Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hudløs rumpe  (Læst 5910 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Hudløs rumpe
« Dato: 04 April , 2008, 22:38 »
Super godt med sådan et forum hvor man kan få alle svarene.
Hvorfor er min ene høne helt bar i rumpen? Jeg har 8 høns og 1 hane.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hudløs rumpe
« Svar #1 Dato: 04 April , 2008, 22:44 »
muligvis fordi hun piller sig pga utøj,,, se hende godt efter under vingerne og omkring kloarken
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hudløs rumpe
« Svar #2 Dato: 04 April , 2008, 22:48 »
Læs evt. denne artikel om utøj: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=41
Hilsen Susanne

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hudløs rumpe
« Svar #3 Dato: 04 April , 2008, 22:49 »
Kan det have noget at gøre med at hanen er ret vild når han ... øh...knalder  ;D ;D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hudløs rumpe
« Svar #4 Dato: 04 April , 2008, 23:42 »
Mine høns bliver slidt mellem ryg og hale. Ikke bag i. Det er stykket hvor hanen står der bliver slidt.

Jeg ville tjekke for utøj. Det er ingen skam at finde ud at dyrene har det, så kan man nemlig gøre noget ved det  <Q

Men det kan også være fordi hun plukker sig selv, eller de andre plukker hende. Men tjek for utøj inden du sætter overvågning på  ;D
Hilsen Susanne

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hudløs rumpe
« Svar #5 Dato: 05 April , 2008, 07:59 »
Hej Sussexmor.

Er det sådan her bar, for så er det hanens ivrighed ;)

http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?pid=335&fullsize=1

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hudløs rumpe
« Svar #6 Dato: 05 April , 2008, 11:00 »
Nej det er mere under halefjerene...på maven næsten
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hudløs rumpe
« Svar #7 Dato: 05 April , 2008, 11:03 »
Hej Susanne Hanse
Nej det er skam ingen skam at de får utøj, problemet er bare at jeg helst ikke vil tage hønsene op....Så proffesionel hønseholder er jeg heller ikk  ;)
Men må bare finde nogen der kan tage dem op for mig.
Findes der nogen steder en vejledning til hvordan man tager høns op?
Har sådan en fangkrog, men synes det er lidt synd for dem.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hudløs rumpe
« Svar #8 Dato: 05 April , 2008, 11:27 »
Hvis hønsene er vilde (læs: ikke tamme), så kan man bruge en plade eller net og få dem op i et hjørne. Så er det lige til at fange dem.

Fangstkrog er ikke min kop the. Løben efter høns i haven er vist også kun sundt for vores kondital.

Om aftenen når hønsene sidder på pind kan man også lige gå ud og tage dem. Hvis man ikke tænder lys, så ved de ikke hvad som sker før de sidder i favnen på dig.

Hold om vingerne. Og pas på hanens sporer (når det er ham der bæres). Hold deres hoved væk fra dit ansigt, så ikke der ved et uheld sker noget.
Hilsen Susanne

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hudløs rumpe
« Svar #9 Dato: 05 April , 2008, 11:29 »
Hvis du vil have høns, må du lære at tage dem op, for der vil blive mange grunde undervejs til at se dem nærmere efter, hvis du vil være sikker på at de har det godt  ;D

Der er ikke nogen bestemte regler for hvordan man tager dem op, men der er nogen der tager dem i begge vinger helt opp hvor de sidder fast, så kan de ikke baske og der sker ikke noget ved det,,,, Det nemmeste er at gribe dem om kroppen med begge vinger nede på plads, og holde godt fast, og så tage dem op under armen, så man kan fornemme hvordan man skal få kikket dem efter,,,, og det er aller nemmest at tage dem når de er gået på pind om aftenen, så er de ikke så hurtige og villige til at slippe væk.

Det er en god ide for dig at få en til det der har prøvet det før, og så prøve at holde den mens du undersøger den...
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hudløs rumpe
« Svar #10 Dato: 05 April , 2008, 12:36 »
Så fik jeg holdt hønen, og den havde utøj. Nogle små lyse/hvide dimser der pilede rundt mellem de afpillede fjer i rumpen. Så i morgen må jeg i gang med den store forårsrengøring i hønsehuset. Og mandag må jeg så finde noget til hønsene. De kan vel ligeså godt allesammen blive behandlet, så man er sikker? Selv om det kun ser ud til det er den ene høne der har det. Den er nok ikke så vild med at sandbade.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hudløs rumpe
« Svar #11 Dato: 05 April , 2008, 17:47 »
De andre har det sikkert også, så du skal nok behandle alle. Se her for råd og vejledning
Utøjsbehandling
« Senest Redigeret: 24 ſeptember , 2008, 16:43 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi