Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spastiske kyllinger fra rugeæg, skadet af kulde?  (Læst 10486 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Spastiske kyllinger fra rugeæg, skadet af kulde?
« Svar #15 Dato: 11 April , 2008, 18:33 »
Jeg ved ikke hvad du mener med "meget amerikansk"  :)

Jeg skrev nu også om mange andre faktorer som kan ha betydning - ikke kun glat gulv.

 ;D - nej undskyld det var også noget hurtigt formuleret ;)
Det jeg mener er at amerikanerne har en underlig tilgang til dyr i mange tilfælde. Visse steder fjerner de sporer på haner, klør på katte m.m og jeg synes også det med at tape kyllinger er et overdrev ;)

MartinJ

  • Gæst
Sv: Spastiske kyllinger fra rugeæg, skadet af kulde?
« Svar #16 Dato: 12 April , 2008, 11:26 »
joe - de amerikanere gør mange mærkelige ting :)

Men deres viden om fjerkræ er på et ret højt niveau. De har flere universiteter med fjerkræ som speciale.
Forkert temperatur under opbevaring og rugning, kan være både for høj og for lav. Begge dele svækker kyllingen, og gør den mere udsat for diverse defekter - herunder mærkelige benstillinger.
Plastrene var et forslag til hvordan man kan redde disse kyllinger. Ikke alle kan reddes, men hvis man er meget ked af at aflive kyllingerne, var det måske værd at prøve.

Mangan er et vigtigt spormineral til fjerkræ. Mangan er vigtig fort dannelsen af nogle polysaccarider som er nødvendig for bindevæv i knoglerne. Manganmangel kan give perosis, som er en sygdom der giver korte ben (knogler) som kan være bløde og drejede. Mangan kan teoretisk ha betydning for "spastiske kyllinger", men de andre faktorer jeg har nævnt vil have meget større betydning, så måske skulle man begynde der.

For mange mineraler gælder det at for meget af et mineral kan hæmme optagelsen af et andet. Derfor skal man måske overveje om man skal give dyrene mere af et enkelt mineral, eller hvor meget man skal give ekstra. Jeg skriver det ikke for at skræmme nogen, og heller ikke for at stille skræmmebilleder op. Men for meget og for lidt af alting kan nemt give problemer.

Kornprodukter er en god kilde til f.eks. mangan.