Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk høne  (Læst 4207 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MargitIngrid

  • Bruger
  • Indlæg: 28
  • Lidt bedre hver dag
Skruk høne
« Dato: 22 April , 2016, 20:18 »
Vi har i dag bygget et lille skruk hus til vores skrukke høne. Hun har i den sidste uges tid ligget på egne og de øvrige medsøstres. Nu leger vi så med dukker (Plasticæg). Hun er ikke agressiv når jeg går til hende men ligger og kurrer☺️ Hun er fra august 2015 så det kom lidt bag på mig at det var ved at være tid. Nu er reden foret efter alle kunstens regler med jord i bunden og ekstra halm. Hvad gør damen? Hun forlader den nye bolig med et skrig render med medsøstrene ud i haven og spiser støvbader osv. Efter ca 15 min søger hun tilbage til gamle redeplads. Hvor dukkerne ikke er placeret mere😎 Hun indtager en anden redekasse som er tom. Jeg overgiver mig og hun får sin nyindrettede rede tilbage på gammel plads. Vi har et gammelt legehus ikke voldsomt stort. De øvrige høns lægger æg ved hende eller i redekasse ved siden af. Vi overvejer at købe 3 befrugtede æg hvis hun fortsætter denne adfærd. Men kan vi lade hende ligge i huset? Nogen der har erfaringer med kyllingeopdræt og høns i samme hus? Vi har 5 damer huset er 4 m2 buret er 8m2 og desuden kan de være på ca 30 m2 have det meste af tiden. Skal vi forsøge at tvinge moren ned i havehuset eller evt vente til der kommer kyllinger?
0,2 Sussex
0,1 Australorp
0,2 Plymouth Rock
0,1 Wyandotter
0,1 Maran

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Skruk høne
« Svar #1 Dato: 22 April , 2016, 20:59 »
Du kan godt lade hende ruge i flokken, men det er ikke uden udfordringer. For det første skal du jo sørge for at mærke æggene, så du dagligt kan fjerne nye æg. Du skal også være obs på om hønemor kan lægge sig på en anden rede. Når kyllingerne kommer skal du være obs på om de kan falde ud af reden, og når mor går af reden skal du sørge for at alle kyllingerne kommer med, og at mor ikke hopper tilbage på reden, og de små ikke kan følge med.

En mulighed kunne være at lade hende ruge på kunstige æg, og så efter de 3 uger, købe nogle daggamle til hende. Så slipper du for bekymringerne i rugetiden. Men jeg tror ret sikkert ikke du får noget ud af at tvinge hende til at flytte.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Skruk høne
« Svar #2 Dato: 22 April , 2016, 22:24 »
Igennem mange år har jeg flyttet mine skruk til den rede jeg ønsker hun skal ruge i. Det er altid et sted, hvor der er ro og fred for andre høns og lidt mørkt i selve reden.
Jeg lukker hende inde i reden fra den aften jeg flytter hende (i mørke) og til midt på dagen næste dag. Så har hun overvåget udgang  <:. Det sker hun ikke lægger sig tilbage i reden, men det er sjældent, det ikke lykkes. En vigtig forudsætning er, at hun ligger fast der hvor hun lagde sig først.  :P

Jeg vil ikke gå og rode hos hende hver dag, for at se og flytte æg hun ikke skal ruge på. Hun skal hos mig have fuldstændig ro og fred til at koncentrere sig om at ruge.
 /o


Offline MargitIngrid

  • Bruger
  • Indlæg: 28
  • Lidt bedre hver dag
Sv: Skruk høne
« Svar #3 Dato: 23 April , 2016, 00:30 »
Tak for svar det ser ud til at jeg kan prøve mig lidt frem😀. Lige nu har hun temmelig roligt i selve rugningsprocessen. Hun ligger på kunstige æg og i den redekasse jeg ønsker. Skulle tingene ændre sig kan jeg i mørke flytte hende i barselsseng (nyt bur samme rede) og lade døren være lukket i et stykke tid. Om en medsøsters æg smutter med overlever vi nok også når de befrugtede æg ligger der så vil jeg ikke gå og rode under hende. Et blik kan jo kastes i reden hvis vi ser hun er ude og fylde op. Men jeg tænker også på de levende kyllinger. Kan de undgå at komme i klemme med de øvrige voksne? De andre går jo på redekasser i løbet af dagen. Men ellers opholder de sig ude. Vi kan sikre udgangen så de i første omgang ikke kan rende hele vejen ud og hvis hun ellers kun er væk i ca 15 min klarer de det nok. Det er nok mere hvis en af tanterne kommer til kan hun gå til angreb eller går en kylling typisk under radaren? Mange spørsmål fra en nu nybagt måske hønseavler. Og lige en sidste ting kan det gå over hvis vi bare lader hende lege med dukker??
0,2 Sussex
0,1 Australorp
0,2 Plymouth Rock
0,1 Wyandotter
0,1 Maran

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Skruk høne
« Svar #4 Dato: 23 April , 2016, 11:17 »
Jeg har ikke oplevet problemer i forhold til de øvrige høns. Jeg havde en enkelt hane engang, der var efter de små kyllinger, men ham slagtede jeg hurtigt.

Hvis du ikke ønsker kyllinger, så kan du godt lade hende ligge og "lege med dukker" (sødt udtryk). Du kan fjerne æggene efter 25 dage, og så burde hun afskrukke.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.