Tusind tak Frank. det forklarer rigtig godt hvordan det hænger sammen. De hvide er købt som æg i Holland af en af de kendteste avlere så jeg regner med at de er gennemavlede hvid. De er nok dominant også for de har nogle få fjer med meget små sorte prikker. Ellers er de så hvide som høns nu kan blive.
De sorte kommer fra to andre kendte avlere. så det er noget interessant materiale, men fordi de er så sjælden, også i Holland tænkte jeg at måske der var en mulighed med at blande de to farver og så krydse tilbage til de rene linier. De sorte mangler lidt i størrelse som de hvide kan bringe ind der, men jeg ville ikke bruge det hvis jeg risikerer at der kommer en masse blandingsfarvede dyr. Jeg fortsætter også med de rene farver.
Mit mål er ikke blå avl i første omgang, men har nu alligevel sat de to splash høner fra blå dobbeltrandet avl sammen med den sorte hane. Jeg tror at dem der prøver at lave blå i Barnevelder mest bruger en anden race til at få blå med og det kan man godt se også efter flere generationer. Det er ikke kun farven man får ind i sin dyr. Nu må jeg se om jeg kan få randtegningen væk igen uden at tabe det blå.