grund.

Men. Sidste sommer midt i tørken da græsset begyndte at gå ud på sandjorden ved familiesommerhuset, da begyndte der at dukke pigæble op midt på plænen. Her har ikke været fodret vilde fugle i årevis... Men måske har der ligget nogle gamle frø og hygget sig og ventet på denne mulighed - eller også er pigæblet bare ved at indvandre til Danmark for alvor?
De blev straks revet op og smidt i restaffaldet til forbrænding!
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Mulige årsager til forgiftning?
« Svar #9 Dato: 30 Maj , 2019, 07:04 »
Jeg tror sidste sommer har betydet noget. I en nærliggende granskov har jeg set den piple op langs stierne. I starten gik jeg og lugede dem væk - men det fik hurtigt ende da jeg opdagede hvor mange der er. Jeg tager en runde i haven en gang i ugen ca og fjerner dem. Virker som om den er stærk invasiv. Undrer mig godt over at den pludseligt kommer så massivt.

Her dukkede den op i et nyanlagt bed hvor græslaget var fjernet. Måske den har ligget i jorden og ventet på luft, varme og tørke. Det er under fuglefodringsbrættet - så måske den er herfra. Jo også en mulighed.
« Senest Redigeret: 30 Maj , 2019, 07:08 Fra Lene Skelmose »