Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Flytning af rugeæg i rugeperiode  (Læst 2141 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MetteLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Flytning af rugeæg i rugeperiode
« Dato: 10 April , 2016, 00:29 »
Hej

Vi har 11 æg i rugemaskine på 19. dag. Efterfølgende har to høner lagt sig skruk. Mit spørgsmål er om det bedste er; at lægge æggene under dem nu. Vente til de er klækket og ligge dem under. Eller opfostre dem helt for sig selv.
Når man har dem i rugemaskine skal fugten hæves de sidste dage. Ændre hønemor på samme måde disse ting til sidst?
Og hvis vi lægger æggene under dem nu ved hun så hvor langt i processen de er?

Med venlig hilsen
Mette
Venlig hilsen Mette

0,9 dværg wyandotter, 0,2 orpington/italiener blanding, 0,3 sort maran, 0,4 Batman, 0,1 katte, 0,2 marsvin, 1,0 New forest pony og ? antal fisk

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Flytning af rugeæg i rugeperiode
« Svar #1 Dato: 10 April , 2016, 07:18 »
Jeg ville lade dem blive i rugemaskinen, og så lægge dem under skrukkerne, når de er klækkede. Det giver størst chance for succes efter min mening. Jeg tror (bare min teori) at skrukkerne hæver fugtigheden ved at blive liggende på reden de sidste par dage, når hun kan mærke at kyllingerne er klar til at komme ud. Men hvordan hun ved det aner jeg ikke.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline MetteLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Flytning af rugeæg i rugeperiode
« Svar #2 Dato: 29 April , 2016, 12:32 »
Vi endte faktisk med at flytte æggene da vi kunne høre piplyde fra dem. Det fungerede rigtig fint, de skrukke damer blev meget seriøse da de kunne høre at der var lyde fra æggene.
Venlig hilsen Mette

0,9 dværg wyandotter, 0,2 orpington/italiener blanding, 0,3 sort maran, 0,4 Batman, 0,1 katte, 0,2 marsvin, 1,0 New forest pony og ? antal fisk